На виконання вимог Закону України «Про звернення громадян», Указу Президента України від 07 лютого 2008 року № 109/2008 «Про першочергові заходи щодо реалізації та гарантування конституційного права громадян на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування» (далі – Указ Президента України від 07 лютого 2008 року № 109/2008) Донецькою обласною державною адміністрацією, обласною військовою адміністрацією (далі – облдержадміністрація), структурними підрозділами облдержадміністрації, райдержадміністраціями, районними військовими адміністраціями протягом дев’яти місяців 2025 року проводилась системна робота стосовно розгляду звернень громадян та вирішення порушених у них питань.
За підсумками дев’яти місяців 2025 року відбулось незначне зменшення надходження звернень громадян до облдержадміністрації на 3,0% (1433 звернення за дев’ять місяців 2025 року проти 1477 звернень за аналогічний період 2024 року). З загальної кількості звернень громадян, що надійшли до облдержадміністрації протягом дев’яти місяців 2025 року – 19 пропозицій або 1,3%, 1224 заяви або 85,4%, 190 скарг або 13,3%. З урахуванням колективних та масових (акційних) звернень, з пропозиціями, заявами та скаргами звернулось 1696 громадян.
СТРУКТУРА
звернень громадян, що надійшли до Донецької облдержадміністрації
за дев’ять місяців 2025 року

Безпосередньо до голови облдержадміністрації, начальника обласної військової адміністрації протягом дев’яти місяців 2025 року надійшло 820 звернень громадян, що на 159 звернень або на 16,2% менше, ніж за дев’ять місяців 2024 року (979 звернень).
Окремо, у розрізі ІІІ кварталу 2025 року до облдержадміністрації надійшло 629 звернень, що на 101 звернення або 19,1% більше, ніж за аналогічний період минулого року (528 звернень). З загальної кількості звернень громадян, що надійшли до облдержадміністрації протягом ІІІ кварталу 2025 року – 10 пропозицій або 1,6%, 508 заяв або 80,8%, 53 скарги або 17,6%.
Згідно з динамікою надходження найбільше звернень громадян надійшло від мешканців міст Дружківка (165 звернень), Костянтинівка (174), Краматорськ (134), Слов’янськ (134) Краматорського району.
Засобами електронного зв’язку з населенням за дев’ять місяців 2025 року до облдержадміністрації надійшло 350 звернень або 24,4% від їх загальної кількості. З них: з офіційного вебсайту облдержадміністрації надійшло
79 звернень або 22,6%, на офіційну електронну пошту облдержадміністрації надійшло 271 звернення або 77,4% від загальної кількості електронних звернень громадян.
За дев’ять місяців 2025 року, у порівнянні з аналогічним періодом минулого року, відбулось зростання надходження звернень громадян через органи влади вищого рівня на 45,8% (350 звернень за дев’ять місяців 2025 року проти 240 звернень за дев’ять місяців 2024 року) за рахунок збільшення надходження звернень громадян через Кабінет Міністрів України на 72,4%.
СТРУКТУРА
звернень громадян, що надійшли до Донецької облдержадміністрації
через органи влади вищого рівня за дев’ять місяців 2025 року

Таким чином, через Кабінет Міністрів України збільшилось надходження на 123 звернення за рахунок звернень з Секретаріату Кабінету Міністрів України та Міністерства розвитку громад та територій України, через Апарат Верховної Ради України надходження зросло на 8 звернень, через Офіс Президента України, навпаки, зменшилось надходження на 21 звернення.
Згідно з помісячною динамікою надходження звернень громадян до облдержадміністрації через органи влади вищого рівня протягом дев’яти місяців 2025 року зафіксовано наднизьке надходження у січні та травні поточного року, з лютого по квітень та з червня по вересень спостерігались удвічі більші показники.
ДИНАМІКА
надходження звернень громадян до Донецької облдержадміністрації
через органи влади вищого рівня за дев’ять місяців 2025 року

За підсумками дев’яти місяців 2025 року також зменшилось загальне надходження звернень громадян до структурних підрозділів облдержадміністрації на 15,6% (6133 звернення за дев’ять місяців 2025 року проти 7264 звернень за аналогічний період 2024 року), до райдержадміністрацій, районних військових адміністрацій – на 54,9% (453 звернення проти 1005 звернень).
