ДОВІДКА ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНА ПРО ПІДСУМКИ РОБОТИ ІЗ ЗВЕРНЕННЯМИ ГРОМАДЯН В ДОНЕЦЬКІЙ ОБЛАСНІЙ ДЕРЖАВНІЙ АДМІНІСТРАЦІЇ, ОБЛАСНІЙ ВІЙСЬКОВІЙ АДМІНІСТРАЦІЇ ЗА ДЕВ’ЯТЬ МІСЯЦІВ 2024 РОКУ
На виконання вимог Закону України «Про звернення громадян», Указу Президента України від 7 лютого 2008 року № 109/2008 «Про першочергові заходи щодо реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування» (далі – Указ) Донецькою обласною державною адміністрацією, обласною військовою адміністрацією (далі – облдержадміністрація) проводилась системна робота щодо розгляду звернень громадян та вирішення порушених у них питань. За підсумками дев’яти місяців 2024 року відбулось зменшення кількості звернень громадян, що надійшли до облдержадміністрації, на 6,1% (1477 звернень за дев’ять місяців 2024 року проти 1573 звернень за дев’ять місяців 2023 року). З загальної кількості звернень громадян, що надійшли до облдержадміністрації протягом дев’яти місяців 2024 року – 26 пропозицій або 1,8%, 1345 заяв або 91,0%, 106 скарг або 7,2%. Безпосередньо до голови облдержадміністрації, начальника обласної військової адміністрації протягом дев’яти місяців 2024 року надійшло 979 звернень громадян, що на 136 звернень або на 12,2% менше, ніж за дев’ять місяців 2023 року (1115 звернень).
СТРУКТУРА
звернень громадян, що надійшли до Донецької облдержадміністрації
за дев’ять місяців 2024 року
Згідно з динамікою надходження найбільше звернень до облдержадміністрації протягом дев’яти місяців 2024 року надійшло від мешканців міст Дружківка (152), Костянтинівка (111), Краматорськ (149), Слов’янськ (155) Краматорського району та міст Добропілля (67), Мирноград (79), Покровськ (131) Покровського району.
Засобами електронного зв’язку за дев’ять місяців 2024 року до облдержадміністрації надійшло 382 звернення або 25,9% від їх загальної кількості. З них: з офіційного вебсайту облдержадміністрації надійшло 90 звернень або 23,6%, на офіційну електронну пошту облдержадміністрації надійшло 292 звернення або 76,4% від загальної кількості електронних звернень громадян.
За дев’ять місяців 2024 року, у порівнянні з аналогічним періодом минулого року, відбулось зростання надходження звернень громадян через органи влади вищого рівня на 10,1% (240 звернень за дев’ять місяців 2024 року проти 218 звернень за дев’ять місяців 2023 року) за рахунок збільшення надходження через Кабінет Міністрів України на 16,4% (170 звернень проти 146 звернень). Через Офіс Президента України спостерігалось несуттєве зниження надходження на 2,9% (66 звернень проти 68 звернень), показники надходження через Апарат Верховної Ради України залишилися на минулорічному рівні (4 звернення).
СТРУКТУРА
звернень громадян, що надійшли до Донецької облдержадміністрації через органи влади вищого рівня
за дев’ять місяців 2024 року
Згідно з помісячною динамікою надходження звернень громадян до облдержадміністрації через органи влади вищого рівня протягом дев’яти місяців 2024 року зафіксовано високе надходження у січні поточного року зі зменшенням у лютому та березні, у квітні – стрімкий ріст до пікових значень з подальшим спадом до показників, близьких до середніх на початок 2024 року, з липня по вересень – рівномірне зростання показника надходження через Секретаріат Кабінету Міністрів України. Більшість звернень у звітному періоді було направлено через Офіс Президента України, Секретаріат Кабінету Міністрів України, міністерств з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, розвитку громад та територій, соціальної політики України.
