портал в режимі тестування та наповнення
0-800-507-506, 0954633565
Гаряча лінія
  • A-
    A+
Пошук
Шукати на порталі
або
серед нормативних актів

Інформація про обсяги роботи за компетенцією і повноваженнями Головного управління Держпродспоживслужби в Донецькій області (далі – ГУ), станом на 01.02.2024.

Опубліковано 07 лютого 2024 року, 09:15

Загальна штатна чисельність ГУ складає 250 одиниць, з яких трудова функція виконується фактично 204 працівниками (з них 2 – мобілізовані, 2 – у відпустці по догляду за дитиною), при цьому, на території зон (громад) можливих (далі - МБД) або активних (далі – АБД) бойових дій перебувають, станом на зараз, - 56 працівників (в МБД – 50, в АБД – 6) – це майже 30% від фактичної чисельності. Працюючі, що не знаходяться в області, мають змогу та реалізують трудову функцію в дистанційному режимі, при тому, що дистанційний режим розповсюджується і на тих, хто продовжує працювати на території бойових дій, - задля збереження їх життя. При цьому функції, які потребують безпосередньої присутності фахівців на місці подій (повноважень), виконуються (ситуативно та з урахуванням безпекової ситуації) - в режимі оф-лайн (ліквідація спалахів карантинних хвороб, епідемічні та епізоотичні розслідування, комісійні обстеження/перевірки підконтрольних суб’єктів, моніторингові заходи в гуманітарних центрах і в місцях компактного перебування вимушено переміщених осіб тощо), крім цього, періодично використовується, за потреби, графіковий або умовно-вахтовий режим праці, коли спеціалісти з місць евакуації (або МБД) прибувають в місце події (як загалом на територію області, так зокрема – і до зон АБД) – для підсилення фахівців на місті на період загострення епідемічної/епізоотичної ситуацій.

Загалом з 24.02.2022 людські втрати ГУ та підконтрольних держустанов склали 10 осіб, а саме:

загиблих і померлих в наслідок бойових дій – 8 осіб,

померлих за обставин, пов’язаних з бойовими діями – 2 особи.

Робота за сферами компетенції та повноважень ГУ:

 

Державний санітарно-епідеміологічний нагляд

Наразі в ГУ у цій галузі здійснюють повноваження 13 інспекторів-держслужбовців та 33 фахівці (епідеміологи, лікарі санітарно-гігієнічного профілю). При реалізації завдань ГУ безпосередньо співпрацює з департаментами обласної військової адміністрації (далі – ОВА): соціального захисту, освіти, охорони здоров’я, цивільного захисту та всіма місцевими ВА у 24 тергромадах (далі – ТГ) на контрольованій території області, а також з ДУ «Донецький обласний центр контролю і профілактики хвороб МОЗ України» (далі – ОЦКПХ МОЗ) і медичними закладами всіх видів на місцях. ГУ щоденно здійснює моніторинг безпечності та якості питної води, опрацьовує дані виробничого контролю води питної всіх виробників, що надають її споживачам, а також аналізує їх у динамічному порівнянні з моніторинговими дослідженями ОЦКПХ МОЗ, щоденно надаючи до виконання приписи-пропозиції виробникам, рекомендації для ВА і ТГ з приведення води питної централізованого та децентралізованого водопостачання до вимог нормативу.

За наслідками цього контролю у 2023 році на об’єктах водопостачання за програмами моніторингового та виробничого контролю встановлені відхилення за санітарно-хімічними показниками у 4,3% випадків; за мікробіологічними показниками – у 0,001%. До прикладу, лише за один минулий тиждень на об’єктах централізованого водопостачання проаналізовані дослідження 551 проби води на санітарно-хімічні показники, з них не відповідали нормативам 27 (4,9%); та 224 проби на мікробіологічні показники, які наразі без відхилень. Така робота триває щоденно, як і реагування за її наслідками, що має доказово-позитивні наслідки при водозабезпеченні населення, оскільки за останні 2 роки не допущено жодного масового спалаху захворювань населення через водний фактор розповсюдження, оскільки заходи реагування вживаються невідкладно й оперативно.

При тому, що масових спалахів гострих кишкових інфекцій (далі – ГКІ) серед населення у 2023 році не встановлено, по первинним діагнозам постійно фіксуються спорадичні випадки ГКІ на всій контрольованій території області, за кожним з яких проведені комісійні епідрозслідування.

