На виконання вимог Закону України «Про звернення громадян», плану Кабінету Міністрів України щодо організації виконання положень Указу Президента України від 7 лютого 2008 року № 109/2008 «Про першочергові заходи щодо реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування» (далі – Указ) Донецькою обласною державною адміністрацією, обласною військово-цивільною адміністрацією (далі – облдержадміністрація) проводилась системна робота щодо розгляду звернень громадян, вирішення порушених у зверненнях питань. За підсумками дев’яти місяців 2021 року від мешканців Донецької області до облдержадміністрації надійшло на 14,5 % звернень менше ніж за аналогічний період минулого року (4776 звернень за дев’ять місяців 2021 року проти 5588 звернень за дев’ять місяців 2020 року), так і порушених ними в цих зверненнях питань на 16,8 % (4959 питань проти 5961 питання). В загальній кількості звернень, що надійшли: пропозицій – 39 (0,8 %), заяв – 4571 (95,7 %), скарг – 166 (3,5 %). Засобами електронного зв’язку надійшло до облдержадміністрації 457 звернень, або 9,6 % з усіх звернень, з них 23,6 % – з офіційного вебсайту облдержадміністрації (108 звернень), 76,4 % – на офіційну електронну пошту облдержадміністрації (349 звернень). Безпосередньо до голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації за дев’ять місяців надійшло 4101 звернення громадян, що на 286 звернень, або на 6,5 % менше ніж за аналогічний період минулого року (4387 звернень).
СТРУКТУРА
звернень громадян, що надійшли до Донецької облдержадміністрації, за дев’ять місяців 2021 року
Керівництвом облдержадміністрації контролювалось 3256 звернень громадян (68,2 % від загальної кількості звернень), з них позитивно вирішено 2380 звернень (73,1 % від загальної кількості контрольних звернень), надані роз’яснення на 844 звернення (25,9 %), відмовлено у задоволенні з належним обґрунтуванням по 3 зверненням. Рівень виконавської дисципліни склав 100 %. У стадії розгляду залишено 29 звернень. Порушень термінів розгляду звернень громадян не припущено. На розгляд за належністю до райдержадміністрацій, військово-цивільних адміністрацій, виконавчих органів рад територіальних громад, структурних підрозділів облдержадміністрації відповідно до повноважень направлено 1460 звернень (30,6 % від їх загальної кількості), 54 звернення (1,1 %) не підлягало розгляду, повернуто авторам без розгляду 6 звернень. За дев’ять місяців 2021 року в порівнянні з аналогічним періодом минулого року відбулось зменшення надходження звернень громадян через усі органи влади вищого рівня на 51,9 % (за дев’ять місяців 2021 року надійшло 550 звернень, за дев’ять місяців 2020 року – 1143 звернення). Так, через Офіс Президента України надійшло звернень на 55,0 % менше (245 проти 550), Секретаріат Кабінету Міністрів України – на 53,9 % менше (248 проти 538). Надходження через Апарат Верховної Ради України збільшилось на 2 звернення у порівнянні з аналогічним періодом минулого року (57 проти 55).
