АНАЛІЗ ПІДСУМКІВ РОБОТИ ЗІ ЗВЕРНЕННЯМИ ГРОМАДЯН В ОРГАНАХ ВИКОНАВЧОЇ ВЛАДИ ТА ОРГАНАХ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ ЗА ДЕВ’ЯТЬ МІСЯЦІВ 2019 РОКУ
На виконання вимог Закону України «Про звернення громадян», Указу Президента України від 07 лютого 2008 року №109/2008 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування» (далі – Указу) в облдержадміністрації проведено роботу щодо розгляду звернень громадян та вирішення порушених у зверненнях питань. За дев’ять місяців 2019 року від мешканців Донецької області до облдержадміністрації, обласної військово-цивільної адміністрації та через органи влади вищого рівня (Офіс Президента України, Кабінет Міністрів України, Верховну Раду України) надійшло 3283 звернення (за аналогічний період минулого року – 2256 звернень). Безпосередньо до облдержадміністрації надійшло 2518 звернень громадян (76,7%). У порівнянні з аналогічним періодом минулого року надходження звернень громадян до облдержадміністрації зросло на 45,5 %. З урахуванням колективних звернень, з пропозиціями, заявами та скаргами звернулось 3855 громадян. В загальній кількості звернень, що надійшли: пропозицій – 47 (1,9 %), заяв – 3115 (91,5 %), скарг – 121 (6,6 %).
За дев’ять місяців 2019 року збільшилось порівняно з аналогічним періодом минулого року надходження звернень громадян через Офіс Президента України на 130 звернень і склало 12,9 % від загальної кількості звернень громадян та через Секретаріат Кабінету Міністрів України – на 8 звернень і склало 7,1 % від їх загальної кількості. Через Апарат Верховної Ради України порівняно з минулорічним показником надходження звернень громадян, навпаки, зменшилось на 27 звернень і склало 1,2 % від загальної кількості звернень громадян.
Протягом звітного періоду зберіглись тенденції надходження повторних та колективних звернень громадян. Так, в облдержадміністрації, обласній військово-цивільній адміністрації зареєстровано 12 повторних звернень громадян (0,4 % від загальної кількості звернень), що на 55,6 % менше показника минулого року (27 звернень). Кількість колективних звернень громадян за цей період зменшилась на 7 звернень і склала 194 звернення (5,9 % від загальної кількості звернень), що на 3,4 % менше показника минулого року (201 звернення).
Аналіз надходження до облдержадміністрації звернень від жителів області у розрахунку на 10 тисяч населення свідчить, що найбільша кількість звернень громадян надійшла від мешканців Добропільського, Костянтинівського, Ясинуватського районів, міст Бахмут, Костянтинівка, Лиман, Слов’янськ, при середньообласному показнику 16,7 звернення.
Керівництвом облдержадміністрації, обласної військово-цивільної адміністрації з початку поточного року контролювалось 67,1 % звернень громадян. Рівень виконавської дисципліни склав 100 %. Порушень термінів розгляду звернень громадян не припущено.
За втручанням керівництва облдержадміністрації, обласної військово-цивільної адміністрації позитивно вирішені 52,5 % (1158) від загальної кількості контрольних звернень (2204), надані роз’яснення на 43,6 % (960), у вирішенні звернень не відмовлялось. Разом з тим, у стадії розгляду залишається 3,9 % (86) звернень з числа контрольних. На розгляд за належністю до райдержадміністрацій, військово-цивільних адміністрацій, виконавчих органів міських рад, структурних підрозділів облдержадміністрації відповідно до повноважень направлено 1069 звернень, або 32,6 % від загальної їх кількості, 0,1 % (3) звернень повернуто авторам, 0,2 % (7) звернень не підлягало розгляду. З 3666 питань, порушених громадянами у зверненнях до облдержадміністрації за дев’ять місяців 2019 року, 1107 питань (30,2 %) зі сфери житлово-комунального господарства, 562 питання (15,3 %) – соціального захисту, 383 питання (10,4 %) – діяльності місцевих органів виконавчої влади, 259 питань (7,1 %) – охорони здоров’я, 183 питання (5,0 %) – забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян.