За дев’ять місяців 2025 року надійшло 439 масових (акційних) звернень громадян або 30,6% від загальної кількості звернень громадян, що удвічі більше, ніж за дев’ять місяців 2024 року (212 звернень).
З них, на 289 масових звернень мешканців Донецької області щодо проведення обстеження житла та виплати грошової компенсації заявникам роз’яснено Порядок виконання невідкладних робіт з ліквідації наслідків військових дій держави-агресора, пов’язаних із пошкодженням будівель та споруд, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2022 року № 473, та Порядок надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2023 року № 600.
Крім того, в облдержадміністрації проведено аналіз стану розгляду та вирішення масових звернень громадян з питань відновлення зруйнованих та пошкоджених об’єктів нерухомого майна, що надійшли на розгляд облдержадміністрації. Інформацію про проведений аналіз заслухано на засіданні обласної комісії з питань розгляду звернень громадян від 22 квітня 2025 року та за результатами надано протокольне доручення ПР-2 начальникам військових адміністрацій населених пунктів щодо своєчасного розгляду та вирішення звернень громадян з питань надання компенсації на відновлення зруйнованих та пошкоджених об’єктів нерухомого майна, а також роз’ясненні порушених питань на офіційних вебсайтах та у місцевих медіа.
У відповідях на 86 масових звернень мешканців міст Дружківка та Костянтинівка щодо відсутності водопостачання роз’яснено, що в результаті активних бойових дій держави-агресора постійно відбувається пошкодження об’єктів водопровідного господарства, у тому числі другого Донецького водоводу, що в свою чергу, призводить до вимушеного зменшення обсягів подачі води до населених пунктів. У випадку проведення ремонтно-відновлювальних робіт на об’єктах водопровідного господарства, можливе відхилення від затверджених графіків подачі води.
На 42 масових звернення щодо отримання витягу про реєстрацію місця проживання на територіях, де ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих державою-агресором, роз’яснено можливість задекларувати (зареєструвати) місце свого проживання без зняття з реєстрації місця свого попереднього проживання та отримати витяг з реєстру територіальної громади.
Задля можливості отримання перепустки на в’їзд до міста Костянтинівка для ввозу вантажів, питання про що порушено у восьми зверненнях, прийнято Тимчасовий порядок допуску транспортних засобів та осіб, зокрема представників громадських, благодійних, гуманітарних організацій, інших юридичних осіб, фізичних осіб, крім осіб, які мають задеклароване або зареєстроване місце проживання (перебування) на території відповідного населеного пункту, на територію населених пунктів Донецької області, що наближені (до 10 км) до лінії бойового зіткнення, в яких запроваджено комендантську годину та встановлено спеціальний режим світломаскування
з 15 години до 11 години наступної доби, затверджений спільним наказом голови облдержадміністрації, начальника обласної військової адміністрації та коменданта Донецької області від 14 травня 2025 року № 1/37-25/9604.
На вісім масових звернень громадян, зареєстрованих на території області, які наразі перебувають за кордоном, про надання довідки про соціальну допомогу на дітей, надані роз’яснення Інструкції щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги (зі змінами), затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики від 19 вересня 2006 року № 345 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 06 жовтня 2006 року за № 1098/12972.
За результатами розгляду задоволено шість масових звернень від 27 мешканців міст Добропілля, Краматорськ, селищ Велика Новосілка, Олександрівка та села Іллінівка стосовно отримання одноразової грошової допомоги протягом опалювального сезону 2024/2025 року на придбання твердого пічного побутового палива відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2024 року № 993.
З приводу надходження колективних звернень громадян до облдержадміністрації закріпилась минулорічна тенденція на їх зменшення. Так, за дев’ять місяців 2025 року цей показник склав 15 звернень або 1,0% від загальної кількості звернень громадян, що на 8 звернень або 34,8% менше, ніж за дев’ять місяців 2024 року (23 звернення).
На розгляд структурних підрозділів облдержадміністрації протягом дев’яти місяців 2025 року надійшло 20 колективних звернень або 0,3% від загальної кількості звернень громадян, що майже удвічі менше, ніж за дев’ять місяців 2024 року (39 звернень). До райдержадміністрацій, районних військових адміністрацій протягом дев’яти місяців 2025 року надійшло одне колективне звернення проти трьох звернень протягом дев’яти місяців 2024 року.
