портал в режимі тестування та наповнення
0-800-507-506
Гаряча лінія
  • A-
    A+
Пошук
Шукати на порталі
або
серед нормативних актів

Запитання - відповіді

Як відкрити новий автобусний маршрут (або внести зміни до існуючих маршрутів)?

Механізм організації підготовки до відкриття автобусних маршрутів загального користування визначається Порядком організації перевезень пасажирів та багажу автомобільним транспортом, затвердженого наказом Мінінфраструктури України від 15.07.2013 № 480. Цей порядок визначає також механізм обстеження пасажиропотоків з метою вивчення попиту населення на пасажирські перевезення на міських, приміських, міжміських автобусних маршрутах загального користування. Організація обстеження та облаштування маршрутів, що плануються для відкриття, покладається на організаторів пасажирських перевезень.

Відповідно до статті 7 Закону України «Про автомобільний транспорт» забезпечення організації пасажирських перевезень покладається:

  • на міжнародних автобусних маршрутах загального користування - на центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту;
  • на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласні маршрути), - на центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту;
  • на приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території Автономної Республіки Крим чи області (внутрішньообласні маршрути), - на Раду міністрів Автономної Республіки Крим або обласні державні адміністрації;
  • на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі району, - на районні державні адміністрації;
  • на міських автобусних маршрутах загального користування - на виконавчий орган сільської, селищної, міської ради відповідного населеного пункту.

Організація обстеження та облаштування маршрутів передбачає:

  • вивчення попиту населення на перевезення шляхом опитування чи обстеження пасажиропотоків на існуючій транспортній мережі або на окремих маршрутах чи ділянках автобусних маршрутів;
  • обстеження доріг та визначення заходів, необхідних для облаштування (дооблаштування) маршрутів для безпечних перевезень пасажирів;
  • складання розкладів руху;
  • виготовлення, узгодження та затвердження схеми автобусного маршруту.

Перед відкриттям міського, приміського, міжміського внутрішньообласного та міжобласного автобусних маршрутів організатор перевезень створює комісію за участю представників Укртрансбезпеки, Державтоінспекції, відповідних дорожньо-експлуатаційних організацій. Така комісія здійснює обстеження доріг та дорожніх об`єктів, на підставі якого складає акт про готовність автобусного маршруту до відкриття із зазначенням дати його відкриття і здійснення пробного рейсу за участю представника відповідного організатора пасажирських перевезень.

Відповідно до Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 р. №176 (зі змінами) внесення змін постійного характеру до маршруту (продовження, скорочення, зміна шляху проходження між зупинками), введення або вилучення зупинок та/або зміна графіка руху може здійснюватися:

1) на міських і приміських маршрутах у разі зміни:

  • графіка руху (часу відправлення з кінцевих або проміжних зупинок), що не перевищує 20 хвилин;
  • шляху проходження (продовження або скорочення без зміни виду сполучення), що не перевищує 25 відсотків загальної протяжності маршруту;
  • шляху проходження (без зміни кінцевих зупинок та виду сполучення), якщо така зміна стосується не більш як 30 відсотків загальної протяжності маршруту;

2) на міжміських маршрутах у разі зміни:

  • графіка руху до будь-якої із зупинок не більш як на одну годину та шляху проходження маршруту не більш як на 50 кілометрів.

Внесення змін до маршруту та/або графіка руху, передбачених пунктом 20 цих Правил, здійснюється шляхом внесення змін до договору про організацію перевезень чи дозволу на обслуговування за погодженням сторін. Внесення змін до маршруту та/або графіка руху, не передбачених пунктом 20 цих Правил, здійснюється за умови розірвання договору про організацію перевезень чи анулювання дозволу за погодженням сторін шляхом виключення маршруту та/або графіка руху з відповідної мережі маршрутів та включення до неї нового маршруту.

Як визначаються перевізники, що обслуговують автобусні маршрути?

Згідно статі 43 Закону України «Про автомобільний транспорт» визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах.

Порядок проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2008 р. № 1081 (зі змінами), визначає процедуру підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, а також процедуру визначення автомобільного перевізника.

Організатор затверджує умови конкурсу, в тому числі обов'язкові, згідно статі 44 Закону України «Про автомобільний транспорт». Крім обов’язкових, організатор може затверджувати додаткові умови конкурсу. Відповідно до пункту 10 Порядку організатор встановлює вимогу щодо забезпечення роботи на об’єкті конкурсу, який включає міські та приміські внутрішньообласні автобусні маршрути загального користування, транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, в кількості до 35 відсотків загальної кількості автобусів до 31 грудня 2019 р. та до 50 відсотків - з 1 січня 2020 року.

Відповідно до пункту 42 Порядку сумарна кількість балів, одержаних кожним перевізником-претендентом на внутрішньообласних, внутрішньорайонних та міських автобусних маршрутах, є підставою для подання пропозицій організатору перевезень для визначення переможця конкурсу.

