Інформація про те, що у зв’язку з закінченням карантину, пов’язаного з поширенням COVID-19, Ощадбанк поновлює проведення фізичної ідентифікації пенсіонерів та одержувачів соціальної (адресної) допомоги з числа внутрішньо переміщених осіб, викликала чимало запитань у мешканців Донеччини, які мають статус ВПО. Кого саме стосується ця процедура? Як люди дізнаються, коли їм потрібно відвідати банківське відділення? Куди треба звертатися, щоб потрапити в «електронну чергу»? Що робити (чи не робити) клієнтам інших банків? Чи стосується ця вимога наших земляків, які є ВПО ще з 2014 року, але у 2022-му були вимушені знову змінити місце проживання? На ці та інші питання відповіла під час брифінгу в Донецькій ОДА начальник філії Донецьке обласне управління АТ «Ощадбанк» Ганна Прасол.
Довідково: На сьогодні на території нашої області працюють 27 відділень Ощадбанку, діють понад 70 банкоматів і більше 25 інформаційно-платіжних терміналів. Є відділення і у деокупованому Лимані, розглядається можливість поновити роботу відділення у Святогірську. 16 відділень із 27-ми входять до системи Power Banking. Тобто, при повному блекауті банк забезпечує роботу генераторів, WiFi і наявність води, якими клієнти можуть скористатися разом із отриманням своєї фінансової послуги. Кожен клієнт – юридична або фізична особа – має змогу отримати свою фінансову послугу в Ощадбанку в повному обсязі, включаючи відкриття і закриття рахунку, отримання картки, отримання та надсилання грошових переказів, валютообмін, відкриття рахунку юридичної особи, зняття коштів та інше.
"Фізичну ідентифікацію проходять тільки ті клієнти, які були зареєстровані як ВПО до 24 лютого 2022 року"
- З 1 липня 2023 року припиняється дія карантину, пов’язаного з коронавірусом. На сьогодні поновлено дію Постанови КМУ № 637 від 05.11.2014, згідно до якої клієнти повинні здійснювати фізичну ідентифікацію. Але наголошую, що фізичну ідентифікацію, відповідно до цієї постанови, проходять тільки ті клієнти, які були зареєстровані як ВПО до 24 лютого 2022 року, - наголошує Ганна Прасол. - Клієнти, які мають пенсійну картку і електронне пенсійне посвідчення, проходять ідентифікацію раз на півроку. Ті клієнти, які отримують соціальні виплати, тобто адресну допомогу тощо, також проходять ідентифікацію раз на півроку. Ті клієнти, які мають звичайну картку, а не електронне пенсійне посвідчення, проходять ідентифікацію раз на три місяці.
Зараз Ощадбанком проводиться розсилка смс-повідомлень через месенджер Viber. Якщо клієнти не мають можливості отримувати повідомлення у месенджері Viber щодо проходження ідентифікації, то вони мають змогу звернутися на сайт Ощадбанку, залишити своє письмове звернення і отримати інформацію, коли саме їм належить пройти ідентифікацію, або звернутися на «гарячу лінію» за номером 0800-210-800. Якщо ж клієнт не має змоги звернутися, оскільки знаходиться в місці, де не працює український мобільний оператор, то тоді залишається, повторюю, можливість звернення через чат-бот, або письмового звернення.
"Кожен має змогу звернутися у будь-яке відділення Ощадбанку по всій території України"
- Що потрібно робити при зверненні до відділення Ощадбанку?
- Кожен клієнт, який є внутрішньо переміщеною особою і зареєстрований до 24 лютого 2022 року, має змогу звернутися у будь-яке відділення Ощадбанку по всій території України для проходження фізичної ідентифікації. При собі потрібно мати: паспорт громадянина України, основну картку або електронне посвідчення. Звернувшись до каси Ощадбанку і повідомивши касиру про необхідність проходження ідентифікації, далі слід зробити три кроки на вибір: клієнт або знімає грошові кошти в банку за допомогою введення ПІН-коду, або передивляється баланс за допомогою введення ПІН-коду, або змінює ПІН-код. Відтак ідентифікація буде пройдена, і тоді клієнту потрібно буде звернутися наступного разу через три або шість місяців залежно від того, яка в нього картка.
Зараз ми пропонуємо клієнтам отримати смс-повідомлення, і тільки після їх отримання звертатися до відділення Ощадбанку. Але, якщо ви бажаєте прийти до офісу Ощадбанку вже зараз, не очікуючи на запрошення, то ви маєте змогу звернутися до офісу й пройти ідентифікацію.
