6 травня у Києві ГО «Детектор медіа» спільно з Національним проєктом з медіаграмотності «Фільтр» Міністерства культури та стратегічних комунікацій України презентував щорічне кількісне дослідження «Індекс медіаграмотності українців 2020–2024».
Цьогорічне дослідження стало вже п’ятим у серії щорічного моніторингу стану медіаграмотності українського суспільства. Вперше до аналізу включено новий компонент — субіндекс ШІ-грамотності, який відображає, наскільки українці розуміють природу та ризики генеративного штучного інтелекту. У фокусі дослідження також — вплив третього року повномасштабної війни на здатність громадян розпізнавати фейки, маніпуляції та пропаганду.
Цьогорічні результати показали:
- 70% вважає, що головною місією медіа є інформування громадян про суспільно значущі події;
- 74% підкреслює важливість існування суспільних медіа
- 91% є інтенсивними користувачами інтернету — ця частка не змінилась за останній рік
- 28% користуються штучним інтелектом, а 11% українців взагалі про нього не знають
- 17% зазначили, що завжди можуть відрізнити фейки і не звертати на них уваги
- Частка українців, яка виявляє дезінформацію шукаючи посилання на джерело в матеріалі, складає 43%
- Значущість проблеми дезінформації підкреслюють 62% аудиторії (порівняно із 64% у 2023 році — і це незначущі розбіжності).
- До більшості медіа українці ставляться підозріло — довіряють лише частково
Учасники заходу обговорили, як результати Індексу можуть вплинути на державну політику, розвиток освітніх програм і пріоритети в роботі з різними цільовими аудиторіями — від підлітків до осіб літнього віку.
«В першу чергу медіаграмотність — основа нашої інформаційної стійкості. Міністерство культури та стратегічних комунікацій реалізує Національний проєкт з медіаграмотності «Фільтр». І такі дослідження з медіаграмотності, в тому числі 5 хвиля, тобто системне дослідження, дає нам бачення викликів з якими ми маємо працювати», — підкреслила Ганна Красноступ, директорка Департаменту стратегічних комунікацій та промоції української культури Міністерства культури та стратегічних комунікацій України.
Наталія Лигачова, голова ГО «Детектор медіа» прокоментувала: «Я тішусь, що ми робимо це дослідження уже впʼяте. Це один з основних продуктів «Детектор медіа», який вже набув досить великого резонансу і серед медійної спільноти, і серед громадянського суспільства і що важливо серед органів влади. Ми хочемо щодо медіаграмотності тісно співпрацювати з державою, бо від держави під час війни багато що залежить. Я можу сказати, що мене тішать також результати наших досліджень».
«Цього року це вже друге масштабне дослідження, яке презентується, дослідження розвитку медіаграмотності. Хочеться, щоб їх ставало більше. Ми дуже сподіваємось, що це дослідження буде підтримане у наступні роки, бо воно є фундаментальним і дороговказом для нас всіх», — зазначила Ольга Кравченко, керівниця Фільтра.
Повний звіт дослідження доступний на сайті ГО «Детектор медіа».
«Індекс медіаграмотності» — це комплексне соціологічне дослідження, яке щороку фіксує рівень критичного мислення, обізнаності у сфері медіа, навичок перевірки інформації та загального розуміння медіапроцесів серед громадян України.