СТРУКТУРА
звернень громадян, що надійшли до Донецької облдержадміністрації через органи влади вищого рівня за дев’ять місяців 2021 року
Згідно з динамікою надходження звернень громадян до облдержадміністрації через органи влади вищого рівня з січня по квітень 2021 року зафіксовано приблизно рівномірне надходження з невеликою наростаючою через Офіс Президента України (26 – у січні, 29 – у лютому, 29 – у березні, 34 – у квітні), у травні 2021 року – стрімке падіння до 17 звернень та ще більш стрімкий зліт у червні – серпні до 44 звернень і повернення показників до 19 звернень у вересні 2021 року. Надходження звернень громадян через Апарат Верховної Ради України більш – менш рівномірне за місяцями (по 5 звернень у січні та лютому, по 10 звернень у березні і квітні, 9 – у червні, та від 6 до 7 протягом липня – вересня), окрім повної відсутності звернень у травні. Подвійне зростання надходження звернень громадян через Апарат Верховної Ради у березні, квітні, червні 2021 року відбулось через додаткове надходження на розгляд облдержадміністрації неодноразових звернень від громадян К. з міста Сіверськ та Б. з міста Маріуполь. Надходження звернень громадян через Секретаріат Кабінету Міністрів України відзначилось постійними коливаннями різної амплітуди (19 – у січні, 33 – у лютому, 20 – у березні, 32 – у квітні, 24 – у липні, 34 – у серпні, 28 – у вересні), за виключенням рівномірного надходження у травні – червні 2021 року: по 29 звернень на місяць. Зростання відбулось через додаткове надходження з Міністерства розвитку громад та територій України масових (акційних) звернень щодо здійснення нарахувань на обсяг теплової енергії, використаний на опалення місць загального користування та перенаправлення електронних звернень громадян з сайту ЕКОМАПА Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України.
ДИНАМІКА
надходження звернень громадян до Донецької облдержадміністрації через органи влади вищого рівня за дев’ять місяців 2021 року
Аналіз надходження до облдержадміністрації звернень від жителів області у розрахунку на 10 тисяч населення засвідчив, що найбільша кількість звернень громадян надійшла від мешканців міст Бахмут, Костянтинівка, Мар’їнка, Мирноград, Святогірськ, Сіверськ, Слов’янськ, Часів Яр, селища Мангуш, при середньообласному показнику 24,6 звернення.
ДАНІ
про кількість звернень громадян, що надійшли до Донецької облдержадміністрації від мешканців Донецької області за дев’ять місяців 2021 року у розрахунку на 10 тисяч населення
Протягом дев’яти місяців 2021 року збереглись минулорічні тенденції надходження колективних звернень громадян у бік їх зменшення. Так, цей показник по колективним зверненням склав 154 звернення (3,2 % від загальної кількості звернень), що на 2 звернення, або 1,3 % менше показника аналогічного періоду минулого року (156). З урахуванням колективних та масових (акційних) звернень, з пропозиціями, заявами та скаргами звернулось 16588 громадян. З метою подальшого зниження надходження колективних та масових (акційних) звернень громадян облдержадміністрацією вживались певні заходи. Так, на колективне звернення 1616 мешканців Нікольської селищної територіальної громади Маріупольського району щодо незгоди з розробкою кар’єру з видобутку корисних копалин облдержадміністрацією направлено відповідні листи Міністерству енергетики та захисту довкілля України та Державній службі геології та надр України, аукціон визнано таким, що не відбувся, лот «Азовська ділянка з Азовським рудопроявом цирконій рідкісноземельного зруденіння» знятий з продажу. На 28 масових (акційних) звернень від 1915 громадян стосовно надання послуг з постачання теплової енергії та здійснення нарахувань на обсяг теплової енергії, використаний на опалення місць загального користування надані обґрунтовані роз’яснення, копію розпорядження голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації з цього приводу та структуру тарифу на послуги з постачання теплової енергії і гарячої води. З метою позитивного вирішення 12 масових звернень мешканців міста Покровськ щодо обмеження водопостачання через заборгованість КП «Покровськводоканал» перед КП «Компанія «Вода Донбасу» було узгоджено питання розрахунків, після чого проведено роботи по заповненню водопровідних мереж та рівномірному розподілу води для всіх груп споживачів. За територіальною належністю найбільше колективних звернень громадян до облдержадміністрації надійшло від мешканців міст Краматорськ, Маріуполь, Мирноград, Слов’янськ та селища Ольгинка.