В минулому році проведено комплексні заходи із запобігання виникненню ускладнень епідемічної та епізоотичної ситуацій внаслідок техногенних надзвичайних подій:

підтоплення 260 приватних домоволодінь у 3-х селищах в м. Краматорськ внаслідок руйнування дамби;

підтоплення у 4-х населених пунктах Покровського району через руйнування дамби Карлівського водосховища в результаті обстрілу.

Усім дотичним службам були негайно надані до виконання приписи-пропозиції щодо забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення, за наслідками яких вжито комплексів санітарно-протиепідемічних заходів (обмеження вживання води з колодязів, надання достатніх обсягів привозної питної води в зоні впливу підтоплення, посилення дезінфекційного режиму та знезараження на об’єктах нецентралізованого водопостачання, посилення інспекторського і поліцейського контролів в місцях торгівлі харчовими продуктами, зокрема рибою й іншими харчовими продуктами неналежного рівня безпеки з підтопленої території тощо). Задіяно в посиленому режимі державні лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи, проведено масовану санітарно-просвітницьку роботу серед населення, обраховано і взято під інспекторський нагляд продуктивних тварин і птицю в зонах надзвичайних ситуацій, налагоджено спільний з медичними закладами динамічний моніторинг місць поховання людей в цих населених пунктах щодо можливого підтоплення, надано оцінку ризикам і вжито превентивних заходів, завдяки яким в зонах впливу підтоплень ситуація залишилась контрольованою, без летальних наслідків і спалахів інфекційних хвороб.

ГУ, починаючи з березня 2022 року, налагоджено постійний (щоденний) радіаційний моніторинг та аналіз гама-фону у 20 пунктах контролю в області, лише з початку 2024 року проаналізовано 525 вимірювань у динамічному порівнянні з даними ДСНС і ОЦКПХ МОЗ, та поки перевищень природного фону не зареєстровано, про результати оперативно оповіщується населення, ВА, ТГ, Держпродспоживслужба, ОЦКПХ МОЗ.

Спільно з ОЦКПХ МОЗ організовано щотижневий моніторинг стану атмосферного повітря за санітарно-хімічними показниками, за результатами проведених досліджень періодичні невідповідності, що поки не мали критичних значень, оперативно надаються всім зацікавленим службам, органам влади.

ГУ на постійній основі та в комісійному режимі, спільно з органами влади та ОЦКПХ МОЗ, проводить санітарно-гігієнічний моніторинг центрів надання гуманітарної допомоги, а також місць компактного розміщення ВПО з питань дотримання умов завезення, зберігання та видачі гуманітарних харчових продуктів, розміщення і тимчасового перебування людей; там же ведеться активна і всеохоплююча санітарно-освітня робота. У 2022-2023 роках епідеміологи ГУ неодноразово брали участь в ліквідації ГКІ серед ВПО у таких центрах. Загалом за цим напрямом роботи, лише у минулому році інспектори держсаннагляду прийняли участь у проведенні 118 комплексних перевірок, з них у 106 (89,8%) були виявлені порушення законодавства. Відповідальним особам надано до виконання приписи-рекомендації з усунення недоліків та проконтрольовано виконання.

Фахівці ГУ тричі були задіяні в розслідуванні випадків кишкових інфекцій серед військовослужбовців, пов’язаних з продукцією підприємств швидкого харчування, при цьому застосовано об’єктивні лабораторні методи досліджень на базі Донецької регіональної державної лабораторії Держпродспоживслужби, спалахи локалізовано без втрат та надалі ведеться активне спостереження за суб’єктами швидкого громадського харчування на всій підконтрольній території області.

За 2023 рік опубліковано на офіційних сайтах місцевих органів влади 114 статей, на сайті ГУ, у соціальних мережах - 17 інформаційних матеріалів, на інформ-ресурсах районних управлінь ГУ – 43. Проведений 1 веб-семінар з означених питань.