Особисті прийоми громадян протягом дев’яти місяців 2019 року проводились у Громадській приймальні облдержадміністрації згідно з графіками, затвердженими розпорядженнями голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 11 січня 2019 року № 19/5-19, 26 березня 2019 року № 320/5-19, 12 квітня 2019 року № 399/5-19, 19 липня 2019 року № 728/5-19, оприлюдненими на офіційному веб-сайті облдержадміністрації разом з інформаційно-аналітичними довідками про підсумки роботи із зверненнями громадян за 2018 рік, І квартал, перше півріччя 2019 року. Виїзні спільні прийоми громадян у містах та районах області керівниками структурних підрозділів облдержадміністрації разом із керівниками райдержадміністрацій, військово-цивільних адміністрацій, виконавчих органів міських рад, об’єднаних територіальних громад проводились за місцем мешкання громадян згідно з графіками, затвердженими головою облдержадміністрації, керівником обласної військово-цивільної адміністрації від 15 січня 2019 року, 01 квітня 2019 року. Всього протягом дев’яти місяців 2019 року керівництвом облдержадміністрації проведено 89 особистих та спільних прийомів громадян з представниками правоохоронних органів та керівниками житлово-комунальних підприємств, 253 виїзні прийоми громадян, 188 «Гарячих ліній». Прийнято 1727 усних звернень громадян, 53 особи отримали безоплатну первинну правову допомогу. В райдержадміністраціях, військово-цивільних адміністраціях міст, виконавчих органах міських рад, рад об’єднаних територіальних громад протягом звітного періоду проведено 2852 особистих, 297 спільних та 1315 виїзних прийоми, на яких разом розглянуто 7532 звернення громадян, позитивно вирішено 3903 (51,8 % від загальної кількості питань) порушених ними питання. Крім того, під час проведення телефонного зв’язку з населенням надійшло 1173 звернення громадян, з них задоволено 509 звернень, або 43,4 %, надано безоплатну первинну правову допомогу 733 особам.
Згідно із затвердженими планами та графіками за дев’ять місяців 2019 року облдержадміністрацією проведено п’ять засідань обласної комісії з питань розгляду 97 звернень громадян, вісім «Днів контролю» результатів розгляду 10 звернень громадян, які мешкають у містах Костянтинівка, Краматорськ, Селидове, Слов’янськ, Торецьк та Великоновосілківському, Волноваському, Мангушському районах. Аналогічна робота проведена райдержадміністраціями, військово-цивільними адміністраціями міст, виконавчими органами міських рад, рад об’єднаних територіальних громад. Ними проведено 234 засідання комісій з питань розгляду звернень громадян та 233 «Дні контролю». Разом перевірено 879 звернень громадян. У 572 перевірених зверненнях громадян (65,1 %) порушені питання вирішені. Прозвітували перед головою облдержадміністрації, керівником обласної військово-цивільної адміністрації про підсумки роботи із зверненнями громадян за 2018 рік 19 керівників структурних підрозділів облдержадміністрації, 12 голів райдержадміністрацій, 2 керівника військово-цивільних адміністрацій міст, 22 міських, сільських, селищних голови. У райдержадміністраціях, військово-цивільних адміністраціях міст, виконавчих органах міських рад, рад об’єднаних територіальних громад прозвітувало 211 керівників відповідних структурних підрозділів та комунальних підприємств, що надають послуги населенню. У 12 райдержадміністраціях, 2 військово-цивільних адміністраціях міст, виконавчих органах 12 міських рад та 10 рад об’єднаних територіальних громад організовано проведення внутрішнього моніторингу роботи із зверненнями громадян за 2018 рік та І квартал 2019 року. Також, згідно з планом здійснення облдержадміністрацією контролю за виконанням органами місцевого самоврядування делегованих повноважень органів виконавчої влади на 2019 рік, проведено відповідний моніторинг у виконавчих органах Костянтинівської, Краматорської, Миколаївської, Слов’янської міських