ДАНІ
про надходження колективних звернень громадян до місцевих органів виконавчої влади Донецької області за дев’ять місяців 2025 року у порівнянні з аналогічним періодом 2024 року

Змінились минулорічні тенденції надходження повторних звернень громадян до облдержадміністрації у бік збільшення. Так, за дев’ять місяців 2025 року до облдержадміністрації надійшло 60 повторних звернень або 4,2% від загальної кількості звернень громадян, що на 16 звернень або на 36,4% більше, ніж за дев’ять місяців 2024 року (44 звернення). Проведений аналіз обставин надходження до облдержадміністрації повторних звернень громадян засвідчив, що основною причиною їх надходження стала незгода заявників з нормами чинного законодавства, якими регулюється вирішення порушених ними питань та несприйняття змін, обумовлених введенням воєнного стану в Україні, а також зловживання окремим громадянином правом на звернення. За територіальною належністю найбільша кількість повторних звернень до облдержадміністрації надійшла від мешканців міст Дружківка, Слов’янськ Краматорського району та міста Покровськ.
На розгляд структурних підрозділів облдержадміністрації протягом дев’яти місяців 2025 року надійшло 74 повторних звернення або 1,2% від загальної кількості звернень громадян, що на 32 звернення або 30,2% менше, ніж за дев’ять місяців 2024 року (106 звернень). До райдержадміністрацій, районних військових адміністрацій – 14 повторних звернень або 3,1% від загальної кількості звернень громадян, що на 3 звернення або 17,6% менше, ніж за дев’ять місяців 2024 року (17 звернень).
ДАНІ
про надходження повторних звернень громадян до місцевих органів виконавчої влади Донецької області за дев’ять місяців 2025 року
у порівнянні з аналогічним періодом 2024 року

Особлива увага облдержадміністрацією традиційно приділялась вирішенню проблем, з якими звертались соціально незахищені верстви населення, у тому числі внутрішньо переміщені особи. За дев’ять місяців
2025 року від вказаної категорії громадян до облдержадміністрації надійшло 337 звернень (23,5% від загальної кількості звернень), що на 141 звернення або на 71,9% більше, ніж за дев’ять місяців 2024 року (196 звернень).
Найчастіше у своїх зверненнях внутрішньо переміщені особи порушували питання відновлення втрачених документів, виплати грошової допомоги від держави, незгоди з нарахованими боргами за житлово-комунальні послуги, отримання компенсації за житло, зруйноване або пошкоджене внаслідок бойових дій, спричинених державою-агресором.
З 1479 питань, порушених у зверненнях громадян, що надійшли до облдержадміністрації за дев’ять місяців 2025 року, 345 питань або 23.3% стосувалися публічних (електронних публічних) послуг, зокрема адміністративних послуг, 234 питання або 15,8% діяльності органів місцевого самоврядування, 204 питання або 13,8% комунального господарства, 166 питань або 11,2% соціального захисту населення, 132 питання або 8,9% забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації.
СТРУКТУРА
питань, порушених у зверненнях громадян до
Донецької облдержадміністрації за дев’ять місяців 2025 року

Керівними працівниками облдержадміністрації контролювалось 1367 звернень громадян (95,4% від загальної кількості звернень). З них: позитивно вирішено 363 звернення або 26,6%, надані роз’яснення на 964 звернення або 70,5%, відмовлено у розгляді (з належним обґрунтуванням у задоволенні) двох звернень або 0,1%, у стадії розгляду залишено 40 звернень або 2,9% від контрольних звернень громадян. Рівень виконавської дисципліни склав 100%, порушень термінів розгляду звернень громадян не припущено.
На розгляд за належністю до територіальних органів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, інших облдержадміністрацій, обласних військових адміністрацій, військових адміністрацій населених пунктів Донецької області протягом дев’яти місяців 2025 року направлено відповідно до повноважень 61 звернення громадян або 4,3% від загальної кількості звернень, не підлягало розгляду три звернення або 0,2%.
