АНАЛІЗ ПІДСУМКІВ РОБОТИ ІЗ ЗВЕРНЕННЯМИ ГРОМАДЯН В ДОНЕЦЬКІЙ ОБЛАСНІЙ ДЕРЖАВНІЙ АДМІНІСТРАЦІЇ, ОБЛАСНІЙ ВІЙСЬКОВО-ЦИВІЛЬНІЙ АДМІНІСТРАЦІЇ ЗА І КВАРТАЛ 2021 РОКУ
На виконання вимог Закону України «Про звернення громадян», плану Кабінету Міністрів України щодо організації виконання положень Указу Президента України від 7 лютого 2008 року № 109/2008 «Про першочергові заходи щодо реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування» (далі – Указ) Донецькою обласною державною адміністрацією, обласною військово-цивільною адміністрацією (далі – облдержадміністрація) проводилась системна робота щодо розгляду звернень громадян, вирішення порушених у зверненнях питань. За підсумками І кварталу 2021 року відбулось зменшення як кількості звернень, що надійшли від мешканців Донецької області до облдержадміністрації на 15,9 % (1390 звернень у І кварталі 2021 року проти 1652 звернень у І кварталі 2020 року), так і порушених ними в цих зверненнях питань на 18,0 % (1482 питання у І кварталі 2021 року проти 1807 питань у І кварталі 2020 року). Безпосередньо до голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації у І кварталі 2021 року надійшло 1163 звернення громадян, що на 77 звернень, або на 6,2 % менше ніж за аналогічний період минулого року (1240 звернень).
СТРУКТУРА
звернень громадян, що надійшли до Донецької облдержадміністрації, за І квартал 2021 року
Керівництвом облдержадміністрації контролювалось 886 звернень громадян (63,7 % від загальної кількості звернень), з них позитивно вирішено 649 звернень (73,3 % від загальної кількості контрольних звернень), надані роз’яснення на 233 звернення (26,3 %), у стадії розгляду залишено 4 звернення. У задоволенні жодного звернення громадян не відмовлялось. Рівень виконавської дисципліни склав 100 %. Порушень термінів розгляду звернень громадян не припущено. На розгляд за належністю до райдержадміністрацій, військово-цивільних адміністрацій, виконавчих органів рад територіальних громад, структурних підрозділів облдержадміністрації відповідно до повноважень направлено 473 звернення (34,0 % від їх загальної кількості, 28 звернень (2,0 %) не підлягало розгляду, повернуто авторам без розгляду 3 звернення. У І кварталі 2021 року в порівнянні з аналогічним періодом минулого року відбулось зменшення надходження звернень громадян через усі органи влади вищого рівня, а саме: через Офіс Президента України – на 55,3 % (84 звернення проти 188 звернень), Секретаріат Кабінету Міністрів України – на 57,9 % (72 звернення проти 171 звернення), Апарат Верховної Ради України – на 28,6 % (20 звернень проти 28 звернень).
СТРУКТУРА
звернень громадян, що надійшли до Донецької облдержадміністрації через органи влади вищого рівня за І квартал 2021 року
Згідно з динамікою надходження звернень громадян до облдержадміністрації через органи влади вищого рівня з січня по лютий 2021 року зафіксовано приблизно рівномірне надходження через Офіс Президента України та Верховну Раду України. У лютому 2021 року відбулось збільшення надходження звернень громадян через Кабінет Міністрів України за рахунок зростання надходження звернень, направлених через Міністерство розвитку громад та територій України. У березні 2021 року вдвічі зросло надходження через Апарат Верховної Ради через додаткове надходження на розгляд облдержадміністрації неодноразових звернень від громадянки К. з міста Сіверськ.
ДИНАМІКА
надходження звернень громадян до Донецької облдержадміністрації через органи влади вищого рівня за І квартал 2021 року
Аналіз надходження до облдержадміністрації звернень від жителів області у розрахунку на 10 тисяч населення засвідчив, що найбільша кількість звернень громадян надійшла від мешканців міст Бахмут, Мирноград, Святогірськ, Сіверськ, Слов’янськ, Часів Яр, селищ Мангуш, Ольгинка при середньообласному показнику 7,1 звернення.
