В Україні розпочався перехід закладів охорони здоров’я на автоматичне формування електронних листків непрацездатності замість паперових.
З 04.06.2021 набув чинності наказ Міністерства охорони здоров`я України від 01.06.2021 № 1066 «Деякі питання формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність та проведення їхньої перевірки», яким запроваджено перехідну модель роботи з медичними висновками про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров`я та листками непрацездатності.
Впровадження електронних лікарняних дасть змогу уникнути обігу фальсифікованих листків непрацездатності, упередити випадки зловживань у закладах охорони здоров’я при видачі листків непрацездатності, дозволить виключити суб’єктивні помилки при оформленні лікарняних.
Електронні листки непрацездатності є підставою для отримання від Фонду соціального страхування України допомог по вагітності та пологах, а також по тимчасовій непрацездатності, зокрема самоізоляції від COVID-19, на період догляду за хворими дітьми і родичами, лікування в санаторно-курортних закладах тощо.
На перехідний період, який триватимете до 01 вересня 2021 року, обіг паперових листків непрацездатності та призначення за ними матеріального забезпечення від Фонду соціального страхування України продовжуються.
Відтепер лікуючий лікар може сформувати медичний висновок про тимчасову непрацездатність пацієнта з подальшою трансформацією його в електронний документ, що формується в Електронному реєстрі листків непрацездатності Пенсійного фонду України (е-лікарняний).
Застрахованій особі, щодо страхового випадку якої сформовано е-лікарняний, не потрібно передавати його роботодавцю для отримання допомоги від Фонду соціального страхування України. Після оформлення лікуючим лікарем електронного медичного висновку працівник має повідомити про це свого роботодавця будь-яким зручним способом, наприклад, телефоном. З цього моменту і пацієнт, і роботодавець матимуть інформацію щодо відкритого е-лікарняного в особистих кабінетах на сайті Пенсійного фонду. Після закриття е-лікарняного він стає підставою для призначення матеріального забезпечення і оформлення роботодавцем заяви-розрахунку (у разі допомоги по вагітності та пологах – одразу після відкриття).
Комісії із соціального страхування на підприємствах продовжують свою роботу та призначають матеріальне забезпечення, як і раніше, незалежно від виду лікарняного. Вони зберігають весь обсяг функцій, передбачених Положенням про комісію (уповноваженого) із страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, затвердженим постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 № 13.
Оскільки е-лікарняні не мають серії та видаються за оновленими кодами причин тимчасової непрацездатності, заяви-розрахунки за ними подаються роботодавцями окремо від заяв-розрахунків, сформованих за паперовими лікарняними листками.
Дата отримання коштів від Фонду за е-лікарняними, як і за паперовими, залежить від дати подання роботодавцем заяви-розрахунку за відповідним лікарняним до Фонду.
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області