Стан готовності громад до об’єднання

Одним з основних напрямів роботи є створення спроможних громад, які в результаті добровільного об’єднання здатні самостійно забезпечити належний рівень надання послуг, зокрема у сфері освіти, культури, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального господарства, з урахуванням кадрових ресурсів, фінансового забезпечення та розвитку інфраструктури відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

Метою формування спроможних об’єднаних територіальних громад є забезпечення їх спроможності, самостійно, за рахунок власних ресурсів, вирішувати питання місцевого значення, тобто наділення територіальних громад більшими ресурсами та мобілізацію їхніх внутрішніх резервів. Основними перевагами об’єднаних громад є те, що вони отримують додаткові фінансові та майнові ресурси, зокрема, в громаді залишатиметься 60% податку на доходи фізичних осіб, громада отримуватиме освітні й медичні субвенції від держави й право розпоряджатися землями на території громади, а також додаткові ресурси на базовому рівні.

Відповідно до Перспективного плану формування територій громад Донецької області схваленим розпорядженням голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 29 травня 2015 року     № 230 (в редакції розпорядження голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 14 липня 2017 року № 806) та розпорядження голови о облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації  від 20 вересня 2017 року № 1128/5-17 «Про внесення змін до Перспективного плану формування територій громад Донецької області» (далі-Перспективний план) передбачено утворити 40 об’єднаних територіальних громад (26 – міських, 8 – селищних, 6 – сільських громад) які в собі об’єднають 273 сільські, селищні, міські ради.

У 2015 році на території Донецької області були проведені перші вибори у 3-х об’єднаних територіальних громадах – Лиманській міській, Шахівській сільській, Черкаській селищній, які перейшли на новий рівень міжбюджетних відносин згідно чинного законодавства. Головною перевагою для цих громад стала фінансова підтримка держави – виділення субвенції на формування та розвиток соціальної інфраструктури у 2016 р. у розмірі 35655,7 тис.грн. (Лиманська – 23215,1 тис.грн., яка є найбільшою громадою в Україні, що об’єднала 13 рад, у яких – 22 000 сільського і близько 25 000 міського населення; Шахівська – 4927,8 тис.грн., яка об’єднала 3 ради; Черкаська – 7512,8 тис. абл., яка об’єднала 4 ради). Також здійснюється фінансова підтримка з обласного бюджету у відповідності до програми соціально-економічного розвитку згідно розпорядження голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 18.03.2016 р. №213 (Лиманська – 73938,93 тис.грн.; Черкаська – 39112,88 тис.грн.; Шахівська – 35000 тис.грн.). Крім того, фінансову підтримку об’єднаним громадам надають міжнародні організації Європейського Союзу та інші міжнародні донори.

У 2016 році проведено перші місцеві вибори депутатів та голів місцевих рад у Соледарській міській, Миколаївській міській та Іллінівській сільській об’єднаних територіальних громадах, які об’єднали 22 місцеві ради.

На формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад в 2017 році з державного бюджету місцевим бюджетам об’єднаних територіальних громад надано субвенції у розмірі 41845,9 тис.грн. (Лиманська – 14735,3 тис.грн., Шахівська – 3144 тис.грн., Черкаська – 4854 тис.грн., Соледарська – 8532 тис.грн., Миколаївська – 2348,2 тис.грн., Іллінівська – 8232,3 тис.грн.).

А також у квітні 2017 році проведено перші місцеві вибори депутатів Сіверської міської ради об’єднаної територіальної громади та відповідного міського голови, яка об’єднала 4 місцеві ради.

