портал в режимі тестування та наповнення
0-800-507-506
Гаряча лінія
  • A-
    A+
Пошук
Шукати на порталі
або
серед нормативних актів

за 2020 рік

АНАЛІЗ ПІДСУМКІВ РОБОТИ ЗІ ЗВЕРНЕННЯМИ ГРОМАДЯН В ДОНЕЦЬКІЙ ОБЛАСНІЙ ДЕРЖАВНІЙ АДМІНІСТРАЦІЇ, ОБЛАСНІЙ ВІЙСЬКОВО-ЦИВІЛЬНІЙ АДМІНІСТРАЦІЇ У 2020 РОЦІ

На виконання вимог Закону України «Про звернення громадян», плану Кабінету Міністрів України щодо організації виконання положень Указу Президента України від 07 лютого 2008 року № 109/2008 «Про першочергові заходи щодо реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування» (далі – Указ) обласною державною адміністрацією, обласною військово-цивільною адміністрацією (далі – облдержадміністрація) протягом 2020 року, з метою підвищення благополуччя населення, зростання соціальних та безпекових стандартів життя мешканців області, проводилась системна робота щодо розгляду звернень громадян, вирішення порушених у зверненнях питань. За підсумками 2020 року відбулося зростання надходження звернень громадян до облдержадміністрації на 53,5 % (7009 проти 4566 звернень) та порушених в них питань – на 44,9 % (7443 проти 5135 питань). З урахуванням колективних звернень, з пропозиціями, заявами та скаргами звернулось 13836 громадян. У загальній кількості звернень, що надійшли: пропозицій – 60 (0,9 % від загальної кількості звернень), заяв – 6745 (96,2 %), скарг – 204 (2,9 %). Безпосередньо до голови обласної державної адміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації протягом 2020 року надійшло 5594 звернення громадян, що на 2158 звернень, або на 62,8 % більше ніж у минулому році (3436 звернень).

СТРУКТУРА

 звернень громадян, що надійшли до Донецької облдержадміністрації, у 2020 році


Керівництво облдержадміністрації здійснювало контроль щодо 61,9 % звернень громадян. Рівень виконавської дисципліни склав 100 %. Порушень термінів розгляду звернень не допущено. За втручання керівництва облдержадміністрації позитивно вирішено 84,1 % (3653) від загальної кількості контрольних звернень громадян (4342), надані роз’яснення на 683 звернення (15,7 %), у стадії розгляду залишено 2 звернення (0,1 %). Відмовлено у задоволенні з належним обґрунтуванням у 4 зверненнях (0,1 %), 96 звернень не підлягало розгляду, 2 звернення повернуто авторам без розгляду. На розгляд за належністю до районних державних адміністрацій, військово-цивільних адміністрацій, виконавчих органів міських рад відповідно до повноважень направлено 2569 звернень громадян (36,7 % від їх загальної кількості). Що стосується надходження звернень громадян до облдержадміністрації через органи влади вищого рівня, то динаміка у 2020 році характеризувалась коливаннями різної амплітуди. Збільшилось надходження звернень громадян через органи влади вищого рівня (1336) за рахунок надходження через Офіс Президента України – на 4,7 % та Секретаріат Кабінету Міністрів України – на 87,3 %. Через Апарат Верховної Ради України, навпаки, відбулось зменшення надходження звернень громадян на 4,5 %.

СТРУКТУРА 

звернень громадян, що надійшли до Донецької облдержадміністрації через органи влади вищого рівня у 2020 році


З січня по лютий 2020 року зафіксовано поступове зниження показників надходження звернень громадян, отриманих на розгляд облдержадміністрації через Офіс Президента України та Кабінет Міністрів України. У березні 2020 року – рівномірне надходження через Верховну Раду України і Офіс Президента України і різке зростання через Кабінет Міністрів України у зв’язку з перенаправленням електронних звернень громадян з сайту ЕКОМАПА Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України (колишнє Міністерство енергетики та захисту довкілля України). У квітні 2020 року – повернення показників до значень на початок року, після чого знову різке зростання надходження через Кабінет Міністрів України у травні 2020 року у зв’язку з масовими (акційними) зверненнями від мешканців Покровського району стосовно внесення змін до перспективного плану формування територій громад Донецької області. З червня по грудень 2020 року – поступове зниження надходження до значень, нижчих за показники на початок року.