Безпечність харчових продуктів та ветеринарна медицина

В минулому році локалізовано 35 спалахів сказу (46 випадків інфікування), ліквідовано 16, у процесі ліквідації – 19; а також 1 спалах африканської чуми свиней (далі-АЧС), у поточному році вже встановлено 12 спалахів сказу та 1 спалах АЧС. Державні ветеринарні інспектори та лікарі-епізоотологи активно задіяні в ліквідації наслідків масових випадків загибелі тварин після обстрілів, загалом за два роки відбулось щонайменше сімь таких ситуацій, де проведено санаційні заходи у сільгосппідприємствах при загибелі більше 2 тисяч голів тварин. Зафіксовані спалахи інфекційних хвороб локалізовано та ліквідовано вчасно, згідно чинних нормативів, в межах стандартних сценаріїв розвитку подій, без розповсюдження за прийняті межі карантинних зон, а випадків зараження людей від тварин або летальних наслідків серед населення не відбулося.

У підвідомчих державних ветеринарних установах області фактично працюють 532 особи, серед яких 252 працюють в лабораторній мережі. Таким чином, 280 працівників ветеринарних лікарень є дотичними до ліквідації спалахів особливо небезпечних гострозаразних карантинних хвороб тварин. З цієї кількості наразі ситуативно в області перебувають 106 працівників. Така скрутна ситуація в галузі є наслідком триваючих 10-й рік поспіль військових дій, свого часу - в зоні АТО/ООС, а наразі – вже в зоні бойових дій. За таких умов державним інспекторам ГУ у сфері ветеринарної медицини доводиться підсилювати протиепізоотичну роботу, як безпосередньо в осередках спалахів, так і при виконанні профілактичних протиепізоотичних заходів з діагностики, вакцинації, дезінфекції тощо, не зважаючи на оголошену обов’язкову евакуацію населення в регіоні, з чим службі вдається справлятись завдяки самовідданості спеціалістів. У сферах безпечності харчових продуктів і ветмедицини робоче навантаження фахівців є значним.

Планування протиепізоотичних заходів проводиться з урахуванням територій і поголів’я, що є наразі тимчасово окупованими (в цілях подальшого оперативного вжиття привентивних заходів там у випадку очікуваної деокупації, в залежності від ситуації та згідно планів по деокупації у складі відповідної ради ОВА), при цьому у деокупованих ТГ наразі вже тривають протиепізоотичні заходи. Все встановлене поголів’я тварин на контрольованій території області, що підлягало обробкам за віком, сезоном, фізіологічним станом та згідно прийнятої періодичності було у повній мірі охоплене протиепізоотичними заходами, що дозволило, не зважаючи на напруженість епізоотичної обстановки в Донецькій області й у сусідніх областях, що межують, – зберегти контрольованість, прогнозованість ситуації та благополуччя території області по особливо небезпечним, спільним для людей і тварин карантинним інфекційним захворюванням. Проведено 49 засідань місцевих державних надзвичайних протиепізоотичних комісій при органах влади.

Не зважаючи на обставини, в області проводиться значна робота по запровадженню стандартів-принципів безпечності харчових продуктів НАССР в дошкільних та шкільних закладах освіти, за минулий рік було проведено 803 освітньо-роз’яснювальних заходів в цій сфері, розповсюджено 346 інформаційно-освітніх матеріалів, проведено 24 навчання, постійно триває держнаглядова категоризація операторів ринку харчових продуктів.

ГУ в 2023 році повністю виконано «План державного моніторингу залишків ветеринарних препаратів та забруднювачів у живих тваринах і необроблених харчових продуктах тваринного походження» (46 зразків); «План державного моніторингу кормів» (15 зразків); «План державного моніторингу харчових продуктів рослинного походження» (522 зразки).

У 2023 році в Державному реєстрі потужностей операторів ринку харчових продуктів в області зареєстровано додатково 195 потужностей (плюс до існуючих понад 17500 операторів), а в 2024 – вже є плюс 37 потужностей. При цьому, припинили діяльність лише 29 операторів ринку за 2 крайні роки. Зареєстровано за 2 роки 96 пасік (загалом 1453 пасіки, 102400 сімей). ГУ було відпрацьовано за 2023 рік 28 повідомлень швидкого оповіщення щодо небезпечних харчових продуктів та кормів (RASFF), триває активний обмін інформацію та упереджувальні дії з операторами ринку в цьому напрямку, проводяться моніторингові обстеження-відвідування закладів харчової торгівлі.