ДАНІ
про кількість звернень громадян, що надійшли до Донецької облдержадміністрації від мешканців Донецької області за І квартал 2021 року у розрахунку на 10 тисяч населення
Протягом І кварталу 2021 року збереглись минулорічні тенденції надходження колективних звернень громадян у бік їх зменшення. Так, цей показник по колективним зверненням склав 44 звернення (3,2 % від загальної кількості звернень), що на 9 звернень або 17,0 % менше показника аналогічного періоду минулого року (53). З урахуванням колективних та масових (акційних) звернень, з пропозиціями, заявами та скаргами звернулось 6812 громадян. З метою подальшого зниження надходження колективних та масових (акційних) звернень громадян облдержадміністрацією вживались певні заходи. Так, на колективне звернення 1616 мешканців Нікольської селищної територіальної громади Маріупольського району щодо незгоди з розробкою кар’єру з видобутку корисних копалин облдержадміністрацією направлено відповідні листи Міністерству енергетики та захисту довкілля України та Державній службі геології та надр України, після чого аукціон визнано таким що не відбувся, а лот знятий з продажу. На 28 масових (акційних) звернень від 1915 громадян стосовно надання послуг з постачання теплової енергії та здійснення нарахувань на обсяг теплової енергії, використаний на опалення місць загального користування, надані обґрунтовані роз’яснення та структуру тарифу на послуги з постачання теплової енергії і гарячої води. За територіальною належністю найбільше колективних звернень громадян до облдержадміністрації надійшло від мешканців міст Краматорськ, Маріуполь, Миколаївка, Мирноград, Селидове, Слов’янськ та селища Ольгинка.
ДАНІ
про надходження колективних звернень громадян до Донецької облдержадміністрації за І квартал 2021 року
Надходження повторних звернень у І кварталі 2021 року, навпаки, зросло у порівнянні з І кварталом 2020 року на 225,0 % і склало 13 звернень (10 з яких від одного громадянина А. з м. Маріуполь), або 0,9 % від загальної кількості звернень. Проведений аналіз повторних звернень громадян засвідчив, що вказане зростання сталося, насамперед, через надходження звернень, що носять сутяжницький характер та/або їх розгляд в облдержадміністрації припинено на підставі статті 8 Закону України «Про звернення громадян». Крім того, спрямування протягом І кварталу 2021 року 88 звернень (6,3 % від загальної кількості звернень) громадянином М. з м. Бахмут з широкого спектру питань порушує принцип пропорційності та справедливості та призводить до зловживання правом на звернення. За територіальною належністю повторні звернення громадян до облдержадміністрації надійшли від мешканців міст Бахмут, Маріуполь та Покровськ.
ДАНІ
про надходження повторних звернень громадян до Донецької облдержадміністрації за І квартал 2021 року
З 1482 питань, порушених у зверненнях громадян, що надійшли до облдержадміністрації за І квартал 2021 року, 507 питань або 34,2 % від їх загальної кількості стосувались житлово-комунального господарства, 332 питання (22,4 %) – соціального захисту населення, 190 питань (12,8 %) – охорони здоров’я, 81 питання (5,5 %) – забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації, 64 питання (4,3 %) – освіти, наукової, науково-технічної, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності.
СТРУКТУРА
питань, порушених у зверненнях громадян до Донецької облдержадміністрації за І квартал 2021 року
До встановлення Кабінетом Міністрів України на території України карантину з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, особисті прийоми громадян проводились у Громадській приймальні облдержадміністрації згідно з Порядком організації проведення особистих прийомів осіб, які потребують безоплатної первинної правової допомоги, особистих, спільних, виїзних прийомів громадян та телефонного зв’язку з населенням «Гаряча лінія» з питань, що належать до компетенції облдержадміністрації, затвердженим розпорядженням голови обласної державної адміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 11 грудня 2017 року № 1627/5-17, зареєстрованим у Головному територіальному управлінні юстиції у Донецькій області 14 грудня 2017 року за № 221/2428 (зі змінами). У період дії карантину відповідно до Закону України «Про звернення громадян» громадянам забезпечена можливість звертатись до облдержадміністрації окрім поштового та електронного зв’язку, також і за допомогою засобів телекомунікації. З метою оперативного реагування на гострі проблеми членів територіальних громад населених пунктів області, невідкладного вжиття заходів щодо припинення неправомірних дій, поновлення прав і свобод громадян, порушених внаслідок недодержання вимог чинного законодавства, забезпечено функціонування «Гарячої лінії» телефонного зв’язку з населенням з питань, що належать до компетенції облдержадміністрації за безкоштовним для населення номером 0800 507 506. Всього протягом І кварталу 2021 року згідно з Графіком особистих, спільних прийомів громадян, особистих прийомів осіб, які потребують безоплатної первинної правової допомоги, телефонного зв’язку з населенням «Гаряча лінія» головою облдержадміністрації, керівником обласної військово-цивільної адміністрації та відповідальними працівниками облдержадміністрації, прийнято та забезпечено оперативний розгляд 928 телефонних повідомлень, що на 10,6 % більше надходження таких звернень за аналогічний період минулого року (853). На «Гарячі лінії» військово-цивільних адміністрацій, виконавчих органів рад територіальних громад протягом звітного