ДИНАМІКА

надходження звернень громадян до Донецької облдержадміністрації через органи влади вищого рівня у 2020 році


Згідно з динамікою надходження до облдержадміністрації звернень громадян, найвищий відсоток надходження спостерігався від мешканців Бахмутського, Волноваського, Мар’їнського, Слов’янського районів, міст Бахмут, Костянтинівка, Краматорськ, Маріуполь, Слов’янськ. Проте, більш наочним є показник зведеної кількості звернень громадян у розрахунку на 10 тисяч населення відповідної адміністративно-територіальної одиниці. Співставлення таких регіональних показників із середнім по області певною мірою відображає соціально-економічну ситуацію. Аналіз надходження до облдержадміністрації звернень від жителів області у розрахунку на 10 тисяч населення свідчить, що найбільша кількість звернень громадян надійшла від мешканців Мангушського, Покровського районів, міст Бахмут, Костянтинівка, Покровськ, Слов’янськ при середньообласному показнику 31,4 звернення.


ДАНІ 

про кількість звернень громадян, що надійшли до Донецької облдержадміністрації від мешканців Донецької області у 2020 році у розрахунку на 10 тисяч населення


Протягом 2020 року змінились минулорічні тенденції надходження колективних звернень до облдержадміністрації. Так, цей показник по колективним зверненням зменшився на 72 звернення, або 27,3 % ніж за 2019 рік (264), і склав 192 звернення (2,7 % від загальної кількості звернень). За територіальною належністю найбільше колективних звернень громадян надійшло від мешканців Бахмутського, Мар’їнського районів та міст Краматорськ, Маріуполь, Торецьк.


ДАНІ 

про надходження колективних звернень громадян до Донецької облдержадміністрації у 2020 році у порівнянні з 2019 роком


Надходження повторних звернень у 2020 році, навпаки, збільшилось у порівнянні з цим показником 2019 року (15) на 18 звернень і склало 33 звернення, або 0,5 % від загальної кількості звернень. Найбільше повторних звернень громадян надійшло від мешканців Мар’їнського району, міст Добропілля, Краматорськ, Маріуполь та Мирноград.

ДАНІ 

про надходження повторних звернень громадян до Донецької облдержадміністрації у 2020 році у порівнянні з 2019 роком


Протягом 2020 року у зверненнях до облдержадміністрації громадяни порушили 7443 різноманітних питання, що на 44,9 % більше аналогічного показника попереднього року (5135  питань). 

СТРУКТУРА

 питань, порушених у зверненнях громадян до Донецької облдержадміністрації у 2020 році