ДИНАМІКА
помісячного надходження звернень громадян до Донецької
облдержадміністрації через органи влади вищого рівня
за дев’ять місяців 2024 року
Продовжились минулорічні тенденції зменшення надходження колективних звернень громадян до облдержадміністрації. Так, за дев’ять місяців 2024 року цей показник склав 23 звернення або 1,6% від загальної кількості звернень громадян, що на 4 звернення або 14,8% менше, ніж за дев’ять місяців 2023 року (27 звернень). З урахуванням колективних та масових (акційних) звернень, з пропозиціями, заявами та скаргами звернулось 7709 громадян. За територіальною належністю найбільша кількість колективних звернень до облдержадміністрації надійшла від мешканців міст: - Слов’янськ Краматорського району щодо поновлення продажу алкогольної продукції на території Донецької області, перерахунку за надані послуги з постачання теплової енергії, використаної на потреби опалення усього будинку, перегляду тарифів на платні медичні послуги КНП «Стоматологічна поліклініка м. Слов’янська»; - Покровськ щодо прискорення виконання робіт з відновлення багатоквартирного житлового будинку, пошкодженого внаслідок бойових дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації та сприяння у зменшенні орендної плати за землю під пасовищем. На розгляд структурних підрозділів облдержадміністрації протягом дев’яти місяців 2024 року надійшло 39 колективних звернень або 0,5% від загальної кількості звернень громадян (7264), райдержадміністрацій, районних військових адміністрацій – 3 колективних звернення або 0,3% від загальної кількості звернень громадян (1005).
ДАНІ
про надходження колективних звернень громадян до місцевих органів
виконавчої влади Донецької області за дев’ять місяців 2024 року
Суттєво зменшилось надходження повторних звернень громадян до облдержадміністрації. Так, за дев’ять місяців 2024 року цей показник склав 44 звернення або 3,0% від загальної кількості звернень громадян, що на 17 звернень або на 27,9% менше, ніж за дев’ять місяців 2023 року (61 звернення). Проведений аналіз засвідчив, що основною причиною надходження повторних звернень громадян стала незгода заявників з нормами чинного законодавства, якими регулюється вирішення порушених ними питань, несприйняття змін, обумовлених введенням воєнного стану в Україні та зловживання правом на оскарження прийнятих рішень. За територіальною належністю найбільша кількість повторних звернень до облдержадміністрації надійшла від мешканців міст Дружківка, Костянтинівка, Краматорськ, Слов’янськ Краматорського району та міста Добропілля Покровського району. На розгляд структурних підрозділів облдержадміністрації протягом дев’яти місяців 2024 року надійшло 106 повторних звернень або 1,5% від загальної кількості звернень громадян, райдержадміністрацій, районних військових адміністрацій – 17 повторних звернень або 1,7% від загальної кількості звернень громадян.
ДАНІ
про надходження повторних звернень громадян до місцевих органів
виконавчої влади Донецької області за дев’ять місяців 2024 року
За дев’ять місяців 2024 року надійшло 212 масових (акційних) звернень громадян. Так, на 61 масове звернення мешканців Донецької області про проведення обстеження житла та виплати грошової компенсації заявникам роз’яснено Порядок надання компенсації для відновлення окремих категорій об’єктів нерухомого майна, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації, з використанням електронної публічної послуги «єВідновлення», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 квітня 2023 року № 381.
У відповідях на 24 звернення щодо отримання витягу про реєстрацію місця проживання на території, на якій ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окуповані Російською Федерацією, роз’яснено можливість задекларувати / зареєструвати місце свого проживання без зняття з реєстрації місця свого попереднього проживання та отримати витяг з реєстру територіальної громади.
З метою сприяння у вирішенні порушених у 30 масових зверненнях громадян питань видачі гуманітарної допомоги роз’яснено порядок забезпечення гуманітарною допомогою та повноваження органів влади та місцевого самоврядування області у цій сфері, встановлені розпорядженням голови облдержадміністрації, начальника обласної військової адміністрації від 12 березня 2022 року № 206/5-22 «Про утворення Гуманітарного штабу Донецької області».
За результатами розгляду задоволено 35 масових звернень громадян щодо включення заявників та членів їх сімей до переліку осіб, які самостійно евакуювалися, за формою, встановленою Міністерством соціальної політики України. На 25 масових звернень мешканців області, які перебувають за кордоном, про надання довідки про соціальну допомогу на дітей, надані роз’яснення Інструкції щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги (зі змінами), затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики від 19 вересня 2006 року № 345 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 06 жовтня 2006 року за № 1098/12972.
У відповідях на 23 масових звернення мешканців міст Добропілля, Мирноград, Покровськ, Родинське Покровського району щодо відсутності водопостачання роз’яснено, що в результаті обстрілів пошкоджено/зруйновано Карлівську фільтрувальну станцію та греблю Карлівського водосховища, що, в свою чергу, призвело до критичної ситуації з водопостачанням. Для забезпечення мешканців водою наразі використовуються альтернативні джерела водопостачання та організовано підвіз води. Частка звернень, по яких не сплинули терміни розгляду, перебуває у стадії виконання.
Особлива увага приділялась вирішенню проблем, з якими звертались внутрішньо переміщені особи. За дев’ять місяців 2024 року від вказаної категорії громадян до облдержадміністрації надійшло 196 звернень (13,3% від загальної кількості звернень), що на 30,7% більше показника аналогічного періоду минулого року (150 звернень).