За результатами розгляду звернень громадян керівництвом структурних підрозділів облдержадміністрації позитивно вирішено 889 звернень або 14,5% від їх загальної кількості, надані роз’яснення на 4894 звернення або 79,8%, відмовлено у задоволенні двох звернень, на розгляд за належністю відповідно до повноважень направлено 240 звернень або 3,9%, не підлягало розгляду чотири звернення або 0,1%, у стадії розгляду залишено 104 звернення або 1,7%.
Керівництвом райдержадміністрацій, районних військових адміністрацій за результатами розгляду позитивно вирішено 137 звернень або 30,2% від загальної кількості звернень громадян, надані роз’яснення на 150 звернень або 33,1%, на розгляд за належністю відповідно до повноважень направлено 161 звернення або 35,5%, у стадії розгляду залишено п’ять звернень або 1,1%.
Розвиток доступних форм спілкування з громадянами залишився одним із пріоритетних напрямків роботи облдержадміністрації у першому півріччі 2025 року. Як у мирний час, так і у період дії воєнного стану, відповідно до Закону України «Про звернення громадян» та Указу Президента України від 07 лютого 2008 року № 109/2008 громадянам забезпечена можливість звертатись до керівних працівників облдержадміністрації засобами електронного зв’язку і телекомунікації, а також бути прийнятими на особистих прийомах згідно з Порядком організації проведення особистих прийомів осіб, які потребують безоплатної первинної правничої допомоги, особистих, виїзних прийомів громадян та телефонного зв’язку з населенням «Гаряча лінія» з питань, що належать до компетенції Донецької обласної державної адміністрації, обласної військової адміністрації, затвердженим розпорядженням голови облдержадміністрації, начальника обласної військової адміністрації від 23 квітня 2024 року № 248/5-24, зареєстрованим у Східному міжрегіональному управлінні Міністерства юстиції 24 квітня 2024 року за № 42/681 (із змінами).
Протягом дев’яти місяців 2025 року облдержадміністрацією, структурними підрозділами облдержадміністрації, райдержадміністраціями, районними військовими адміністраціями забезпечено функціонування гарячих ліній і телефонів довіри, проведення широкої роз’яснювальної роботи з питань реалізації громадянами права на звернення та особистий прийом.
З метою оперативного реагування на гострі проблеми членів територіальних громад населених пунктів області, невідкладного вжиття заходів щодо припинення неправомірних дій, поновлення прав і свобод громадян, порушених внаслідок недодержання вимог чинного законодавства, забезпечено функціонування «Гарячої лінії» телефонного зв’язку з населенням з питань, що належать до компетенції облдержадміністрації за безкоштовним для населення номером 0800 507 506.
Згідно з Графіком особистих прийомів осіб, які потребують безоплатної первинної правничої допомоги, особистих прийомів громадян та телефонного зв’язку з населенням «Гаряча лінія» з питань, що належать до компетенції облдержадміністрації, обласної військової адміністрації, затвердженим розпорядженням голови облдержадміністрації, начальника обласної військової адміністрації від 19 липня 2024 року № 473/5-24, протягом дев’яти місяців 2025 року прийнято та забезпечено оперативний розгляд 451 усного звернення громадян, що надійшли до облдержадміністрації за допомогою засобів телефонного зв’язку, що на 136 звернень або 23,2% менше, ніж за дев’ять місяців 2024 року (587 звернень).
На «Гарячі лінії» структурних підрозділів облдержадміністрації, райдержадміністрацій, районних військових адміністрацій надійшло 3367 звернень громадян, що на 58,4% менше, ніж за дев’ять місяців
2024 року (8086).
Фахівцями юридичного управління облдержадміністрації протягом дев’яти місяців 2025 року надано безоплатну первинну правничу допомогу 70 особам. Райдержадміністраціями, районними військовими адміністраціями надано безоплатну первинну правничу допомогу шістьом особам.
Послугами інтерактивного консультативно-інформаційного сервісу єДовідка, розміщеного на офіційному вебсайті облдержадміністрації, протягом дев’яти місяців 2025 року скористалось 1367 відвідувачів сайту. З 760 типових роз’яснень норм законодавства, база яких постійно оновлювалась, найбільше громадян цікавили питання промислової політики (276 або 20,2% від загальної кількості відвідувачів), соціального захисту населення (216 або 15,8%), житлово- комунального господарства (138 або 10,1%), охорони здоров’я (88 або 6,4%).