Після зняття карантинних обмежень у клієнта є 60 днів, тобто до 1 вересня 2023 року, для того, щоб звернутися до відділення Ощадбанку. Після 1 вересня 2023 року банківські дії клієнтів, котрі не звернулися, будуть заблоковані у зв’язку з непроходженням ними ідентифікації.
На сьогодні банком для клієнтів вже забезпечено чимало можливостей щодо спілкування зі співробітниками Ощадбанку як відділень Донецької області, так і відділень Ощадбанку по всій Україні. Також спілкування може відбуватися через сайт Ощадбанку: клієнт має змогу замовити дзвінок за допомогою месенджера, включаючи чат-боти, телеграм-боти та всі інші канали зв’язку з клієнтами. Наголошую, що для переходу в Ощад-бот або в Ощад-24 ми пропонуємо зайти на офіційну сторінку банку і переходити на всі канали комунікації, передбачені сторінкою Ощадбанку. При цьому застерігаємо клієнтів бути обережними і не потрапляти в залежність від шахрайських схем, а саме: в жодному разі не передавати конфіденційну інформацію третім особам.
- Чи є верифікація пенсіонерів ВПО Ощадбанком обов’язковою для всіх представників цієї категорії, в тому числі й для ВПО з 24 лютого 2022 року, або вона стосується лише зареєстрованих як ВПО до 24 лютого 2022 року?
- Згідно до Постанови КМУ № 637 від 05.11.2014, ідентифікацію проходять тільки ті клієнти з числа ВПО, які зареєстровані до 24 лютого 2022 року. Особи, що були зареєстровані як ВПО після 24 лютого 2022 року, не повинні проходити постійну фізичну ідентифікацію, оскільки на них вимога цього документа не поширюється. Відтак, особи з числа ВПО поділені на два такі кола клієнтів: перше - які набули цього статусу до 24 лютого 2022 року, і друге -ті, які зареєстровані як ВПО після 24 лютого 2022 року.
- Водночас, клієнти Ощадбанку повідомляють, що працівники відділень вимагають проходження ідентифікації від обидвох категорій ВПО, причому не тільки пенсіонерів, але й отримувачів соціальних виплат. Через відсутність на різних джерелах необхідних роз’яснень виникає чимало питань…
- Ми обов’язково здійснюватимемо й надалі опрацювання цієї ситуації і надаватимемо додаткові роз’яснення. Але на цей час чітко відомо: обов’язкову ідентифікацію проходять ті клієнти з числа ВПО, що є отримувачами пенсій або адресних соціальних виплат, які були зареєстровані до 24 лютого 2022 року.
- Чи поширюється необхідність проходження ідентифікації на осіб із числа ВПО, які отримують пенсії та інші адресні виплати в інших банках?
- Клієнтами з числа ВПО, які отримують пенсії та адресні соціальні виплати в інших банках, можуть бути саме ті особи, які зареєстровані після 24 лютого 2022 року. Для них немає необхідності проходити ідентифікацію, оскільки на них дія Постанови КМУ № 637 від 05.11.2014 не поширюється.
Адже ті клієнти з числа ВПО, які отримували пенсії або адресні соціальні виплати до 24 лютого 2022 року, в обов’язковому порядку могли отримувати їх лише в Ощадбанку. Це було прописано у відповідних документах, й інших варіантів тут немає.
- Чи стосується вимога ідентифікації лише тих пенсіонерів з числа ВПО, які мають електронне пенсійне посвідчення (ЕПП)?
- Ні. Вимога проходження ідентифікації стосується всіх отримувачів адресної соціальної допомоги та пенсій – власників як електронних пенсійних посвідчень, так і звичайних пенсійних карток, які отримали статус ВПО до 24.02.2022. Різниця полягає лише в тому, що власники ЕПП проходять ідентифікацію кожні 6 місяців, а до отримання ЕПП діє вимога проходження ідентифікації кожні 3 місяці.
"Документ не передбачає іншого способу проходження клієнтами фізичної ідентифікації"
- Частина ВПО, зареєстрованих до 24 лютого 2022 року, знаходяться за кордоном. Як пройти ідентифікацію їм, а також тим особам, зареєстрованим як ВПО, які зараз знаходяться на тимчасово окупованих територіях?
- Ми, працівники Ощадбанку як уповноваженої особи, виконуємо свою роботу, передбачену нормативно-правовими документами, зокрема ПКМУ, в частині фінансових послуг. Документ не передбачає іншого способу проходження клієнтами фізичної ідентифікації, аніж шляхом особистого звернення до будь-якого відділення Ощадбанку на підконтрольній державній владі території України, маючи при собі паспорт і картку.
При цьому зауважу, що всі клієнти з числа ВПО матимуть певний час для проходження фізичної ідентифікації. Термін, в який вони повинні звернутися до Ощадбанку для проходження ідентифікації, буде прописаний в смс-повідомленнях, які ці особи отримуватимуть.
