портал в режимі тестування та наповнення
0-800-507-506, 0954633565
Гаряча лінія
  • A-
    A+
Пошук
Шукати на порталі
або
серед нормативних актів

Заява про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту Програми економічного і соціального розвитку Донецької області на 2023 рік

Опубліковано 24 листопада 2022 року, 16:23 , Департамент економіки облдержадміністрації

1. Замовник стратегічної екологічної оцінки

Департамент економіки Донецької обласної державної адміністрації.

2. Вид та основні цілі документа державного планування, його зв’язок із іншими документами державного планування

Програма економічного і соціального розвитку Донецької області на 2023 рік (далі – Програма) є документом державного планування (далі – ДДП) місцевого рівня, яким визначаються пріоритетні напрями економічного і соціального розвитку, підвищення стандартів життя населення шляхом розбудови інфраструктури, забезпечення якості та загальної доступності публічних послуг, підтримки ініціатив малого бізнесу та створення позитивного іміджу Донецької області.

Програму розроблено з урахуванням програмних документів, які діють на державному та регіональному рівнях, а саме:

Указ Президента України від 30 вересня 2019 року № 722/2019 «Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року»;

Державна Стратегія регіонального розвитку на 2021-2027 роки, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2020 року № 695;

План заходів на 2021-2023 роки з реалізації Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки, затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12 травня 2021 року № 497-р;

Стратегія розвитку Донецької області на період до 2027 року та План заходів з реалізації у 2021-2023 роках Стратегії розвитку Донецької області на період до 2027 року, затверджені розпорядженням голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 17 лютого 2020 року № 147/5-20 (із змінами).

Головною метою Програми визначено забезпечення розвитку регіону шляхом створення необхідних умов для структурних зрушень в економіці, ефективного використання внутрішнього природно-ресурсного потенціалу, підвищення зайнятості населення, формування позитивного іміджу області, забезпечення якості та загальної доступності публічних послуг, підвищення добробуту та стимулювання гармонійного розвитку населення.

Стратегічні цілі Програми:

1. Оновлена, конкурентоспроможна економіка.

2. Якість життя та людський розвиток.

3. Ефективне управління та безпека в умовах зовнішніх і внутрішніх викликів.

4. Екологічна безпека та збалансоване природокористування.

Виконання Програми здійснюватиметься в межах реальних фінансових можливостей бюджетів усіх рівнів та за рахунок позабюджетних коштів.

3. Інформація про те, якою мірою документ державного планування визначає умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля

Програма охоплює основні види господарської діяльності: промисловий, агропромисловий та дорожньо-транспортний комплекси, енергозабезпечення та енергоефективність, житлове господарство і комунальну інфраструктуру, впровадження заходів територіального планування, освіту, охорону здоров’я, фізичне виховання та спорт, культуру і туризм, охорону навколишнього природного середовища тощо.

Виконання стратегічної екологічної оцінки (далі – СЕО) документа державного планування передбачає аналіз та оцінку ймовірних наслідків та ризиків реалізації проєктних рішень як на окремі компоненти навколишнього природного середовища, так і на загальний баланс екосистем, а, відповідно, й на соціально-економічні умови розвитку території, а також здоров’я населення.

За кожним розділом Програми визначені основних завдання та заходи щодо розвитку галузей (сфер діяльності), а також орієнтовний перелік інвестиційних та інфраструктурних проєктів, серед яких можуть бути проєкти, що відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» підлягатимуть оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності. Для таких проєктів має бути здійснена процедура оцінки впливу на довкілля.

4. Ймовірні наслідки

Під час здійснення СЕО необхідно оцінити ймовірні наслідки реалізації Програми, зокрема, мають бути оцінені ймовірні наслідки:

а) для довкілля, у тому числи для здоров’я населення, за окремими компонентами: атмосферне повітря, ґрунти та земельні ресурси, водні ресурси, біорізноманіття та ландшафтне різноманіття, відходи, наслідки для здоров’я населення тощо;

б) для територій з природоохоронним статусом

Станом на 01.01.2022 на території Донецької області створено та оголошено 187 заповідних об’єктів фактичною площею 117,56 тис. га, з них: 22 об’єкти загальнодержавного значення (загальною площею 69,60 тис. га) та 165 об’єктів місцевого значення (47,96 тис. га), які загалом займають 3,87% території області.

Під час здійснення СЕО необхідно оцінити ймовірні наслідки реалізації Програми на зазначені території та об’єкти природно-заповідного фонду, їх охоронні зони, землі природно-заповідного фонду України, території та об’єкти, що мають особливу екологічну, наукову і естетичну цінність та об’єкти комплексної охорони;

в) транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення

Зважаючи на географічне положення територій, на яких запланована реалізація заходів і проєктів Програми, транскордонні наслідки реалізації рішень Програми для довкілля, у тому числі здоров’я населення, не очікуються.

5. Виправдані альтернативи, які необхідно розглянути, у тому числі якщо проєкт Програми не буде затверджено

Зважаючи на комплексність рішень проєкту Програми, що обумовлюється необхідністю виконання стратегічних цілей Програми, здійснюється розгляд виправданих альтернатив планованих рішень.