рад. Крім того, стан додержання законодавства про звернення громадян перевірено у 248 виконавчих органах міських, сільських та селищних рад, на підприємствах та в організаціях. Результати перевірок розглянуті на 20 засіданнях колегій Волноваської, Добропільської, Костянтинівської, Нікольської райдержадміністрацій, виконавчих органів Мирноградської, Слов’янської міських рад, 82 засіданнях комісій з питань звернень громадян, 57 апаратних нарадах. За результатами перевірок винесено догани та застосовані інші заходи адміністративного впливу по відношенню до 1 керівника структурного підрозділу виконавчого органу Бахмутської міської ради та 6 працівників житлово-комунального господарства з міста Бахмут. З проблемних питань застосування законодавства про звернення громадян в облдержадміністрації проведено навчання та семінар для 29 фахівців, керівників та відповідальних за цей напрямок роботи в райдержадміністраціях, військово-цивільних адміністраціях, виконавчих органах міських рад, структурних підрозділах облдержадміністрації. Проведено стажування 134 посадових осіб, відповідальних за роботу із зверненнями громадян в райдержадміністраціях та виконкомах міських рад, 42 семінари-практикуми, 82 наради. У всіх населених пунктах області робота з питань звернень громадян систематично висвітлювалась у засобах масової інформації. Всього по області у відповідності до вимог пункту 2 розділу 4 Указу через друковані та електронні засоби масової інформації оприлюднено 1989 матеріалів щодо організації роботи із зверненнями громадян та вирішення порушених в них питань, у тому числі 162 графіки, 628 об’яв та повідомлень про проведення прийомів, 223 інформації про підсумки їх проведення, 65 аналітичних довідок, 122 відомості щодо роботи із зверненнями громадян, 53 роз’яснення повноважень місцевих органів влади та інших матеріалів стосовно роботи із зверненнями громадян. За звітний період 2019 року розміщено 669 матеріалів на офіційних веб-сайтах райдержадміністрацій та виконавчих органів міських рад, об’єднаних територіальних громад, проведено 21 «прямий ефір» та 33 «круглих столи», 13 виступів на телебаченні (радіо) з питань роботи із зверненнями громадян за участю керівництва області, голів міст та районів.
Редакціями обласних видань було отримано 224 звернення громадян, які торкались питань соціального захисту, комунальних, транспортних проблем і питань земельних відносин. Ретельний огляд читацьких листів, відгуків щодо діяльності органів виконавчої влади та відповідні роз’яснення спеціалістів надавались в рубриках: «Нам пишут» («Родной город», м. Мирноград), «Пошта нашої зорі» («Наша зоря», м. Селидове), «Письмо в редакцию», «Диалог с читателями» («Маяк», м. Покровськ). Крім того, матеріали щодо роботи із зверненнями громадян у містах та районах області періодично публікувались в газетах «Новий шлях» м. Добропілля (10.01.2019, 11.04.2019), «Родной город», м. Мирноград (11.01.2019, 01.02.2019, 08.02.2019, 08.03.2019, 05.04.2019, 21.06.2019, 05.07.2019, 12.07.2019), «Зоря», м. Лиман (02.03.2019), «Наша зоря», м. Селидове (10.01.2019, 17.01.2019, 04.04.2019, 08.05.2019, 30.05.2019, 06.06.2019, 27.06.2019, 04.07.2019, 01.08.2019, 15.08.2019, 29.08.2019, 05.09.2019, 12.09.2019, 19.09.2019, 26.09.2019), «Вісті», м. Слов'янськ (24.01.2019, 07.03.2019, 04.04.2019, 08.05.2019), «Вісті Олександрівщини», Олександрівський район (02.02.2019, 27.04.2019), «Сільський край», Великоновосілкіський район (04.05.2019, 13.07.2019, 27.07.2019), «Наше слово», м. Волноваха (06.06.2019, 24.07.2019, 03.08.2019), «Событие», м. Бахмут (28.08.2019, 04.09 2019, 11.09.2019). На офіційному веб-сайті Донецької облдержадміністрації та сторінках комунальних газет «Зоря» (м. Лиман), «Вісті» (м. Слов’янськ), «Новий шлях» (м. Добропілля), «Вісті Олександрівщини» (Олександрівський район), «Наша зоря» (м. Селидове), «Сельский край» (Великоновосілківський