Набула чинності постанова Кабінету міністрів № 1147 про нову методику нормативної грошової оцінки земель, яка поєднала три раніше існуючих методики – оцінку земель сільськогосподарського призначення, земель у межах населених пунктів, несільськогосподарських земель за межами населених пунктів. Про це заступник директора департаменту – начальник управління земельних відносин та цифрової трансформації Донецької облдержадміністрації Олена Рибакова повідомила на брифінгу у Краматорську 29 листопада.
З прийняттям цієї методики у деяких ЗМІ почала ширитися інформація про те, що нова методика нормативно-грошової оцінки землі нібито призведе до зниження надходження до місцевих бюджетів або через значне зростання показників оцінки – до погіршення інвестиційного клімату.
«Чи зменшаться надходження до місцевих бюджетів, чи збільшаться? Такі побоювання виникають тільки у органів місцевого самоврядування, а також у власників-землекористувачів, які сплачують податки, пораховані від нормативної грошової оцінки земель. У нас проведена та діє нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення та більшості земель населених пунктів. Тобто якщо орган місцевого самоврядування думає, що нова оцінка знизить необґрунтовано вартість земель, від яких нараховується податок, то вони можуть керуватися чинною. Робити чи не робити нову грошову оцінку – це, власне, волевиявлення територіальної громади», - сказала Олена Рибакова.
Вона також зазначила, що на Донеччині склалася окрема ситуація щодо населених пунктів поряд з лінією зіткнення, бо там дійсно при користуванні методикою можна отримати трохи завищену нормативну грошову оцінку земель.
Наразі проведення нормативної грошової оцінки земель залежить виключно від волевиявлення органів місцевого самоврядування. «Її можна проводити як на території всієї громади, так і на окремі земельні ділянки», - зазначила Олена Рибакова.
Крім того, відповідно до статті 284.1 Податкового кодексу України органи місцевого самоврядування можуть самостійно визначати ставку земельного податку в діапазоні від 0,3 до 3 % від нормативної грошової оцінки земель (стаття 274 ПКУ) і можуть легко відкоригувати фактичний розмір земельного податку за окремими цільовими призначеннями в бік як збільшення, так і зменшення.