При впровадженні заходів Програми, у порівнянні з існуючим станом, очікується позитивний вплив на навколишнє природне середовище, у тому числі на здоров’я населення.

Найсприятливішим варіантом буде затвердження запропонованої Програми.

Альтернативним варіантом є відмова від планованої діяльності, так званий «нульовий сценарій», без затвердження зазначеного документа державного планування. Так, у процесі здійснення стратегічної екологічної оцінки доцільно розглянути вплив
на довкілля, у тому числі на здоров’я населення, та прогноз його змін за умови, якщо запропоновані заходи і проєкти Програми не будуть реалізовуватись.

Кінцевим продуктом аналізу виправданих альтернатив стане формування оптимального сценарію розвитку, тобто найбільш екологічно та економічно вигідного варіанту реалізації запропонованої Програми, з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів. Оцінку ефективності вказаної альтернативи буде відображено в Звіті про СЕО.

6. Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки

Для проведення стратегічної екологічної оцінки буде використана наступна інформація: регіональні доповіді про стан навколишнього природного середовища;
екологічні паспорти Донецької області; статистична інформація; інформація, що міститься в інших актах законодавства, які мають відношення до проєкту ДДП; дані моніторингу стану довкілля; експертні оцінки; інша доступна інформація.

Під час проведення СЕО передбачається застосування таких аналітичних методів: статистичний аналіз поточного стану довкілля, у тому числі здоров’я населення;
порівняльний аналіз ключових екологічних показників; аналіз тенденцій, оцінка ймовірних наслідків відповідно до контрольного переліку; експертне оцінювання аналіз (за необхідності), а також проведення консультацій з громадськістю щодо екологічних цілей та ймовірного впливу на здоров’я населення.

Комплекс методів проведення СЕО може бути змінено залежно від характеру планованих завдань проєкту Програми.

7. Заходи, які передбачається розглянути для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування

Під час здійснення стратегічної екологічної оцінки передбачається розглянути заходи із запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків для довкілля та здоров’я населення при здійсненні планованої діяльності, визначені законодавством, зокрема:

Законом України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення»;

Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища»,
яким встановлено, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов’язкових екологічних вимог:

раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій;

здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища;

здійснення заходів щодо відтворення відновлюваних природних ресурсів;

застосування біологічних, хімічних та інших методів поліпшення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища і безпеку здоров’я населення;

збереження територій та об’єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, що підлягають особливій охороні;

здійснення господарської та іншої діяльності без порушення екологічних прав інших осіб;

здійснення заходів щодо збереження і невиснажливого використання біологічного різноманіття під час провадження діяльності, пов’язаної з поводженням з генетично модифікованими організмами.

8. Пропозиції щодо структури та змісту звіту про стратегічну екологічну оцінку

Звіт про СЕО складається відповідно до вимог статті 11 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку». З урахуванням змісту і рівня деталізації документа державного планування, сучасних знань і методів оцінювання, пропонується така структура звіту про СЕО:

1) зміст та основні цілі Програми, його зв’язок з іншими ДДП;

2) характеристика поточного стану довкілля Донецької області, у тому числі здоров’я населення, та прогнозні зміни цього стану, якщо Програма не буде затверджена;

3) характеристика стану довкілля, умов життєдіяльності населення та стану його здоров’я на територіях, які ймовірно зазнають впливу;

4) екологічні проблеми, у тому числі ризики впливу на здоров’я населення, які стосуються Програми, зокрема, щодо територій із природоохоронним статусом;

5) зобов’язання у сфері охорони довкілля, у тому числі пов’язані із запобіганням негативному впливу на здоров’я населення, встановлені на міжнародному, державному та інших рівнях, що стосуються Програми, а також шляхи врахування таких зобов’язань під час її підготовки;

6) опис наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення;

7) заходи, що передбачається вжити для запобігання, зменшення та пом’якшення можливих негативних наслідків виконання заходів та проєктів Програми;

8) обґрунтування вибору виправданих альтернатив, що розглядалися, опис способу, в який здійснювалася стратегічна екологічна оцінка;

9) заходи, передбачені для здійснення моніторингу наслідків виконання заходів та проєктів Програми для довкілля, у тому числі для здоров’я населення;

10) опис ймовірних транскордонних наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення (за наявності);

11) резюме нетехнічного характеру інформації, передбаченої пунктами 1-10 цієї частини, розраховане на широку аудиторію.

9. Орган, до якого подаються зауваження і пропозиції, строки їх подання

Зауваження і пропозиції до Заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту Програми економічного і соціального розвитку Донецької області на 2023 рік подаються до департаменту економіки Донецької облдержадміністрації у письмовій формі на електронну пошту: [email protected] з темою листа «До заяви про визначення обсягу СЕО».

Відповідальна особа: Зеленяк Ганна Миколаївна, тел.: (06264) 2-20-75.

Строк подання зауважень і пропозицій: становить 15 діб з дня оприлюднення Заяви про визначення обсягу СЕО, тобто до 08 грудня 2022 року (включно). Пропозиції і зауваження, що подані після встановленого терміну, не розглядаються.

Директор департаменту Геннадій МАР`ЯНЕНКО