ДАНІ
про надходження колективних звернень громадян до Донецької облдержадміністрації за дев’ять місяців 2021 року
Надходження повторних звернень за дев’ять місяців 2021 року, навпаки, зросло у порівнянні з першим півріччям 2020 року на 100 % і склало 52 звернення (23 з яких – від одного громадянина А. з м. Маріуполь), або 44,2 % від загальної кількості повторних звернень. Проведений аналіз повторних звернень громадян засвідчив, що вказане зростання сталося, насамперед, через надходження звернень, що носять сутяжницький характер та/або їх розгляд в облдержадміністрації припинено на підставі статті 8 Закону України «Про звернення громадян». Крім того, спрямування протягом дев’яти місяців 2021 року 271 звернення (5,7 % від загальної кількості звернень) громадянином М. з м. Бахмут з широкого спектру питань порушує принцип пропорційності та справедливості та призводить до зловживання правом на звернення. За територіальною належністю найбільше повторних звернень громадян до облдержадміністрації надійшло від мешканців міст Бахмут, Краматорськ, Курахове, Маріуполь, Покровськ, Слов’янськ.
ДАНІ
про надходження повторних звернень громадян до Донецької облдержадміністрації за дев’ять місяців 2021 року
З 4959 питань, порушених у зверненнях громадян, що надійшли до облдержадміністрації за дев’ять місяців 2021 року, 1668 питань, або 33,6 % від їх загальної кількості стосувались житлово-комунального господарства, 943 питання (19,0 %) – охорони здоров’я, 813 питань (16,4 %) – соціального захисту населення, 386 питань (7,8 %) – забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації, по 163 (3,3 %) та 153 питання (3,1 %) відповідно – транспорту і зв’язку, а також освіти, наукової, науково-технічної, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності.
СТРУКТУРА
питань, порушених у зверненнях громадян до Донецької облдержадміністрації за дев’ять місяців 2021 року
До встановлення Кабінетом Міністрів України на території України карантину з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, особисті прийоми громадян проводились у Громадській приймальні облдержадміністрації згідно з Порядком організації проведення особистих прийомів осіб, які потребують безоплатної первинної правової допомоги, особистих, спільних, виїзних прийомів громадян та телефонного зв’язку з населенням «Гаряча лінія» з питань, що належать до компетенції облдержадміністрації, затвердженим розпорядженням голови обласної державної адміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 11 грудня 2017 року № 1627/5-17, зареєстрованим у Головному територіальному управлінні юстиції у Донецькій області 14 грудня 2017 року за № 221/2428. У період дії карантину відповідно до Закону України «Про звернення громадян» громадянам забезпечена можливість звертатись до облдержадміністрації окрім поштового та електронного зв’язку, також і за допомогою засобів телекомунікації. З метою оперативного реагування на гострі проблеми членів територіальних громад населених пунктів області, невідкладного вжиття заходів щодо припинення неправомірних дій, поновлення прав і свобод громадян, порушених внаслідок недодержання вимог чинного законодавства, забезпечено функціонування «Гарячої лінії» телефонного зв’язку з населенням з питань, що належать до компетенції облдержадміністрації за безкоштовним для населення номером 0800 507 506. Всього протягом дев’яти місяців 2021 року згідно з Графіками особистих, спільних, виїзних прийомів громадян, особистих прийомів осіб, які потребують безоплатної первинної правової допомоги, телефонного зв’язку з населенням «Гаряча лінія» головою облдержадміністрації, керівником обласної військово-цивільної адміністрації та відповідальними працівниками облдержадміністрації на 2021 рік, ІІ – ІV квартали 2021 року, затвердженими розпорядженнями голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 30 грудня 2020 року № 1461/5-20, 05 квітня 2021 року № 286/5-2 прийнято та забезпечено оперативний розгляд 3331 телефонного повідомлення, що на 1,8 % більше надходження таких звернень за аналогічний період минулого року (3273). На «Гарячі лінії» військово-цивільних адміністрацій, виконавчих органів рад територіальних громад протягом звітного