Найчастіше у звітному періоді громадяни порушували у своїх зверненнях до облдержадміністрації питання житлово-комунального господарства – 2342 питання, або 31,5 % від загальної кількості порушених питань, що на 53,9 % більше аналогічного показника минулого року (1522 питання). Найчастіше у зверненнях громадяни порушували наступні питання: про водопостачання та водовідведення (391); про електропостачання (265); про газифікацію (234); про ремонт та експлуатацію будинків (214); про теплопостачання (84). На другому місці за актуальністю – 1175 питань соціального захисту, або 15,8 % від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість цих питань зросла на 42,9 % (у 2019 році – 822 питання). Питання, які найчастіше порушувалися у цій тематичній групі: про отримання соціальних виплат, допомог, субсидій, компенсацій, їх призначення (360); про призначення, перерахунок та виплату пенсій (72); про визначення соціального статусу та права на пільги (31). Суттєво зросла кількість звернень, в яких громадяни порушували питання охорони здоров’я, у 2020 році їх надійшло 951, або 12,8 % від загальної кількості, що майже у три рази більше аналогічного показника минулого року (349). Проблеми, які найчастіше порушувались у зверненнях громадян такої тематики: про санітарно-епідеміологічний стан (93); про надання допомоги в лікуванні, протезуванні (30); про діяльність закладів та установ охорони здоров’я (25). Четверте місце за актуальністю посіли питання забезпечення законності та охорони правопорядку, запобігання дискримінації (346 питань), що склало 4,6 % від загальної кількості порушених питань, тобто на 37,3 % більше ніж у 2019 році (252). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували такі питання: про реалізацію права на звернення (89); про забезпечення дотримання законності, діяльність органів прокуратури, Служби безпеки України та юстиції (49); про надання роз’яснень щодо реєстрації фізичних осіб, видачі паспорту, ID-картки (15). На п’ятому місці – 322 питання діяльності місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування (4,3 % від загальної кількості), що на 54,7 % менше аналогічного показника минулого року (711). Проблеми, які найчастіше порушувались у зверненнях громадян правоохоронної тематики: про дії, бездіяльність посадових осіб органів місцевого самоврядування, оскарження, перегляд їх рішень, скарги на міських, сільських, селищних голів (62); про дії, бездіяльність посадових та службових осіб місцевих органів виконавчої влади (29); про кадрову політику в місцевих органах влади (10). До встановлення Кабінетом Міністрів України на території України карантину з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, особисті прийоми громадян  проводились у Громадській приймальні облдержадміністрації згідно з графіком, затвердженим розпорядженням голови обласної державної адміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 10 січня 2020 року № 13/5-20 та Порядком організації проведення особистих прийомів осіб, які потребують безоплатної первинної правової допомоги, особистих, спільних, виїзних прийомів громадян та телефонного зв’язку з населенням «Гаряча лінія» з питань, що належать до компетенції облдержадміністрації, затвердженим розпорядженням голови обласної державної адміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 11 грудня 2017 року № 1627/5-17, зареєстрованим у Головному територіальному управлінні юстиції у Донецькій області 14 грудня 2017 року за № 221/2428 (зі змінами). Разом з тим, з початку 2020 року головою обласної державної адміністрації, керівником обласної військово-цивільної адміністрації, першим заступником голови облдержадміністрації, заступниками голови облдержадміністрації проведено 10 виїзних, 31 особистий та спільний прийоми 58 громадян з представниками правоохоронних органів та керівниками житлово-комунальних підприємств. Керівниками структурних підрозділів облдержадміністрації спільно з керівниками районних державних адміністрацій, військово-цивільних адміністрацій, виконавчих органів міських рад, об’єднаних територіальних громад до початку карантину проведено 47 виїзних спільних прийомів 69 громадян згідно з графіком, затвердженим головою обласної державної адміністрації, керівником обласної військово-цивільної адміністрації від 09 січня 2020 року. 

ДАНІ 

щодо виконання вимог Указу Президенту України від 07 лютого 2008 року № 109/2008 місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування Донецької області у 2020 році