Захист прав пасажира у разі їх порушень

Відповідно до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів від 08 листопада 2006 р. № 1567 «Про затвердження порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті», контроль на автотранспорті здійснює Державна служба України з безпеки на транспорті та її територіальні управління.

У разі порушення прав пасажира на проїзд, він має можливість безпосередньо звертатися до Укртрансбезпеки (м. Київ, пр. Перемоги, б.14) та її територіальних управлінь (у Донецькій обл.: м. Краматорськ, вул. Академічна, б.11/1).

У разі можливих порушень касирами або керівництвом автостанції прав пасажира на пільги або на належний рівень обслуговування, пасажир повинен вимагати пред’явлення книги скарг для відповідного запису. Цей захід дозволить у майбутньому зробити детальну перевірку обставин порушення.

Також, з прав на належне обслуговування пасажира, він має право звернутися до суду з відповідним позовом.

Які обов’язки водія автобусу?

Відповідно до Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 р. № 176 (зі змінами) водій автобуса зобов’язаний: мати посвідчення водія на право керування транспортними засобами відповідної категорії; дотримуватися визначеного маршруту та розкладу руху автобуса; приймати, розміщувати та видавати багаж пасажирам на передбачених графіком руху зупинках; вживати необхідних заходів до забезпечення безпеки пасажирів у разі виникнення перешкод для руху на маршруті (туман, ожеледь тощо), які не дають змоги продовжити поїздку, а також у разі вимушеної зупинки на залізничному переїзді; бути охайно одягненим, чемно поводитися з пасажирами; у разі здійснення приміських, міжміських або міжнародних перевезень надавати допомогу пасажирам з числа осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення в розміщенні ручної поклажі, багажу, крісел колісних, палиць, милиць, ходунків та інших особистих речей, а також під час посадки в автобус і висадки з нього.

У разі можливих порушень чинного транспортного законодавства пасажири мають можливість звертатись до урядової «Гарячої лінії». Подальший розгляд звернень громадян здійснюється у відповідності до положень розділу 2 Закону України «Про звернення громадян».

Як встановлюються тарифи на проїзд в автобусах?

Постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 № 240 «Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1996 р. № 1548» виключено із повноважень обласної державної адміністрації регулювання тарифів на перевезення пасажирів та багажу автобусами, які працюють у звичайному режимі руху, в приміському та міжміському внутрішньо обласному сполученні.

Таким чином, у теперішній час перевізники отримали змогу самостійно встановлювати тарифи на проїзд пасажирів на приміському та міжміському внутрішньообласному сполученні.

Тарифи з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування розраховуються відповідно до Методики розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 17 листопада 2009 року № 1175.

Згідно пункту 2 наказу Міністерства транспорту та зв’язку України від 25 травня 2006 року № 503 «Про затвердження Типових форм квитків на проїзд пасажирів і перевезення багажу на маршрутах загального користування» тарифна вартість (для приміських та міжміських маршрутів) установлюється шляхом множення покілометрового тарифу на відстань від початку маршруту до середини тарифної зони.

Відповідно до Закону України «Про ціни та ціноутворення» та «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», у сфері ціноутворення державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог формування, встановлення та застосування державних регульованих цін здійснює управління державного контролю Держпродспоживслужби. Крім того, в окремих випадках, відповідно до п. 2 ст. 3 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», контроль за концентрацією, узгодженими діями суб’єктів господарювання та дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції під час регулювання цін (тарифів) на товари, що виробляються (реалізуються) суб’єктами природних монополій, здійснюється Антимонопольним комітетом України.

Чим забезпечується пільговий проїзд окремих категорій громадян?

Згідно статті 37 Закону України «Про автомобільний транспорт» автомобільному перевізнику, який здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, забороняється відмовлятися від пільгового перевезення, крім випадків, передбачених законом. Безпідставна відмова від пільгового перевезення тягне за собою відповідальність згідно із законом.

Згідно статті 60 цього ж закону за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи.

Хто організовує роботу міського електричного транспорту?

Відповідно до пункту 3 статті 8 Закону України «Про міський електричний транспорт» органи місцевого самоврядування забезпечують реалізацію державної політики у сфері міського електричного транспорту, а також розробляють місцеві програми його розвитку і забезпечують їх виконання, встановлюють тарифи на проїзд, організовують перевезення пасажирів та здійснюють контроль за ним, встановлюють порядок справляння плати за проїзд, інформують населення про зміни, що стосуються надання транспортних послуг, забезпечують координацію роботи, пов'язаної з функціонуванням міського електричного транспорту та інших видів міського транспорту, створюють належні дорожні умови для здійснення перевезень. Таким чином, організація роботи міськелектротранспорту відноситься до повноважень органів місцевого самоврядування.