періоду надійшло 27523 звернення громадян, з яких 20944 задоволено (76,1 % від їх загальної кількості). Фахівцями юридичного управління облдержадміністрації за дев’ять місяців 2021 року надано 30 безоплатних первинних правових допомог 58 особам. Райдержадміністраціями, військово-цивільними адміністраціями, виконавчими органами рад територіальних громад надано безоплатну первинну правову допомогу 366 особам. Крім того, з початку 2021 року послугами інтерактивного консультаційно-інформаційного сервісу «Е-ДОВІДКА», розміщеного на офіційному вебсайті облдержадміністрації скористалось 583 відвідувача. З 571 типового роз’яснення норм законодавства, база яких постійно оновлювалась, найбільше відвідувачів цікавили питання соціального захисту населення (125 відвідувань, або 21,4 % від загальної кількості), житлово-комунального господарства (115, або 19,7 %), промислової політики (97, або 16,6 %), охорони здоров’я (67, або 11,5 %). За дев’ять місяців 2021 року продовжили працювати «Контакт-центри» у містах Добропілля, Краматорськ, Маріуполь, Мирноград, Новогродівка, Покровськ, Селидове, Часів Яр, до яких звернулось 66184 громадянина, при цьому задоволено 53411 порушених ними питань (80,1 %). За оперативною допомогою до цілодобових інформаційно-диспетчерських служб звернулось 78473 мешканця міст Бахмут, Дружківка, Костянтинівка, Краматорськ, Соледар, Слов’янськ, Торецьк. Завдяки інтернет-конференціям, форумам, соціальним мережам 738 мешканцям міст Бахмут і Краматорськ вирішено 634 порушених ними питання (85,9 %). До стаціонарних скриньок «Відкритий лист», встановлених у Мар’їнській міській, Ольгинській селищній військово-цивільних адміністраціях та виконавчих органах Слов’янської міської, Мангушської селищної рад надійшло 314 звернень. Додатково до зазначених форм роботи Ольгинською селищною військово-цивільною адміністрацією та виконавчими органами Краматорської міської, Мангушської селищної, Комарської та Старомлинівської сільських рад проводились виїзні «Дні громади», під час яких звернулось 53 громадянина. Ще 522 громадянина прийнято керівництвом органів місцевого самоврядування під час проведення інформаційних зустрічей з мешканцями територіальних громад області. «Мобільними соціальними офісами» продовжено здійснення виїзних консультаційних прийомів, під час яких звернулась 7741 особа.
ДАНІ
про додаткові заходи щодо оперативного реагування на звернення мешканців Донецької області за дев’ять місяців 2021 року
З метою виконання вимог Указу забезпечено звітування з питань роботи зі зверненнями громадян 47 керівників структурних підрозділів облдержадміністрації, військово-цивільних адміністрацій та міських голів перед головою облдержадміністрації, керівником обласної військово-цивільної адміністрації. У свою чергу, у військово-цивільних адміністраціях, виконавчих органах рад територіальних громад прозвітувало 35 керівників відповідних структурних підрозділів та комунальних підприємств, що надають послуги населенню. Підсумки роботи із зверненнями громадян в місцевих органах виконавчої влади та органах місцевого самоврядування області за 2020 рік розглянуті на 28 засіданнях виконавчих органів рад територіальних громад, а також на засіданні колегії облдержадміністрації. За підсумками розгляду прийнято протокольне рішення колегії облдержадміністрації від 25 березня 2021 року ПР-6 № 3/13-21 щодо проведення аналізу та узагальнення пріоритетних питань, порушених у повторних та колективних зверненнях громадян, у тому числі до органів влади вищого рівня, коригування планів соціально-економічного розвитку з метою передбачення у них шляхів вирішення актуальних місцевих проблем, порушених у зверненнях громадян, проведення інтерактивних заходів з правової обізнаності населення щодо повноважень та компетенції різних гілок влади з основних напрямків діяльності, забезпечення зворотного зв’язку з громадянами з використанням власних каналів для звернень. З проблемних питань застосування законодавства про звернення громадян в облдержадміністрації, райдержадміністраціях, військово-цивільних адміністраціях, виконавчих органах рад територіальних громад проведено 30 семінарів, 39 нарад, стажування 50 посадових осіб, відповідальних