У районних державних адміністраціях, військово-цивільних адміністраціях міст, виконавчих органах міських рад, рад об’єднаних територіальних громад за цей час проведено 768 особистих, 107 спільних та 320 виїзних прийомів, на яких розглянуто 2045 звернень громадян, позитивно вирішено 819 порушених ними питань (40,0 % від їх загальної кількості). Під час проведення телефонного зв’язку з населенням надійшло 42561 звернення громадян, з них задоволено 21317 звернень, або 50,1 %. У період дії карантину відповідно до Закону України «Про звернення громадян» громадянам забезпечена можливість звертатись до облдержадміністрації шляхом направлення звернень поштою, електронною поштою та за допомогою засобів телекомунікації. Крім того, створено технічно-навігаційну можливість для користувачів офіційного вебсайту облдержадміністрації направляти звернення. З метою оперативного реагування на гострі проблеми членів територіальних громад населених пунктів області, невідкладного вжиття заходів щодо припинення неправомірних дій, поновлення прав і свобод громадян, порушених внаслідок недодержання вимог чинного законодавства, забезпечено функціонування «Гарячої лінії» телефонного зв’язку з населенням з питань, що належать до компетенції Донецької облдержадміністрації за безкоштовним для населення номером 0800 507 506. Всього протягом 2020 року прийнято та забезпечено оперативний розгляд 4284 телефонних повідомлень, тобто на 2435 дзвінків, або майже у два з половиною рази більше їх надходження у минулому році (1849), що склало 61,1% від загальної кількості звернень. Крім того, з кінця березня поточного року в облдержадміністрації у щоденному режимі працювала спеціалізована «Гаряча лінія» з питань COVID-19 за безкоштовним для населення номером 0800 408 911. Успішно пройдено етап тестування інтерактивного консультаційно-інформаційного сервісу «Е-ДОВІДКА», розміщеного на офіційному вебсайті облдержадміністрації. Його унікальність в оперативному, логічному та ефективному забезпеченні доступу громадян до найбільш запитуваної інформації. Наразі, дієвість та ефективність, інтуїтивний покроковий алгоритм сервісу відкрив для громадян доступ до 543 типових роз’яснень норм законодавства, база яких постійно оновлювалась. З початку 2020 року сервісом скористалось 2449 відвідувачів вебсайту облдержадміністрації. Найбільше відвідувачів цікавили питання промислової політики (648 відвідувань, або 26,5 % від загальної кількості), соціального захисту населення  (364, або 14,9 %), транспорту і зв’язку (220, або 9,0 %). Додатковими функціями сервісу забезпечено можливість звернутись до органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, контактні дані яких наведені у доступному форматі. Через вказаний сервіс будь-хто мав можливість подати також електронне звернення шляхом заповнення відповідної форми. Разом з тим, на теперішній час діють «Контакт-центри» у містах Добропілля, Краматорськ, Маріуполь, Мирноград, Новогродівка, Покровськ, до яких звернулось 81450 громадян, при цьому задоволено 50336 порушених ними питань (61,8 %). За оперативною допомогою до цілодобових інформаційно-диспетчерських служб звернулось 79206 мешканців міст Бахмут, Дружківка, Костянтинівка, Краматорськ, Селидове, Слов’янськ, Торецьк. Завдяки інтернет-конференціям, форумам, соціальним мережам 404 мешканця міст Бахмут, Краматорськ, Слов’янськ вирішили 220 порушених ними питань (54,5 %). Крім того, до стаціонарних скриньок «Відкритий лист», встановлених у виконкомі Слов’янської міської ради та Мар’їнській районній державній адміністрації, районній військово-цивільній адміністрації надійшло 653 звернення громадян. Додатково до зазначених форм роботи Мангушською районною державною адміністрацією, виконавчим органом Краматорської міської ради проводились виїзні «Дні громади», під час яких звернулось 116 громадян.

ДАНІ 

про додаткові заходи щодо оперативного реагування на звернення мешканців Донецької області у 2020 році