періоду надійшло 9359 звернень громадян, з яких 9158 задоволено (97,9 % від загальної кількості). Фахівцями юридичного управління облдержадміністрації у І кварталі 2021 року надано за телефоном безоплатної первинної правової допомоги 15 особам. Місцевими центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги надано 118 юридичних консультацій. Крім того, з початку 2021 року послугами інтерактивного консультаційно-інформаційного сервісу «Е-ДОВІДКА», розміщеного на офіційному вебсайті облдержадміністрації скористалось 225 відвідувачів. З 557 типових роз’яснень норм законодавства, база яких постійно оновлювалась, найбільше відвідувачів цікавили питання житлово-комунального господарства (57 відвідувань, або 25,3 % від загальної кількості), соціального захисту населення (49, або 21,8 %), промислової політики (20, або 8,9 %), транспорту і зв’язку (19, або 8,4 %). У І кварталі 2021 року продовжили працювати «Контакт-центри» у містах Добропілля, Краматорськ, Маріуполь, Мирноград, Новогродівка, Покровськ, до яких звернулось 19173 громадянина, при цьому задоволено 14701 порушене ними питання (76,7 %). За оперативною допомогою до цілодобових інформаційно-диспетчерських служб звернулось 13118 мешканців міст Бахмут, Дружківка, Костянтинівка, Краматорськ, Селидове, Соледар, Слов’янськ, Торецьк. Завдяки інтернет-конференціям, соціальним мережам 155 мешканцям міст Бахмут і Краматорськ вирішено 41 порушене ними питання 26,5 %). До стаціонарних скриньок «Відкритий лист», встановлених у виконавчих органах Слов’янської міської та Мангушської селищної рад надійшло 124 звернення. Виконавчими органами Краматорської міської та Мангушської селищної рад проводились виїзні «Дні громади», під час яких звернувся 41 громадянин, ще 173 громадянина прийнято керівництвом органів місцевого самоврядування під час інформаційних зустрічей з мешканцями територіальних громад. «Мобільними соціальними офісами» продовжено здійснення виїзних консультаційних прийомів, під час яких звернулись 4461 особа.
ДАНІ
про додаткові заходи щодо оперативного реагування на звернення мешканців Донецької області за І квартал 2021 року
З метою виконання вимог Указу забезпечено звітування з питань роботи зі зверненнями громадян 47 керівників структурних підрозділів облдержадміністрації, військово-цивільних адміністрацій та міських голів перед головою облдержадміністрації, керівником обласної військово-цивільної адміністрації. У свою чергу, у військово-цивільних адміністраціях, виконавчих органах рад територіальних громад прозвітувало 35 керівників відповідних структурних підрозділів та комунальних підприємств, що надають послуги населенню. Підсумки роботи із зверненнями громадян в місцевих органах виконавчої влади та органах місцевого самоврядування області за 2020 рік розглянуті на 28 засіданнях виконавчих органів рад територіальних громад, а також на засіданні колегії облдержадміністрації. За підсумками розгляду останньою прийнято протокольне рішення від 25 березня 2021 року ПР-6 № 3/13-21 щодо проведення аналізу та узагальнення пріоритетних питань, порушених у повторних та колективних зверненнях громадян, у тому числі до органів влади вищого рівня, коригування планів соціально-економічного розвитку з метою передбачення у них шляхів вирішення актуальних місцевих проблем, порушених у зверненнях громадян, проведення інтерактивних заходів з правової обізнаності населення щодо повноважень та компетенції різних гілок влади з основних напрямків діяльності, забезпечення зворотного зв’язку з громадянами з використанням власних каналів для звернень. З проблемних питань застосування законодавства про звернення громадян у військово-цивільних адміністраціях, виконавчих органах рад територіальних громад проведено стажування 17 посадових осіб, відповідальних за роботу із зверненнями громадян, 15 семінарів-практикумів, 46 нарад. Забезпечено проведення моніторингу стану виконання доручень за зверненнями громадян в рамках проведення «Днів контролю». Згідно з затвердженими планами та графіками на 2021 рік облдержадміністрацією у І кварталі 2021 року проведено 2 «Дні контролю» результатів розгляду 4 звернень мешканців міст Авдіївка та Бахмут. Аналогічна робота проведена військово-цивільними адміністраціями, виконавчими органами рад територіальних громад. Ними здійснено 50 «Днів контролю» результатів розгляду 66 звернень громадян. У 63 перевірених зверненнях громадян (95,5 %) порушені питання вирішені. Вжиті заходи, спрямовані на створення умов для участі заявників у перевірці поданих ними заяв чи скарг. В облдержадміністрації проведено три засідання постійно діючої комісії з питань розгляду звернень громадян. Результати розгляду 288 звернень громадян перевірено на 49 засіданнях комісій з питань звернень громадян у військово-цивільних адміністраціях, виконавчих органах рад територіальних громад. З усіх перевірених звернень громадян 196 порушених питань вирішено позитивно (68,1 %). Згідно з Планом здійснення облдержадміністрацією контролю за виконанням органами місцевого самоврядування делегованих повноважень органів виконавчої влади на 2021 рік проведено відповідний моніторинг у виконавчому органі Бахмутської міської ради. Крім того, стан додержання законодавства про звернення громадян перевірено у 29 структурних підрозділах виконавчих органів рад територіальних громад, установах, підприємствах та організаціях. Результати перевірок розглянуті на 3 засіданнях виконавчих органів рад територіальних громад, 10 засіданнях комісій з питань звернень громадян, 7 апаратних нарадах.