Найчастіше у своїх зверненнях внутрішньо переміщені особи порушували питання відновлення втрачених документів, виплати грошової допомоги від держави, евакуації, незгоди з нарахованими боргами за житлово-комунальні послуги, отримання компенсації за житло, зруйноване/пошкоджене внаслідок бойових дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації.
З 1578 питань, порушених у зверненнях громадян, що надійшли до облдержадміністрації за дев’ять місяців 2024 року, 367 питань або 23,3% стосувались соціального захисту населення, 287 питань або 18,2% – сфери комунального господарства, 192 питання або 12,2% – забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації, 184 питання або 11,7% – діяльності органів місцевого самоврядування, 124 питання або 7,9% –житлової політики.
СТРУКТУРА
питань, порушених у зверненнях громадян до Донецької облдержадміністрації
за дев’ять місяців 2024 року
Керівництвом облдержадміністрації протягом дев’яти місяців 2024 року контролювалось 1391 звернення громадян (94,2% від загальної кількості звернень). З них: позитивно вирішено 444 звернення або 31,9%, надані роз’яснення на 893 звернення або 64,2%, у стадії розгляду залишено 54 звернення або 3,9% від контрольних звернень громадян. У задоволенні жодного звернення не відмовлено. Рівень виконавської дисципліни склав 100%, порушень термінів розгляду звернень громадян не припущено.
На розгляд за належністю до територіальних органів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, райдержадміністрацій, районних військових адміністрацій, військових адміністрацій населених пунктів протягом дев’яти місяців 2024 року направлено 86 звернень або 5,8%, відповідно до повноважень. За результатами розгляду звернень громадян керівництвом структурних підрозділів облдержадміністрації позитивно вирішено 1108 звернень або 15,3% від їх загальної кількості (7264), надані роз’яснення на 5444 звернення або 74,9%, обґрунтовано відмовлено у задоволенні 1 звернення, на розгляд за належністю відповідно до повноважень направлено 210 звернень або 2,9%, не підлягало розгляду 4 звернення або 0,1%, у стадії розгляду залишено 497 звернень або 6,8%.
За результатами розгляду керівництвом райдержадміністрацій, районних військових адміністрацій позитивно вирішено 282 звернення або 28,1% від загальної кількості звернень громадян (1005), надані роз’яснення на 332 звернення або 33,0%, на розгляд за належністю відповідно до повноважень направлено 385 звернень або 38,3%, у стадії розгляду залишено 6 звернень або 0,6%.
Розвиток доступних форм спілкування з громадянами в області залишився одним із пріоритетних напрямків роботи облдержадміністрації. Як у мирний час, так і у період дії воєнного стану, відповідно до Закону України «Про звернення громадян» громадянам забезпечена можливість звертатись до облдержадміністрації засобами електронного зв’язку і телекомунікації.
Облдержадміністрацією, райдержадміністраціями, районними військовими адміністраціями забезпечено функціонування гарячих ліній і телефонів довіри, проведення широкої роз'яснювальної роботи з питань реалізації громадянами права на звернення та особистий прийом.
З метою оперативного реагування на гострі проблеми членів територіальних громад населених пунктів області, невідкладного вжиття заходів щодо припинення неправомірних дій, поновлення прав і свобод громадян, порушених внаслідок недодержання вимог чинного законодавства, забезпечено функціонування «Гарячої лінії» телефонного зв’язку з населенням з питань, що належать до компетенції облдержадміністрації за безкоштовним для населення номером 0800 507 506.
Згідно з Графіком особистих прийомів осіб, які потребують безоплатної первинної правничої допомоги, особистих прийомів громадян та телефонного зв’язку з населенням «Гаряча лінія» з питань, що належать до компетенції облдержадміністрації, обласної військової адміністрації, затвердженим розпорядженням голови облдержадміністрації, начальника обласної військової адміністрації від 19 липня 2024 року № 473/5-24, протягом дев’яти місяців 2024 року прийнято та забезпечено оперативний розгляд 587 усних звернень громадян за допомогою засобів телефонного зв’язку, що на 8,3% менше, ніж за дев’ять місяців 2023 року (640 звернень за телефоном).
На «Гарячі лінії» структурних підрозділів облдержадміністрації надійшло 7972 звернення громадян, з яких 7939 задоволено (99,6% від їх загальної кількості), райдержадміністрацій, районних військових адміністрацій – 114 звернень громадян, з яких 112 задоволено (98,2%).
