1. Інформація про замовника:
Департамент економіки Донецької обласної державної адміністрації (далі – департамент), вул. Богдана Хмельницького, 6, м. Краматорськ, Донецька область, 84313, код ЄДРПОУ 02741427.
2. Вид та основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування
Стратегія розвитку Донецької області на період до 2027 року (далі – Стратегія), із запропонованими до неї змінами, є документом державного планування місцевого рівня, який визначає середньострокові пріоритети і напрями розвитку області, механізми і шляхи їх досягнення та є основою для розроблення інших документів планування та програмних документів розвитку області.
Внесення змін до Стратегії підготовлено на виконання пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 13 серпня 2024 року № 940 «Про внесення змін до Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки», у зв’язку із необхідністю приведення Стратегії, затвердженої розпорядженням голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 17 лютого 2020 року № 147/5-20 (зі змінами), у відповідність із Державною стратегією регіонального розвитку на 2021-2027 роки.
Проєкт змін до Стратегії розроблений відповідно до:
- Законів України:
- «Про засади державної регіональної політики»;
- «Про місцеві державні адміністрації»;
- постанов Кабінету Міністрів України:
- від 04 серпня 2023 року № 816 «Деякі питання розроблення регіональних стратегій розвитку і планів заходів з їх реалізації та проведення моніторингу реалізації зазначених стратегій і планів заходів»;
- від 13 серпня 2024 року № 940 «Про внесення змін до Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки».
У проєкті змін до Стратегії визначені сценарії розвитку регіону, стратегічне бачення, стратегічні, операційні цілі та завдання розвитку Донецької області до 2027 року.
Стратегічне бачення:
«Донеччина: через війну і втрати – до відродження. Українська, незламна, вірна людям. Регіон, що демонструє ефективне управління в умовах безпекових, гуманітарних та екологічних викликів; зберігає людський потенціал громад та гуртує людей навколо ідеї національної ідентичності; орієнтується на економічне відновлення за принципом “краще, ніж було”.»
В результаті розроблення змін до Стратегії були актуалізовані її цілі і завдання шляхом їх об’єднання, перегрупування і уточнення формулювань з урахуванням актуальності та пріоритетності, а також враховані наступні виклики:
проведення бойових дій на території області;
евакуація населення, підприємств, установ, організацій, закладів до більш безпечних районів інших областей України;
руйнування інженерно-транспортної інфраструктури, житлового фонду, соціальних об’єктів, цілих населених пунктів;
окупація значної частини територій області;
стрімка зміна соціально-економічної ситуації в області, відсутність статистичних даних, швидка втрата актуальності оперативних даних (не завжди в повній мірі відображають стан справ).
Також до окремих розділів Стратегії внесені зміни з урахуванням умов розвитку регіону, перспективних можливостей та актуальних проблем, не врахованих на етапі її розроблення.
3. Інформація про те, якою мірою зміни до документа державного планування визначають умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (у тому числі щодо визначення місцезнаходження, розміру, потужності або розміщення ресурсів):
Стратегія визначає концептуальні стратегічні цілі, оперативні цілі і завдання перспективного розвитку Донецької області на період до 2027 року. Проєкт змін до Стратегії не містить конкретних рішень про провадження господарської діяльності, яка може мати значний вплив на довкілля, у тому числі щодо надання документів дозвільного характеру на провадження такої діяльності, конкретних проєктів здійснення господарської діяльності і не визначає місцезнаходження, розміру, потужності або розміщення ресурсів.
Методологія розроблення та реалізації Стратегії передбачає розроблення Плану заходів з її реалізації, який включатиме низку заходів, реалізація яких дозволить досягнути поставлені цілі. Серед них можуть бути проєкти, що, відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», підлягатимуть оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності. Для таких проєктів має бути здійснена процедура оцінки впливу на довкілля.