за роботу із зверненнями громадян. Керівні працівники управління з питань звернень громадян та доступу до публічної інформації облдержадміністрації 02 березня 2021 взяли участь у круглому столі «Відновлення місцевих органів виконавчої влади на тимчасово окупованих територіях» з представниками Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, 03 березня 2021 року – у семінарі з представниками територіальних громад області на тему: «Забезпечення конституційних прав громадян на звернення та доступ до публічної інформації» (основні вимоги) для 78 осіб, 15 липня 2021 року – в онлайн дискусії «Інструменти місцевої демократії в умовах пандемії COVID-19», присвяченій обговоренню дослідження інституту економічних досліджень та політичних консультацій. Забезпечено проведення моніторингу стану виконання доручень за зверненнями громадян в рамках проведення «Днів контролю». Згідно з затвердженими планами та графіками на 2021 рік облдержадміністрацією за дев’ять місяців 2021 року проведено 8 «Днів контролю» результатів розгляду 15 звернень мешканців міст Авдіївка, Бахмут, Добропілля, Новогродівка, Торецьк та Бахмутського, Волноваського, Покровського районів. Аналогічна робота проведена військово-цивільними адміністраціями, виконавчими органами рад територіальних громад. Ними здійснено 181 «День контролю» результатів розгляду 547 звернень громадян. У 538 перевірених зверненнях громадян (98,4 %) порушені питання вирішені. Вжиті заходи, спрямовані на створення умов для участі заявників у перевірці поданих ними заяв та скарг. Результати розгляду 536 звернень громадян перевірено на 9 засіданнях постійно діючої комісії з питань розгляду звернень громадян облдержадміністрації та 165 засіданнях відповідних комісій у райдержадміністраціях, військово-цивільних адміністраціях, виконавчих органах рад територіальних громад. З усіх перевірених звернень громадян 404 порушене питання вирішено позитивно (75,4 %). Згідно з Планом здійснення облдержадміністрацією контролю за виконанням органами місцевого самоврядування делегованих повноважень органів виконавчої влади на 2021 рік проведено відповідну перевірку у виконавчих органах Бахмутської, Добропільської та Новогродівської міських рад. Крім того, проведено оцінювання рівня організації роботи із зверненнями громадян у 20 структурних підрозділах облдержадміністрації, 5 райдержадміністраціях та 6 військово-цивільних адміністраціях, а також 117 структурних підрозділах виконавчих органів рад територіальних громад, установах, підприємствах та організаціях. Результати перевірок розглянуті на 59 засіданнях колегій райдержадміністрацій, виконавчих органів рад територіальних громад, комісій з питань звернень громадян та 35 апаратних нарадах.
ДАНІ
щодо виконання вимог Указу Президенту України від 07 лютого 2008 року № 109/2008 місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування Донецької області за дев’ять місяців 2021 року
У всіх населених пунктах області робота з питань звернень громадян систематично висвітлювалась у засобах масової інформації. Всього по області у відповідності до вимог пункту 2 розділу 4 Указу через друковані та електронні засоби масової інформації оприлюднено 1281 матеріал щодо організації роботи із зверненнями громадян та вирішення порушених в них питань, у тому числі 109 графіків, 364 об’яви та повідомлення про проведення «Гарячих ліній», 109 інформацій про підсумки їх проведення, 69 аналітичних довідок, 133 відомості щодо роботи із зверненнями громадян, 43 роз’яснення повноважень органів влади та інших матеріалів стосовно роботи із зверненнями громадян. За звітний період розміщено 363 матеріали на офіційних вебсайтах райдержадміністрацій, військово-цивільних адміністрацій та виконавчих органів рад територіальних громад, проведено 16 «прямих ефірів» та 25 «круглих столів», 50 виступів на телебаченні (радіо) з питань роботи із зверненнями громадян за участю керівників облдержадміністрації, райдержадміністрацій та виконавчих органів рад територіальних громад.
ДАНІ
про співпрацю органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування Донецької області із засобами масової інформації з питань роботи із зверненнями громадян за дев’ять місяців 2021 року