Процес формування спроможних територіальних громад Донецької області продовжується, Верховною Радою України прийнято постанови про зміни в адміністративно-територіальному устрої Донецької області, зміну і встановлення меж міста Слов’янськ і Слов’янського району від 08.09.2016 № 1518-VIII (змінено підпорядкування міста Миколаївка), а також про зміну меж міста Бахмут і Бахмутського району від 08.09.2016 № 1519-VIII (змінено підпорядкування міст Соледар і Часів Яр). Комітетом з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України розглядається проект Постанови Верховної Ради України про зміни в адміністративно-територіальному устрої Донецької області, зміну і встановлення меж Слов’янського району Донецької області, зміна підпорядкування міста Святогірськ (законопроект № 6105, зареєстровано 21.02.2017). Облдержадміністрацією підготовлено та направлено до Верховної Ради України проект Постанови про зміну меж міста Бахмут і Бахмутського району у зв’язку із зміною підпорядкування селища міського типу Красна Гора Бахмутської міської ради, яка на даний час знаходиться на розгляді у Комітеті з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування. Також, додатково був направлений лист до Кабінету Міністрів України «Про зміни в адміністративно-територіальному устрої, зміну і встановлення меж Бахмутського району Донецької області».

Розпорядженням голови облдержадміністрації, керівника військо-цивільної адміністрації від 14.07.2017 № 806 внесено зміни до Перспективного плану формування територій громад Донецької області у зв’язку зі зміною складу рад Шахівської, Андріївської, Новодонецької та Білозерської об’єднаних територіальних громад.

Розпорядженням голови облдержадміністрації, керівника військо-цивільної адміністрації від 20.09.2017 № 1128/5-17 викладено Перелік спроможних територіальних громад Донецької області, паспорти Хлібодарівської сільської, Волноваської, Вугледарської міських об’єднаних територіальних громад в новій редакції та доповнено паспортом Ольгинської селищної об’єднаної територіальної громади.

Ступінь готовності громад до об’єднання наведена у відсотках (%) відповідно до етапів об’єднання (Табл..1).

 

Таблиця 1. Перелік громад за станом готовності до об’єднання на 01.08.2017 р.

Назва ОТГРайонСтупінь готовності до об’єднання, %
1.Лиманськам. ЛиманПроведені вибори
2.ШахівськаДобропільськийПроведені вибори
3.ЧеркаськаСлов’янськийПроведені вибори
4.СоледарськаБахмутськийПроведені вибори
5.МиколаївськаСлов’янськийПроведені вибори
6.ІллінівськаКостянтинівськийПроведені вибори
7.СіверськаБахмутськийПроведені вибори
Громади, які отримали позитивний висновок
1.СвятогірськаСлов’янський100
2.ОчеретинськаЯсинуватський100
3.НоводонецькаОлександрівський100
4.БілозерськаДобропільський100
5.АндріївськаСлов’янський100
6.ЗванівськаБахмутський100
7.ВолноваськаВолноваський100
8.ХлібодарівськаВолноваський100
9.ОльгинськаВолноваський100
Громади, які в процесі формування та прийняття рішень
1.ОлександрівськаОлександрівський50
2.ВугледарськаМар’їнський50
3.КурахівськаМар’їнський50
4.Покровськам. Покровськ40
5.Дружківськам. Дружківка40
6.Новогродівськам. Новогродівка10
7.ЧасовоярськаБахмутський5
8.ВеликоновосілківськаВеликоновосілківський5
9.Мирноградськам. Мирноград5
10.Селидівськам. Селидове5
11.НікольськаНікольський5
12.Бахмутськам. Бахмут0
13.СвітлодарськаБахмутський0
14.Добропільськам. Добропілля0
15.БілицькаДобропільський0
16.КомарськаВеликоновосілківський0
17.КостянтинопільськаВеликоновосілківський0
18.Торецькам. Торецьк0
19.МирненськаВолноваський0
20.МангушськаМангушський0
21.Мар’їнськаМар’їнський0
22.Костянтинівськам. Костянтинівка0
23.Слов’янськам. Слов’янськ0
24.Маріупольськам. Маріуполь0
25.Краматорськам. Краматорськ0

У подальшому з метою реалізації реформи децентралізації влади в області, на виконання Законів України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» та «Про основи державної регіональної політики», заплановано проводити заходи щодо інформаційної роботи та надання методичних рекомендацій органам місцевого самоврядування з метою створення спроможних територіальних громад. А також надавати фінансову та матеріально-технічну підтримку об’єднаним громадам, підвищуючи рівень і якість життя кожного пересічного громадянина України.