Втім, якщо з будь-яких причин фізична ідентифікація клієнтом не пройдена, його банківський рахунок блокується тільки на видаткові операції. Що стосується питань припинення або продовження нарахування коштів, то вони перебувають у компетенції інших органів - Пенсійного фонду України або органів соціального забезпечення.
- Скільком жителям Донеччини заблокували банківські рахунки за борги або обмежили можливість використання коштів у 2022-му та за перше півріччя 2023-го? Скільки серед них було юридичних та фізичних осіб? Скільки таких випадків було у 2021-му?
- Зазначу, що після 24 лютого 2022 року банком було взагалі впроваджено канікули для клієнтів – фізичних та юридичних осіб. Отже, клієнти не сплачували ні відсотки, ні тіло кредиту. Після 1 липня 2023 року Ощадбанком було розроблено безліч реструктуризацій для клієнтів - фізичних та юридичних осіб. Розуміємо, що клієнти повинні виконувати зобов’язання, але у кожного з них своя історія. Тому статистика щодо блокування є окремою, і ми не володіємо нею у всьому обсязі, про який йдеться.
У випадках наявності у клієнтів боргів ми вирішуємо ці питання індивідуально, у максимально зручному саме для конкретного клієнта режимі. Наприклад, ми маємо змогу надавати для клієнта відтермінування платежів, або ставити нульову процентну ставку, або продовжувати кредити на 12 і більше місяців. Маємо змогу щодо юридичних осіб змінювати суму щомісячного платежу. Наприклад, якщо клієнт не має змоги сплачувати щомісяця 8 тисяч гривень, ми призначаємо оплату 3 тисячі, і все визначається так, щоб було зручно клієнтові. Тож, поодинокі блокування можливо і мають місце, але все це регулюється через спілкування між клієнтом і банком. І зараз уже є кредитування клієнтів – юридичних осіб на території Донецької області, тобто Ощадбанк підтримує бізнес Донеччини. Держава виступає гарантом цієї роботи, бізнес нашої області вже отримував такі гранти. Ми кредитуємо, зокрема, сільгоспвиробників.
Отже, Ощадбанк робить усе належне, щоб перебувати у постійній комунікації з клієнтом. Тому я прошу всіх клієнтів звертатися до нас з усіх питань, зокрема й щодо кредитування. Будь-яку ситуацію ми вирішуємо в індивідуальному порядку.
"Зараз в Ощадбанку налічується понад 256 тисяч клієнтів із числа ВПО, які зареєстровані саме до 24 лютого 2022 року"
- Зважаючи на те, що фізична ідентифікація буде пов’язана зі збільшенням навантаження на банківські офіси, чи будуть додатково додані працівники для обслуговування відвідувачів у відділеннях Ощадбанку?
- Наголошую, що клієнт може звернутися з питань ідентифікації у будь-яке відділення України, яких більше 1,5 тисячі. Раніше це було лише конкретне відділення, яке вказувалося в смс-повідомленні. Але зараз прописується лише термін.
По-друге, на сайті Ощадбанку є електронна черга. Тобто, клієнт має змогу, зайшовши на сайт, замовити собі зручний час і зручне відділення. Також ми пропонуємо клієнтам звернутися на «гарячу лінію» 0800-210-800 і записатися в електронну чергу, або через сайт банку.
Що стосується Донецької області, то на сьогодні у нас працює 27 відділень, і ми поступово поновлюємо роботу відділень, дбаючи насамперед про безпеку наших клієнтів. Там, де є можливість поновити роботу відділень, ми залучаємо касирів. Водночас, ті клієнти, які виїхали за межі Донецької області, можуть звернутися з будь-яких питань до офісів Ощадбанку за місцем їх фактичного перебування.
Також, пропонуємо клієнтам (що не є обов’язковим) звернутися до офісу саме після отримання смс-повідомлень.
Зараз в Ощадбанку налічується понад 256 тисяч клієнтів із числа ВПО, які зареєстровані саме до 24 лютого 2022 року. Отже, всі вони повинні у свій час пройти ідентифікацію. Тому банком і запроваджено смс-інформування, аби у двомісячний термін усі клієнти могли здійснити цю процедуру.
- Чи повинні проходити ідентифікацію клієнти з числа ВПО, які після 24 лютого 2022 року виїхали до іншого регіону, де почали отримувати виплати в іншому банку?
- Ні, у таких випадках проходити ідентифікацію не треба. Адже клієнт, який переїхав з Донецької області до іншого регіону, там уже перереєструвався, й відтак має статус ВПО, набутий після 24 лютого 2022 року.