портал в режимі тестування та наповнення
  • A-
    A+
або
Слідкуйте за нами в соц.мережах:

Заява про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту Програми економічного і соціального розвитку Донецької області на 2026 рік

Опубліковано 30 жовтня 2025 року, 15:04 , Департамент економіки облдержадміністрації

Замовник стратегічної екологічної оцінки

Департамент економіки Донецької обласної державної адміністрації

Вид та основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування

Програма економічного і соціального  розвитку Донецької області на 2026 рік (далі – Програма) є документом державного планування (далі – ДДП) місцевого рівня, який визначає сукупність взаємоузгоджених завдань і заходів, що будуть реалізуватися місцевими органами виконавчої влади, територіальними органами міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями, щодо вирішення нагальних проблем та досягнення стратегічних цілей розвитку регіону в 2026 році.

Програму розроблено з урахуванням програмних документів, які діють на державному та регіональному рівнях, а саме:

Указ Президента України від 30 вересня 2019 року № 722/2019 «Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року»;

Державна Стратегія регіонального розвитку на 2021-2027 роки, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2020 року № 695 (із змінами);

Стратегія розвитку Донецької області на період до 2027 року, затверджена розпорядженням голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 17 лютого 2020 року № 147/5-20 (із змінами).

Головною метою Програми визначено забезпечення стійкості регіону в умовах воєнного стану; підвищення обороноздатності та спроможності до захисту населення і території від надзвичайних ситуацій воєнного характеру; забезпечення доступності базових соціальних, медичних, освітніх, адміністративних, культурних послуг з урахуванням безпекової ситуації в регіоні, а також за його межами; підтримка вразливих верств населення; створення умов для стабілізації та подальшого відновлення економіки області.

Виконання Програми здійснюватиметься в межах реальних фінансових можливостей бюджетів усіх рівнів та за рахунок позабюджетних коштів, незаборонених законодавством.

3. Інформація про те, якою мірою документ державного планування визначає умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (у тому числі щодо визначення місцезнаходження, розміру, потужності або розміщення ресурсів)

Відповідно до частини першої статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» здійснення оцінки впливу на довкілля є обов’язковим у процесі прийняття рішень про провадження планової діяльності, визначеної частинами другою і третьою статті 3. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.

Напрямки діяльності Програми реалізуються через планування та здійснення конкретних заходів. Серед цих заходів можуть бути заходи, які відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», підлягатимуть оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності. Для таких заходів має бути здійснена процедура оцінки впливу на довкілля.

Детальний перелік заходів буде визначено із врахуванням громадських обговорень, консультацій з органами державної влади та за результатами громадського обговорення звіту про СЕО Програми.

Ймовірні наслідки

а) для довкілля, у тому числі для здоров’я населення:

Виконання стратегічної екологічної оцінки передбачає аналіз та оцінку ймовірних наслідків та ризиків реалізації заходів прийнятих у Програмі на окремі компоненти довкілля (ґрунти, поверхневі та підземні водні ресурси, атмосферне повітря, рослинний та тваринний світ), соціально-економічні умови розвитку території, а також на здоров’я населення;

б) для територій з природоохоронним статусом:

Ймовірні наслідки від об’єктів інфраструктури, що пропонуються відповідно реалізації Програми, на території з природоохоронним статусом відсутні;

в) транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення:

Зважаючи на географічне положення території Костянтинівської міської територіальної громади, транскордонні наслідки реалізації завдань Програми для довкілля, у тому числі здоров’я населення, не очікуються.

Виправдані альтернативи, які необхідно розглянути, у тому числі якщо проєкт Програми не буде затверджено

Зважаючи на комплексність завдань проєкту Програми, яка обумовлюється необхідністю виконання стратегічних цілей Програми, потрібно розглянути виправдані альтернативи планованих рішень.

При впровадженні заходів Програми, у порівнянні з існуючим станом, очікується позитивний вплив на навколишнє природне середовище, у тому числі на здоров’я населення.

Найсприятливішим варіантом буде затвердження запропонованої Програми.    

Альтернативним варіантом є відмова від планованої діяльності, так званий «нульовий   сценарій», без затвердження зазначеного документа державного планування. Так, у процесі здійснення стратегічної екологічної оцінки доцільно розглянути вплив на довкілля, у тому числі на здоров’я населення, та прогноз його змін за умови, якщо запропоновані заходи і проєкти Програми не будуть реалізовуватись. Оцінку ефективності вказаної альтернативи буде відображено в Звіті про СЕО.

Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки

Для проведення стратегічної екологічної оцінки буде використана наступна інформація: регіональні доповіді про стан навколишнього природного середовища; екологічні паспорти Донецької області; статистична інформація; інформація, що міститься в інших актах законодавства, які мають відношення до проєкту ДДП; дані моніторингу стану довкілля; експертні оцінки; інша доступна інформація.

Під час проведення СЕО передбачається застосування таких аналітичних методів: статистичний аналіз поточного стану довкілля, у тому числі здоров’я населення; порівняльний аналіз ключових екологічних показників; аналіз тенденцій, оцінка ймовірних наслідків відповідно до контрольного переліку; експертне оцінювання аналіз (за необхідності), а також проведення консультацій з громадськістю щодо екологічних цілей та ймовірного впливу на здоров’я населення.

Комплекс методів проведення СЕО може бути змінено залежно від характеру планованих завдань проєкту Програми.

Заходи, які передбачається розглянути для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування

Під час здійснення стратегічної екологічної оцінки передбачається розглянути заходи із запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків для довкілля та здоров’я населення при здійсненні планованої діяльності, визначені законодавством, зокрема:

Законом України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення»;

Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища», яким встановлено, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов’язкових екологічних вимог:

раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій;

здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища;

здійснення заходів щодо відтворення відновлюваних природних ресурсів;

застосування біологічних, хімічних та інших методів поліпшення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища і безпеку здоров’я населення;

збереження територій та об’єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, що підлягають особливій охороні;

здійснення господарської та іншої діяльності без порушення екологічних прав інших осіб;

здійснення заходів щодо збереження і невиснажливого використання біологічного різноманіття під час провадження діяльності, пов’язаної з поводженням з генетично модифікованими організмами;

Законом України «Про тваринний світ», у відповідності до вимог статей 9, 37, 39, 40, заходи спрямовані на запобігання, відвернення, уникнення, зменшення, усунення значного негативного впливу на об’єкти тваринного світу.

Пропозиції щодо структури та змісту звіту про стратегічну екологічну оцінку

Стратегічна екологічна оцінка повинна бути виконана в обсягах, визначених статтею 11 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку» і містить інформацію про характер проєктних рішень з урахуванням сучасних знань і методів оцінювання.

Орган, до якого подаються зауваження і пропозиції, та строки їх подання

Зауваження і пропозиції до Заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки до Програми економічного і соціального розвитку Донецької області на 2026 рік, подаються до департаменту економіки Донецької облдержадміністрації у письмовій формі на електронну пошту: [email protected] з темою листа «До заяви про визначення обсягу СЕО».

Відповідальна особа: Ганна ЗЕЛЕНЯК.   

Строк подання зауважень і пропозицій: становить 10 діб з дня оприлюднення Заяви про визначення обсягу СЕО, тобто до 09 листопада 2025 року (включно). Пропозиції і зауваження, що подані після встановленого терміну, не розглядаються.

10. Повідомлення про оприлюднення Заяви про визначення обсягу СЕО

Офіційний сайт Донецької облдержадміністрації (https://dn.gov.ua) у розділі Прозора влада/Консультації з громадськістю/Заяви СЕО від 30.10.2025.