район), «Родной город» (м. Мирноград) та інших постійно розміщувались графіки, повідомлення та підсумки проведення особистих, спільних, виїзних прийомів громадян, «Гарячих ліній» керівними працівниками місцевих органів влади та органів місцевого самоврядування. З метою забезпечення доступу громадян до найбільш запитуваної інформації облдержадміністрацією забезпечено роботу та постійне оновлення бази типових роз’яснень норм законодавства та контактних даних органів виконавчої влади та місцевого самоврядування платформи інтерактивного консультаційно-інформаційного сервісу «Е-ДОВІДКА» на офіційному веб-сайті облдержадміністрації. На теперішній час діють «Контакт-центри» у містах Добропілля, Краматорськ, Маріуполь, Мирноград, Новогродівка, Покровськ, куди протягом дев’яти місяців 2019 року звернулось 41221 громадянин, при цьому задоволено 26524 порушених ними питання (64,3 %). За оперативною допомогою до цілодобових інформаційно-диспетчерських служб звернулось 44410 мешканців міст Бахмута, Дружківки, Костянтинівки, Краматорська, Селидового, Соледара, Слов’янська, Торецька. Завдяки інтернет-конференціям, форумам, соціальним мережам 181 мешканцю міста Краматорськ вирішено 73 порушеного ними питання (40,3 %). Крім того, до стаціонарної скриньки «Відкритий лист», встановленої у виконкомі Слов’янської міської ради надійшло 3 звернення. Додатково до зазначених форм роботи Великоновосілківською, Мангушською та Нікольською райдержадміністраціями проводились виїзні «Дні громади», під час яких звернулось 19 громадян.
Впродовж дев’яти місяців 2019 року «Мобільними соціальними офісами» здійснені виїзні консультаційні прийоми, під час яких звернулось 23157 громадян. Всі громадяни отримали необхідні роз’яснення, позитивно вирішено 21080 порушених питань (91,0 %). Головним територіальним управлінням юстиції у Донецькій області забезпечено роботу мобільних точок доступу до системи безоплатної правової допомоги, де отримала юридичну консультацію 631 особа. Мобільними бригадами соціально-психологічної допомоги Краматорського міського та Костянтинівського районного центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді надано допомогу 217 особам, що зазнали гендерного або домашнього насилля. Ще 417 громадян прийнято Бахмутським, Слов’янським, Лиманським міськими головами та головами Нікольської, Покровської і Слов’янської райдержадміністрацій під час проведення інформаційних зустрічей з територіальними громадами області. Підсумки роботи із зверненнями громадян в місцевих органах виконавчої влади та органах місцевого самоврядування області за 2018 рік розглянуті на 26 засіданнях колегій райдержадміністрацій та виконавчих органів міських, селищних рад, а також на засіданні колегії облдержадміністрації. За підсумками розгляду прийнято протокольне рішення від 28 березня 2019 року № 3/13-19 щодо затвердження у містах та районах області оновлених положень про «Гарячі лінії» телефонного зв’язку з населенням, проведення аналізу та узагальнення питань, що порушуються у повторних та колективних зверненнях громадян та за результатами внесення в установленому порядку пропозицій до планів соціально-економічного розвитку відповідних територій, проведення щорічного моніторингу усіх комунальних підприємств та установ, що надають послуги населенню. З метою забезпечення практичної реалізації громадянами конституційного права вносити пропозиції щодо поліпшення роботи органів державної влади і місцевого самоврядування, викривати недоліки в їх діяльності, відстоювати свої законні інтереси та відновлювати їх у разі порушення, облдержадміністрацією передбачається вжити додаткових заходів щодо сприяння громадянам в усуненні штучних перешкод у здійсненні своїх прав, законних інтересів та свобод, забезпечення можливостей особисто викладати аргументи, знайомитись з матеріалами перевірок, бути присутніми при розгляді звернень.