За телефоном фахівцями юридичного управління облдержадміністрації протягом дев’яти місяців 2024 року надано безоплатну первинну правничу допомогу 88 особам. Райдержадміністраціями, районними військовими адміністраціями надано безоплатну первинну правничу допомогу 37 особам.
Послугами інтерактивного консультаційно-інформаційного сервісу єДовідка, розміщеного на офіційному вебсайті облдержадміністрації, протягом дев’яти місяців 2024 року скористалося 689 відвідувачів. З 720 типових роз’яснень норм законодавства, база яких постійно оновлюється, найбільше відвідувачів цікавили питання соціального захисту населення (179 питань або 26,0%), промислової політики (145 питань або 21,0%), житлово-комунального господарства (75 питань або 10,9%), екології та природних ресурсів (35 питань або 5,1%).
З метою виконання вимог Указу забезпечено звітування перед головою облдержадміністрації, начальником обласної військової адміністрації 22 керівників структурних підрозділів облдержадміністрації та 5 голів райдержадміністрацій, начальників районних військових адміністрацій з питань роботи зі зверненнями громадян.
У свою чергу, в структурних підрозділах облдержадміністрації, райдержадміністраціях, районних військових адміністраціях прозвітували 45 керівників відповідних структурних підрозділів та комунальних підприємств, що надають послуги населенню.
Підсумки роботи із зверненнями громадян в Донецькій області за 2023 рік розглянуті на засіданні обласної комісії з питань розгляду звернень громадян (далі – комісія). За результатами прийнято протокольне рішення комісії від 29 лютого 2024 року ПР-3 щодо забезпечення керівниками структурних підрозділів облдержадміністрації, головами райдержадміністрацій, начальниками районних військових адміністрацій, начальниками військових адміністрацій населених пунктів, міськими, селищними, сільськими головами розвитку доступних форм спілкування з мешканцями області та залучення громадян, під час дії правового режиму воєнного стану в країні, до прийняття рішень на усіх рівнях публічного життя.
Протягом дев’яти місяців 2024 року проведено 8 засідань комісії, на яких розглянуто 174 звернення, та 9 «Днів контролю» результатів розгляду 18 звернень громадян. Вжиті заходи, спрямовані на створення умов для участі заявників у перевірці поданих ними заяв чи скарг. Здійснено перегляд стану виконання доручень керівництва облдержадміністрації за зверненнями громадян та достовірності наданої інформації, шляхом проведення зворотного зв’язку з заявниками.
Райдержадміністраціями, районними військовими адміністраціями проведено 27 засідань відповідних комісій з питань розгляду звернень громадян та 18 «Днів контролю», на яких разом розглянуто 54 звернення громадян.
ДАНІ
щодо виконання вимог Указу Президенту України від 07 лютого 2008 року
№ 109/2008 місцевими органами виконавчої влади Донецької області
за дев’ять місяців 2024 року
З проблемних питань застосування законодавства про звернення громадян облдержадміністрацією 06 березня 2024 року проведено вебінар для 98 представників райдержадміністрацій, районних військових адміністрацій, військових, військово-цивільних адміністрацій населених пунктів, виконавчих органів міських, селищних, сільських рад Донецької області на тему: «Про зміни у нормативно-правових актах облдержадміністрації у сфері роботи із зверненнями громадян».
З метою зміцнення зв’язку з населенням, його оперативного інформування про соціально-економічну ситуацію та роботу з питань звернень громадян на офіційному вебсайті облдержадміністрації розміщена інформація щодо проведення «Гарячих ліній», а також «Прямих ефірів» голови облдержадміністрації, начальника обласної військової адміністрації у телемарафоні «Єдині новини» (#UAразом), телевізійному проєкті «FREEДОМ», на Радіо Свобода та на інших вітчизняних та іноземних телерадіомовниках.
Враховуючи, що на території області складною залишається безпекова ситуація, обумовлена війною з країною-агресором, продовжуються обстріли населених пунктів та об’єктів інфраструктури області, фіксується поступове ускладнення гуманітарної ситуації в регіоні. З метою збереження життя і здоров’я людей голова облдержадміністрації, начальник обласної військової адміністрації, інші начальники військових адміністрацій населених пунктів області постійно закликають місцеве населення евакуюватися.
З метою реалізації гарантованих статтями 40, 64 Конституції України прав громадян особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів із зверненнями та отримати відповідь по суті у встановлений Законом України «Про звернення громадян» термін, у подальшому основні зусилля планується спрямувати на подоланні актуальних проблем суспільства, зумовлених війною, врахуванні громадської думки різних соціальних груп та категорій за допомогою прямих контактів з населенням.