ДАНІ
щодо виконання вимог Указу Президенту України від 07 лютого 2008 року № 109/2008 місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування Донецької області за І квартал 2021 року
У всіх населених пунктах області робота з питань звернень громадян систематично висвітлювалась у засобах масової інформації. Всього по області у відповідності до вимог пункту 2 розділу 4 Указу через друковані та електронні засоби масової інформації оприлюднено 380 матеріалів щодо організації роботи із зверненнями громадян та вирішення порушених в них питань, у тому числі 38 графіків, 82 об’яви та повідомлення про проведення «Гарячих ліній», 30 інформацій про підсумки їх проведення, 20 аналітичних довідок, 46 відомостей щодо роботи із зверненнями громадян, 10 роз’яснень повноважень органів влади та інших матеріалів стосовно роботи із зверненнями громадян. За звітний період розміщено 109 матеріалів на офіційних вебсайтах військово-цивільних адміністрацій та виконавчих органів рад територіальних громад, проведено 5 «прямих ефірів» та 8 «круглих столів», 32 виступи на телебаченні (радіо) з питань роботи із зверненнями громадян за участю керівників облдержадміністрації та виконавчих органів рад територіальних громад.
ДАНІ
про співпрацю органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування Донецької області із засобами масової інформації з питань роботи із зверненнями громадян за І квартал 2021 року
Протягом звітного періоду проводився моніторинг щодо висвітлення роботи із зверненнями громадян на сторінках обласних та місцевих видань. Ретельний огляд читацьких листів, відгуків щодо діяльності органів влади та відповідні роз’яснення фахівців надавались в рубриках: «Нам пишут» («Родной город», м. Мирноград), «Пошта нашої зорі» («Наша зоря», м. Селидове), «Письмо в редакцию», «Диалог с читателями» («Маяк», м. Покровськ). Крім того, матеріали щодо роботи із зверненнями громадян у територіальних громадах області періодично публікувались в газетах «Вперед», м. Бахмут (20.01.2021, 27.01.2021, 03.02.2021, 10.02.2021, 17.02.2021, 03.03.2021, 17.03.2021), «Авдіївський вісник» м. Авдіївка (21.01.2021), «Сільський край», сел. Велика Новосілка (06.03.2021), «Заря Приазов'я», сел. Нікольське (12.03.2021, 19.03.2021) тощо. На офіційному вебсайті Донецької облдержадміністрації, сторінках в соціальних мережах та в комунальних газетах «Зоря» (м. Лиман), «Вісті» (м. Слов’янськ), «Новий шлях» (м. Добропілля), «Вісті Олександрівщини» (сел. Олександрівка), «Наша зоря» (м. Селидове), «Сільський край» (сел. Велика Новосілка), «Родной город» (м. Мирноград) та інші постійно розміщувались графіки, повідомлення про підсумки проведення «Гарячих ліній» керівними працівниками місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. З метою додержання гарантованого статтею 40 Конституції України права громадян особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів в умовах карантину протягом 2021 року планується забезпечити можливість викладення усних звернень громадянами на особистих прийомах з використанням засобів відео- та аудіозв’язку або за допомогою засобів телефонного зв’язку через визначені контактні центри, телефонні «гарячі лінії», диспетчерські служби, налагодити ефективну співпрацю з членами територіальних громад, із залученням їх до прийняття управлінських рішень, що стосуються вирішення проблемних питань, порушених у колективних зверненнях громадян, припинити практику невиконання власних повноважень та ігнорування актуальних питань місцевого значення, що призводить до виникнення повторних звернень громадян, вжити заходів щодо недопущення зростання надходження звернень громадян до органів влади вищого рівня.