Фітосанітарна безпека

Налагоджено постійну фахову комунікацію і взаємодію з профільними департаментами ОВА, бо ж стала робота сільгоспвиробників в області є питанням стратегічним і ГУ задіяне в цьому. ГУ тісно комунікує безпосередньо з господарствами, а саме:

в сфері насінництва - погоджуються план-схеми розташування насіннєвих посівів перехреснозапильних культур (10 схем опрацьовано за 2023); відстежується реалізація та сертифікація насіннєвого та посівного матеріалу; проводиться безпосередня робота з реалізаторами насіння овочевих культур з виконання законодавства в сфері насінництва при реалізації; здійснюється відстеження та контроль за насіннєвими ділянками, врожай яких підлягає реалізації;

у сфері захисту рослин - проводяться навчання осіб, робота яких пов’язана з використанням пестицидів та агрохімікатів (видано 17 допусків у 2023 році); щотижнево здійснюється збір, аналіз та обробка оперативної інформації про розвиток, поширення шкідливих організмів, моніториться інформація про хід робіт із захисту рослин та наявності засобів захисту рослин в сільськогосподарських підприємствах області;

у сфері карантину рослин - здійснюється контроль та комунікація з суб’єктами господарювання та ТГ щодо боротьби з карантинними організмами (амброзія, гірчак, повитиця), здійснюється адміністрування реєстрів в системі PHIS (розглядаються звернення від суб’єктів господарювання щодо внесення зміни даних про них в програму), надаються інформації на численні запити від служби і ОВА.

За можливості у поточному році здійснюватиметься проведення фітосанітарних процедур на територіях МБД, включених до переліку Мінреінтеграції, на підставі документа про відсутність ризиків, пов’язаних з вибухонебезпечними предметами, при цьому, в зоні МБД знаходяться 21 ТГ, та виконання фітосанітарних процедур, у разі надходження звернень від суб’єктів господарювання, є стратегічною ціллю для експортного потенціалу Держави.

Крім вказаного, постійно:

проводиться роз’яснювальна робота та надається консультативна допомога суб’єктам господарювання з питань карантину рослин, захисту рослин, насінництва та розсадництва, використання ГМО у відкритих системах безпосередньо, - як із самими господарствами, так і шляхом розташування інформації на офіційних сайтах (29 статей в минулому році);

оголошено 15 матеріалів про сигналізаційні повідомлення щодо розвитку та розповсюдження шкідливих організмів.

Захист споживачів, контроль регульованих цін (2022-2023 роки)

За 2022-2023 роки з питань дотримання законодавства щодо захисту прав споживачів одержано та своєчасно і якісно опрацьовано 617 звернень споживачів, жодного звернення не залишено поза увагою, не отримано обгрунтованих зауважень чи претензій від споживачів та центрального апарату служби, повернуто споживачам 218,6 тис.грн., сплачених за неналежні товари або послуги.

Для забезпечення належного рівня захисту прав споживачів, створення дієвої системи їх консультування та підвищення рівня загальної правової грамотності у ГУ функціонує консультативний центр, де активно надається консультативно-інформаційна допомога, роз’яснення у сфері законодавства про захист прав споживачів. За 2 роки надано 1658 консультацій споживачам, суб’єктам господарювання, представникам органів місцевого самоврядування.

На офіційному веб-сайті та на офіційних сторінках Головного управління в соцмережах висвітлено 42 інформації для споживачів та суб’єктів господарювання.

Протягом 2 крайніх років на законність досліджено 268 рекламоносіїв.

У 5 випадках прийнято рішення про накладення штрафних санкцій на загальну суму 12,4 тисяч гривень. Порушниками законодавства про рекламу у добровільному порядку сплачено штрафних санкцій на суму 5,6 тис. грн.; за 4 рішеннями про накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу на загальну суму 13,6 тис.грн. судом першої інстанції винесені судові рішення щодо задоволення позовів ГУ про стягнення цих штрафів із суб’єктів господарювання та штрафи стягнуті у судовому порядку.

Наразі в роботі є 2 справи щодо порушень у сфері зовнішньої реклами без відповідного дозволу органів місцевого самоврядування.

У 2022 році сума добровільно відшкодованих до бюджету коштів за дослідження, проведені у 4 кварталі 2021року, продукції, що не відповідала встановленим вимогам, - 13784,00 грн. За результатами перевірок характеристик продукції до 2 суб’єктів господарювання Головним управлінням застосовані штрафні санкції на загальну суму 136 тис. грн.