На виконання вимог Указу забезпечено організацію апаратних нарад, семінарів, колегій на регіональному та місцевому рівнях, звітування керівників підпорядкованих органів виконавчої влади перед головами обласної, районних державних адміністрацій та міськими головами з питань роботи зі зверненнями громадян. Забезпечено проведення звітування перед головою обласної державної адміністрації, керівником обласної військово-цивільної адміністрації про підсумки роботи із зверненнями громадян за 2019 рік 19 керівників структурних підрозділів облдержадміністрації, 12 голів районних державних адміністрацій, 2 керівників військово-цивільних адміністрацій міст, 22 міських, сільських, селищних голів. У районних державних адміністраціях, військово-цивільних адміністраціях міст, виконавчих органах міських рад, рад об’єднаних територіальних громад прозвітувало 63 керівники відповідних структурних підрозділів та комунальних підприємств, що надають послуги населенню. Підсумки роботи із зверненнями громадян в місцевих органах виконавчої влади та органах місцевого самоврядування області за 2019 рік розглянуті на 58 засіданнях колегій районних державних адміністрацій та засіданнях виконавчих органів міських, селищних рад, а також на засіданні колегії облдержадміністрації. За підсумками розгляду прийнято протокольне рішення від 26 березня 2020 року ПР-3 щодо затвердження у містах та районах області оновлених положень про комісію з питань розгляду звернень громадян, порядків проведення «Дня контролю» результатів розгляду звернень громадян, проведення аналізу актуальних місцевих проблем та потреб мешканців у їх вирішенні або подальшій маршрутизації, узагальнення питань, порушених у зверненнях громадян, з якими громадяни звертаються до органів влади вищого рівня, у тому числі повторних та колективних, з метою оперативного реагування на них та попередження надходження у подальшому. З проблемних питань застосування законодавства про звернення громадян в районних державних адміністраціях, військово-цивільних адміністраціях, виконавчих органах міських рад проведено стажування 107 посадових осіб, відповідальних за роботу із зверненнями громадян, 22 семінари-практикуми, 71 нараду. Забезпечено проведення моніторингу організації роботи зі зверненнями громадян та стану виконання доручень за зверненнями громадян у районних державних адміністраціях, військово-цивільних адміністраціях міст, виконавчих органах міських рад, рад об’єднаних територіальних громад відповідно до затверджених графіків перевірок, у тому числі в рамках проведення «Днів контролю». Згідно з затвердженими планами та графіками на 2020 рік облдержадміністрацією проведено 11 «Днів контролю» результатів розгляду 18 звернень громадян у містах Бахмут, Вугледар, Дружківка, Лиман, Селидове та Бахмутському, Добропільському, Мар’їнському, Покровському, Слов’янському, Ясинуватському районах. Аналогічна робота проведена районними державними адміністраціями, військово-цивільними адміністраціями міст, виконавчими органами міських рад, рад об’єднаних територіальних громад. Цими органами здійснено 245 «Днів контролю», перевірено 422 звернення громадян. У 402 перевірених зверненнях громадян (95,3 %) порушені питання вирішені. Вжиті заходи, спрямовані на створення умов для участі заявників у перевірці поданих ними заяв чи скарг. В облдержадміністрації проведено 12 засідань постійно діючої комісії з питань розгляду звернень громадян, на яких розглянуто 118 звернень. Аналогічна робота проведена райдержадміністраціями, військово-цивільними адміністраціями міст, виконавчими органами міських рад, рад об’єднаних територіальних громад. Результати розгляду 448 звернень громадян перевірено на 221 засіданні комісій з питань звернень громадян. З усіх перевірених звернень громадян 259 порушених питань вирішено позитивно (57,8 %). Облдержадміністрацією здійснено 40 перевірок стану додержання законодавства про звернення громадян у райдержадміністраціях, військово-цивільних адміністраціях міст Донецької області, виконавчих органах міських рад, рад об’єднаних територіальних громад. Разом з тим, згідно з Планом здійснення облдержадміністрацією контролю за виконанням органами місцевого самоврядування делегованих повноважень органів виконавчої влади на 2020 рік, затвердженим розпорядженням голови обласної державної адміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 28 грудня 2019 року № 1506/5-19, проведено відповідні моніторинги у виконавчих органах Дружківської, Лиманської, Селидівської міських рад. Крім того, стан додержання законодавства про звернення громадян перевірено у 219 виконавчих органах міських, сільських та селищних рад, на підприємствах та в організаціях. Результати перевірок розглянуті на 10 засіданнях колегій Волноваської, Костянтинівської, Мангушської, Нікольської районних державних адміністрацій, 16 засіданнях виконавчих органів Бахмутської, Краматорської, Мирноградської, Слов’янської міських рад, 90 засіданнях комісій з питань звернень громадян, 55 апаратних нарадах. За результатами перевірок одного керівника комунального закладу звільнено у Мангушському районі, винесено сім доган та застосовано інші заходи адміністративного впливу по відношенню до дев’яти працівників підприємств міста Бахмут, що надають послуги населенню. З початку 2020 року і до оголошення карантину фахівцями юридичного управління обласної державної адміністрації прийнято 10 осіб, які отримали безоплатну первинну правову допомогу. Юрисконсультами райдержадміністрацій та виконкомів міських рад надано безоплатної первинної правової допомоги з питань, що належать до їх компетенції, 347 особам. Місцевими центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги юридичні консультації надано 370 особам. Ще 133 громадянина прийнято керівництвом міст і районів під час проведення інформаційних зустрічей з територіальними громадами області.