Виконання змін передбачатиме реалізацію нової (додаткової) діяльності, не передбаченої у документі державного планування, щодо якої законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля |
ні |
|
Виконання змін передбачатиме зміни у реалізації визначеної у документі державного планування діяльності, щодо якої законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля: характеристики та розміру (масштабів) здійснення діяльності; місця провадження (розташування); умов здійснення діяльності; виділених природних та/або матеріальних ресурсів. |
ні |
|
Виконання змін передбачатиме зміну у реалізації визначеної у документі державного планування діяльності, яка не підлягала оцінці впливу на довкілля та як внаслідок таких змін вимагатиме здійснення оцінки впливу на довкілля |
ні |
|
4. Ймовірні наслідки:
А) для довкілля, у тому числі для здоров’я населення:
Виконання стратегічної екологічної оцінки передбачає аналіз та оцінку ймовірних наслідків та ризиків виконання цілей та завдань, визначених у Стратегії, на окремі компоненти довкілля (ґрунти, поверхневі та підземні водні ресурси, атмосферне повітря, рослинний та тваринний світ), соціально-економічні умови розвитку території, а також на здоров’я населення.
Реалізація запропонованих змін до Стратегії не несе ймовірних наслідків для таких складових навколишнього природного середовища як атмосферне повітря, водні ресурси, ґрунт, ландшафт, біорізноманіття та рекреаційні зони.
Б) для територій з природоохоронним статусом:
У змінах до Стратегії відсутні конкретні заходи, які матимуть вплив на території з природоохоронним статусом (об’єктів природно-заповідного фонду, екологічної мережі, Смарагдової мережі).
В) транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення:
Зважаючи на географічне положення територій, на яких запланована реалізація Стратегії, транскордонні наслідки реалізації Стратегії для довкілля, у тому числі здоров’я населення, не очікуються.
5. Виправдані альтернативи, які необхідно розглянути, у тому числі якщо зміни до документа державного планування не буде затверджено
Зважаючи на комплексність напрямів актуалізованої Стратегії, що обумовлюється необхідністю виконання пріоритетних завдань та заходів для її забезпечення, які будуть реалізовуватись до 2027 року включно, необхідно здійснити розгляд виправданих альтернатив планованих рішень.
Реалізація Стратегії з урахуванням її актуалізації передбачає позитивний вплив на соціально-економічні умови розвитку регіону у порівнянні з існуючим станом. Тому найбільш оптимальним варіантом буде затвердження запропонованого проєкту актуалізованої Стратегії.
За альтернативним сценарієм, у випадку не затвердження проєкту актуалізованої Стратегії Донецька область матиме нульовий сценарій розвитку, коли зовнішні та внутрішні фактори впливу залишаються незмінними, соціально-економічний стан області змінюється за інерцією, що в підсумку матиме негативний вплив на довкілля та здоров’я населення.
6. Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки
Предметом стратегічної екологічної оцінки є зміни до Стратегії та їх потенційний вплив на стан довкілля та здоров’я населення.
Запропоновані зміни до Стратегії є незначними і не несуть ймовірних наслідків для стану довкілля та здоров’я населення.
7. Заходи, які передбачається розглянути для запобігання, зменшення та пом'якшення негативних наслідків виконання документа державного планування
Необхідність перегляду або внесення змін до затверджених цілей та завдань – Не передбачається.
Необхідність перегляду або внесення змін до заходів, передбачених для здійснення моніторингу наслідків виконання документа державного планування для довкілля, у тому числі для здоров’я населення – Не передбачається
8. Пропозиції щодо структури та змісту звіту про стратегічну екологічну оцінку
Структура звіту про стратегічну екологічну оцінку має враховувати вимоги статті 11 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку».
Але, з огляду на незначні зміни до документа державного планування, пропонується не здійснювати стратегічну екологічну оцінку до зазначених змін.
9. Орган, до якого подаються зауваження і пропозиції, строки їх подання
Зауваження і пропозиції до Заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки до змін до Стратегії розвитку Донецької області на період до 2027 року подаються до департаменту економіки Донецької облдержадміністрації.
Відповідальна особа: Тетяна КАЛІБЕРДА, Світлана ОНІКА
Контактні дані: 0955158622
Зауваження та пропозиції подаються на електронну адресу: [email protected] з темою листа «До заяви про визначення обсягу СЕО».
Строк подання зауважень і пропозицій: становить 10 днів з дня оприлюднення Заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки змін до Стратегії, тобто до 09 березня 2025 року (включно).
Пропозиції і зауваження, що подані після встановленого терміну, не розглядаються.