В умовах бойових дій в області запроваджений механізм взаємодії фахівців управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами ГУ із спеціалістами ВА і ТГ, проводилася просвітницька, роз’яснювальна робота з питань дотримання законодавства за напрямками діяльності в умовах воєнного стану. Проведено 4 робочі наради-семінари з обговорення питань дотримання законодавства за напрямками діяльності.

За результатами проведених у 2021 році перевірок у сфері контролю за регульованими цінами до суб’єктів господарювання були застосовані адміністративно-господарські санкції у розмірі 136000,00 грн та винесені постанови по справам про адміністративне правопорушення на керівників підприємств в розмірі 2550,00 грн.

Розглянуто 129 звернень громадян з питань ціноутворення, усім заявникам надані письмові роз’яснення.

Проведено аналіз застосування державних регульованих цін на лікарські засоби програми «Доступні ліки»: здійснено 24 щомісячних моніторингів, проаналізовано більше 108 тис. цін, які надані у середньому 65 аптечними закладами, що беруть участь в програмі.

Забезпечено щотижневе проведення цінових спостережень за встановленням суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі цін на товари, зазначені у постанові КМУ від 06.03.2022 № 223; за два роки проведено 92 таких цінових спостереження.

Прийнято участь у 6 засіданнях територіальної комісії ОВА з питань узгодження заборгованості стосовно різниці у тарифах.

Висвітлено на офіційному сайті ГУ 32 статті з питань ціноутворення.

Вищевказані обсяги у виконанні забезпечені всього 6-ма спеціалістами у вказаних сферах, при тому, що питання захисту споживачів і контролю цін є на особливому контролі в умовах бойових дій, тому налагоджено активну комунікацію з профільними департаментами ОВА.

Одночасно управління здійснює весь обсяг комунікації з усіх питань за повноваженнями ГУ, незалежно від тематики, через «Гарячу телефонну лінію ГУ» і сайт ГУ, звідки загалом надходить до 40% звернень від населення і бізнесу області по всіх питаннях компетенції та повноважень ГУ, забезпечуючи для громадян та бізнес-спільноти комфортне спілкування, фаховий супровід у вирішенні питань, неконфліктність і високий професійний рівень при консультуванні, що неодноразово підтверджене (у 45 випадках) подяками від громадян і підприємців.

Реєстрація сільськогосподарської техніки (2022-2023 р.р.)

В Донецькій області знаходяться на обліку 3140 юридичних осіб та 12530 фізичних осіб, у яких обліковується 32822 одиниць техніки.

Двома фахівцями сектору реєстрації сільськогосподарської техніки за 2 роки проведена наступна робота:

зареєстровано та перереєстровано – 701 одиниця техніки, у тому числі:

трактори – 351 од.,

комбайни – 117 од.,

причепи – 49 од.,

спец. машини – 135 од.,

інші механізми – 49 од.;

знято з обліку у зв’язку з відчудженням або вибракуванням – 399 од.

до служби надаються відповідні звіти та інформації.

Фахівцями сектору були зареєстровані 21 навчальна група за фахом «Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва», загальна кількість учнів складає – 452 особи, у яких були прийняті іспити на отримання посвідчення тракториста-машиніста, вже видано 171 посвідчення.

До сектору надходили запити від правоохоронних органів, судової системи, державної виконавчої служби, установ, підприємств та організацій різних форм власності та громадян України, на які надаються вичерпні відповіді.

Ведеться прийом громадян та суб’єктів господарювання з питань реєстрації, перереєстрації, зняття з обліку тракторів та інших сільськогосподарських машин, видачі та обміну посвідчень тракториста-машиніста, як он-лайн, так і оф-лайн.


Наявні працюючі спеціалісти за основними напрямками роботи ГУ активно задіяні та завантажені виконанням посадових функцій за напрямами діяльності. Враховуючи використання дистанційної форми роботи в умовах евакуації та графіковий («вахтовий») спосіб виконання роботи в зоні бойових дій, що наразі вимушено застосовуються, як в режимі он-лайн, так і оф-лайн, варто зазначити, що такі форми і способи організації праці застосовуються в ГУ вперше та не мають аналогів у попередні роки і взагалі, - в діяльності тероргану, як такого.

Тим не менш, щоб і надалі виконувати затребуваний на сьогодні функціонал ГУ, з огляду на ту ситуацію і виклики, що є в області наразі, та ті задачі, які ставлять ДЕРЖАВА і ОВА, роботу буде забезпечено та посилено.