портал в режимі тестування та наповнення
0-800-507-506, 0954633565
Гаряча лінія
  • A-
    A+
Пошук
Шукати на порталі
або
серед нормативних актів

ПРАВО НА ПОБУДОВУ ВЛАСНОГО ЖИТЛА

Опубліковано 09 грудня 2019 року, 16:05

Право на житло є одним із основоположних прав людини, закріплених Конституцією України.

Так, відповідно до ст. 47 Основного закону кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду.

Отже, чинне законодавство надає громадянам право не тільки придбати житло у власність, як шляхом приватизації, так і на підставі цивільно-правових угод, але й створити, побудувати його.

Основним нормативно-правовим актом,  яким закріплено механізми будівництва власного житла є Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Необхідною та обов’язковою передумовою будівництва власного будинку є наявність права власності чи користування земельною ділянкою, на якій буде розташовано будинок та відповідні господарські будівлі та споруди.

Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації. Таким чином, перед початком будівництва необхідно оформити у встановленому порядку право власності чи користування земельною ділянкою.

Наступним кроком до будівництва власного будинку є отримання будівельного паспорту забудови земельної ділянки, або отримання вихідних даних для проектування -  містобудівних умов та обмежень з подальшою розробкою проектної документації для будівництва, в залежності від площі будинку, який планується побудувати.

Розміщення і будівництво індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 500 квадратних метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою на присадибних, дачних і садових земельних ділянках може здійснюватися на підставі будівельного паспорта забудови земельної ділянки.

Розроблення проекту будівництва у таких випадках здійснюється виключно за бажанням замовника.

Будівельний паспорт складається з текстових та графічних матеріалів, а його видача здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження відповідної заяви та пакета документів.

У разі ж, якщо громадянин має намір здійснити будівництво будинку площею більш ніж 500 м², необхідним є розроблення відповідної проектної документації для будівництва.

Розробленню проектної документації передує отримання вихідних даних, до складу яких входять містобудівні умови та обмеження - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об’єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Містобудівні умови та обмеження надаються за заявою замовника відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі.

За наявності вихідних даних для проектування замовник звертається до проектної організації на власний вибір з метою розроблення проектної документації.

Обов’язковим кроком на шляху до будівництва власного будинку є отримання документу, що надає право на виконання будівельних робіт. Цей крок може бути реалізовано за умови наявності права власності чи користування земельною ділянкою, та після отримання будівельного паспорту чи розробки проектної документації для будівництва.

У відповідності до вимог ст. 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» замовник має право виконувати будівельні роботи після  подання ним повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Необхідно звернути увагу забудовників на те, що виконання будівельних робіт без такого повідомлення вважається самочинним будівництвом і тягне за собою адміністративну відповідальність у формі штрафу.

Після завершення будівництва об’єкт підлягає прийняттю в експлуатацію органом державного архітектурно-будівельного контролю.

Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків здійснюється на безоплатній основі шляхом реєстрації поданої замовником декларації про готовність об’єкта до експлуатації протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви.

Зареєстрована декларація про готовність об’єкта до експлуатації або сертифікат є підставою для укладення договорів про постачання на прийнятий в експлуатацію об’єкт необхідних для його функціонування ресурсів - води, газу, тепла, електроенергії, включення даних про такий об’єкт до державної статистичної звітності та оформлення права власності на нього.

Отже, після того, як будинок було прийнято в експлуатацію у встановленому порядку, забудовник звертається до відповідного органу державної реєстрації прав для реєстрації права власності.

Непоодинокими є випадки будівництва громадянами житла без документу, що надає право на виконання будівельних робіт, через незнання вимог законодавства стосовно правильного порядку виконання будівельних робіт.

У такому випадку законодавство надає можливість прийняття самочинно збудованого будинку з господарськими будівлями та спорудами в експлуатацію за особливою процедурою.

Така процедура можлива у разі  будівництва без дозвільного документа на виконання будівельних робіт індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків загальною площею до 300 квадратних метрів, а також господарських (присадибних) будівель і споруд загальною площею до 300 квадратних метрів, збудованих у період з 05 серпня 1992 року по 09 квітня 2015 року.

Необхідною умовою для прийняття в експлуатацію таких об’єктів є наявність документа, що засвідчує право власності чи користування земельною ділянкою відповідного цільового призначення, на якій розташовано об’єкт.

Порядок проведення технічного обстеження і прийняття в експлуатацію таких самочинно збудованих об’єктів затверджено  Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 03 липня 2018 року № 158.

З метою прийняття в експлуатацію самочинно збудованого будинку, господарських будівель і споруд необхідно звернутись до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю із заявою та відповідним пакетом документів, який включає в себе:  один примірник заповненої декларації за встановленою формою,   засвідчені в установленому порядку копії документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою відповідного цільового призначення, на якій розміщено об’єкт, та технічного паспорта (з відміткою про проведення  технічного обстеження).

Після реєстрації декларації про готовність об’єкта до експлуатації забудовник має право звертатись до державного реєстратора з метою реєстрації права власності.

Необхідно наголосити на тому, що дотримання встановленого порядку виконання будівельних робіт сприяє як встановленню законності у сфері містобудівної діяльності, так і надає громадянам можливості уникнути всіх можливих наслідків та проблем, які тягне за собою самочинне будівництво.

ДЕПАРТАМЕНТ ДАБІ У ДОНЕЦЬКІЙ ОБЛАСТІ