 ДАНІ 

про співпрацю органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування Донецької області із засобами масової інформації з питань роботи із зверненнями громадян  у 2020 році


У всіх населених пунктах області робота з питань звернень громадян систематично висвітлювалась у засобах масової інформації. Всього по області у відповідності до вимог пункту 2 розділу 4 Указу через друковані та електронні засоби масової інформації оприлюднено 1655 матеріалів щодо організації роботи із зверненнями громадян та вирішення порушених в них питань, у тому числі 103 графіки, 381 оголошення та повідомлення про проведення прийомів, 128 інформацій про підсумки їх проведення, 89 аналітичних довідок, 151 відомість щодо роботи із зверненнями громадян, 50 роз’яснень повноважень місцевих органів влади та інших матеріалів стосовно роботи із зверненнями громадян. За звітний період розміщено 626 матеріалів на офіційних вебсайтах районних державних адміністрацій та виконавчих органів міських рад, об’єднаних територіальних громад, проведено 140 «прямих ефірів» та 11 «круглих столів», 36 виступів на телебаченні (радіо) з питань роботи із зверненнями громадян за участю керівництва області, голів міст та районів. Протягом звітного періоду проведено моніторинг щодо висвітлення роботи із зверненнями громадян на шпальтах міських та районних видань. Редакціями отримано 376 звернень громадян, які стосувалися питань соціального захисту, комунальних, транспортних проблем і земельних відносин. Ретельний огляд читацьких листів, відгуків щодо діяльності органів виконавчої влади та відповідні роз’яснення спеціалістів надавались в рубриках: «Нам пишут» («Родной город», м. Мирноград), «Пошта нашої зорі» («Наша зоря», м. Селидове), «Письмо в редакцию», «Диалог с читателями» («Маяк», м. Покровськ). Крім того, матеріали щодо роботи із зверненнями громадян у містах та районах області періодично публікувались в газетах «Наша зоря», м. Селидове (09.01.2020, 15.01.2020, 23.01.2020, 30.01.2020, 27.02.2020, 05.03.2020, 12.03.2020, 02.04.2020, 09.04.2020, 07.05.2020, 21.05.2020, 04.06.2020, 11.06.2020, 08.10.2020, 12.11.2020), «Родной город», м. Мирноград (10.01.2020, 17.01.2020, 07.02.2020, 14.02.2020, 06.03.2020, 01.05.2020, 08.05.2020, 26.06.2020, 14.10.2020), «Новини регіону», Мар’їнський район (24.01.2020, 14.02.2020), «Вперед», м. Бахмут (29.01.2020, 19.02.2020, 13.05.2020, 19.08.2020, 26.08.2020, 09.09.2020, 14.10.2020), «Вісті Олександрівщини», Олександрівський район (01.02.2020, 21.06.2020), «Сільський край», Великоновосілківський район (01.02.2020, 22.02.2020, 04.07.2020). На офіційному вебсайті Донецької облдержадміністрації, на сторінках в соціальних мережах та комунальних газетах «Зоря» (м. Лиман), «Вісті» (м. Слов’янськ), «Новий шлях» (м. Добропілля), «Вісті Олександрівщини» (Олександрівський район), «Наша зоря» (м. Селидове), «Сільський край» (Великоновосілківський район), «Родной город» (м. Мирноград) та інших постійно розміщувались графіки, повідомлення та підсумки проведення особистих, спільних, виїзних прийомів громадян, «Гарячих ліній» керівними працівниками місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. З метою подолання негативного впливу російської збройної агресії, посиленого пандемією гострої респіраторної хвороби COVID-19, та початком глобальної економічної кризи Донецькою обласною державною адміністрацією, обласною військово-цивільною адміністрацією у 2021 році планується спрямовувати зусилля на підвищення рівня благополуччя населення та задоволення його потреб, забезпечення довгострокового економічного та соціального розвитку області, наближення стандартів життя її мешканців до європейського рівня. Основну увагу планується приділити захисту базових прав та інтересів громадян, підтримці вразливих верств населення, малого і середнього бізнесу, доступності якісних публічних послуг, використання онлайн сервісів Е-Довідка, Е-Звернення та Е-Запити для отримання консультацій, подання звернень та запитів на інформацію, відстеження статусу їх розгляду, отримання відповідей в особистому кабінеті. 


Начальник управління з питань звернень 

громадян та доступу до публічної інформації 

облдержадміністрації                                                                                                                                                                                                            Олена ГОНЧАРОВА