З метою виконання вимог Указу Президента України від 07 лютого 2008 року № 109/2008 проведено звітування 23 керівників структурних підрозділів облдержадміністрації та п’яти голів райдержадміністрацій, начальників районних військових адміністрацій з питань роботи зі зверненнями громадян перед головою облдержадміністрації, начальником обласної військової адміністрації.
У свою чергу, в структурних підрозділах облдержадміністрації, райдержадміністраціях, районних військових адміністраціях прозвітували 37 керівників відповідних структурних підрозділів та комунальних підприємств.
Протягом дев’яти місяців 2025 року проведено дев’ять засідань обласної комісії з питань розгляду звернень громадян, на яких проаналізовано розгляд 384 звернень, та дев’ять «Днів контролю» результатів розгляду 14 звернень громадян. Вжиті заходи, спрямовані на створення умов для участі заявників у перевірці поданих ними заяв та скарг. Здійснено перегляд стану виконання доручень керівництва облдержадміністрації за зверненнями громадян та достовірності наданої інформації, шляхом проведення зворотного зв’язку з заявниками.
Райдержадміністраціями, районними військовими адміністраціями проведено 28 засідань комісій з питань розгляду звернень громадян та 18 «Днів контролю», на яких спільно розглянуто 54 звернення громадян.
ДАНІ
щодо виконання вимог Указу Президенту України від 07 лютого 2008 року № 109/2008 місцевими органами виконавчої влади Донецької області
за дев’ять місяців 2025 року

Підсумки роботи із зверненнями громадян в Донецькій області за 2024 рік розглянуті на засіданні обласної комісії з питань розгляду звернень громадян. За результатами прийнято протокольне рішення від 23 січня 2025 року ПР-2 щодо спрямування керівниками структурних підрозділів облдержадміністрації, головами райдержадміністрацій, начальниками районних військових адміністрацій, керівниками військово-цивільних адміністрацій, начальниками військових адміністрацій населених пунктів, міськими, селищними, сільськими головами зусиль на своєчасному розгляді звернень громадян та наданні відповідей на них офіційними засобами зв’язку.
З проблемних питань застосування законодавства про звернення громадян облдержадміністрацією 13 березня та 04 вересня 2025 року проведено два вебінари на теми: «Про особливості розгляду звернень, що надходять через державну установу «Урядовий контактний центр», «Практичне застосування положень Закону України «Про звернення громадян» для 180 та 253 представників райдержадміністрацій, районних військових адміністрацій, військових адміністрацій населених пунктів відповідно.
З метою зміцнення зв’язку з населенням, його оперативного інформування про соціально-економічну ситуацію та роботу з питань звернень громадян на офіційному вебсайті облдержадміністрації розміщена інформація щодо проведення «Гарячих ліній», а також «Прямих ефірів» голови облдержадміністрації, начальника обласної військової адміністрації у телемарафоні «Єдині новини» (#UAразом), телевізійному проєкті «FREEДОМ», на Радіо Свобода та на інших вітчизняних та іноземних телерадіомовниках.
Враховуючи, що на території області складною залишається безпекова ситуація, обумовлена активними військовими діями держави-агресора, продовжуються обстріли населених пунктів та об’єктів інфраструктури області, фіксується постійне ускладнення гуманітарної ситуації в регіоні. З метою збереження життя і здоров’я людей голова облдержадміністрації, начальник обласної військової адміністрації, голови райдержадміністрацій, начальники районних військових адміністрацій постійно закликають місцеве населення евакуюватися і не наражатися на небезпеку.
З метою реалізації гарантованих статтями 40, 64 Конституції України прав громадян особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів із зверненнями та отримати відповідь по суті у встановлений Законом України «Про звернення громадян» термін, у подальшому основні зусилля планується спрямувати на об’єктивному, всебічному і вчасному розгляді звернень громадян, перевірці заяв та скарг, а також скасуванні або зміні оскаржуваних рішень у випадках, передбачених законодавством України, якщо вони не відповідають закону або іншим нормативним актам, невідкладному вжиттю заходів до припинення неправомірних дій, виявленні, усуванні причин та умов, що сприяли порушенням.