15 листопада на базі Донецької облдержадміністрації Інститут суспільно-економічних досліджень провів прес-конференцію, присвячену програмі «Бюджетний сканер», яка має за мету налагодити співпрацю місцевої влади з громадськістю у сфері планування та оцінки ефективності використання місцевих бюджетів. Також планується запровадити процедури публічного звітування розпорядників бюджетних коштів та налагодити зворотній зв’язок з мешканцями Донеччини та Луганщини.
Спікерами виступили співзасновниця “Школи державного управління” (ГО “ІСЕД”), керівник проекту “Бюджетний сканер” Вікторія Мришук та голова Правління Експертно-аналітичної групи «Акцент», доцент кафедри фінансів Тернопільського національного економічного університету Богдан Малиняк.
Проект об’єднає представників влади, місцевих ЗМІ та громадських експертів Донецької та Луганської областей в спільну робочу групу експертів-координаторів. ЇЇ учасники пройдуть спеціальне навчання, “просканують” шість бюджетів громад різних видів – область, місто і ОТГ. Також спланують та реалізують адвокаційну кампанію щодо запровадження стандартної процедури обов’язкового публічного звітування розпорядників бюджетних коштів.
“Громадяни своїми податками формують дохідну частину бюджетів будь-якого виду. Вони мають право знати, як витрачаються ці гроші, чи ефективно вони використовуються, і це їх обов’язок впливати на рішення обраної ними влади щодо формування цих бюджетів”, - говорить Вікторія Мришук, співзасновниця “Школи державного управління” (ГО “ІСЕД”), керівник проекту “Бюджетний сканер”.
Проект розбитий на три етапи і триватиме дев’ять місяців. На першому етапі буде відібрано 18 представників влади, громадських експертів та місцевих ЗМІ, які пройдуть курс тренінгів: “Сканер ефективності місцевого бюджету”; “Як подавати інформацію про бюджет громаді”; “Практика візуалізація даних в інфографіці та Просування інфо в соціальних мережах”; “Адвокація та співпраця з органами влади”. Також буде визначено, які саме бюджети “проскановано”, а також створено адвокаційний план щодо просування публічного звітування. На другому етапі експерти-координатори робочої групи будуть аналізувати бюджети і через спеціальні події та за допомогою місцевих ЗМІ організовуватимуть публічне обговорення результатів здійсненого аналізу. На третьому етапі експерти-координатори мають щільно працювати з місцевими владами та громадами задля провадження стандартної процедури обов’язкового публічного звітування розпорядників бюджетних коштів.
“Запровадження систематичного діалогу влади та громадськості через публічне звітування розпорядників бюджетних коштів і є метою проекту. Цей діалог має бути зрозумілим для звичайних громадян, які не мають спеціалізованої освіти. Чиновникам не достатньо буде оприлюднити сотні цифр на сайті місцевого органу самоврядування, в яких майже неможливо розібратись непідготовленій людині. Цей звіт має бути зрозумілим за формою і давати відповідь на питання про ефективність, а також можливість надавати зворотній зв’язок. З іншого боку, для чиновника, який готовий долучитись до публічного звітування, це не повинно перетворюватись в гру «полювання на відьом», де він автоматично стає особою, на яку полюють. Цей діалог має бути цивілізованим і конструктивним”, - підкреслює пані Мришук.
Що стосується бюджету Краматорська, то експерти “Бюджетного сканеру” зробили експрес-аналіз, який виявив, що місцева влада не практикує розміщення інформації про міський бюджет у доступній для пересічного громадянина формі.
За оцінкою Богдана Малиняка, співавтора та ініціатора одного з перших серед органів місцевого самоврядування в країні рішень про публічне звітування, яке було прийнято Тернопільською обласною радою у 2015 році, за рахунок міського бюджету Краматорська реалізується більше 200 програм, але не всі вони тісно пов’язані зі Стратегією розвитку міста. “Наприклад у плані заходів Стратегії розвитку міста передбачено “Підвищення якості формальної та неформальної освіти у галузях новітньої економіки шляхом створення освітніх, наукових, дискусійних центрів на базі навчальних закладів та мереж бібліотек”. Втім, бюджетна програма “Забезпечення діяльності бібліотек” не містить жодної згадки про таку діяльність”, - резюмує Богдан Малиняк, голова Експертно-аналітичної групи “Акцент”.
Експерти “Бюджетного сканеру” запевняють, що при аналізі місцевих бюджетів можна знайти чимало неефективних витрат, які переходять з року в рік і не мають зв’язку з сьогоденням. “Наприклад при аналізі бюджету Тернопільської області було виявлено, що одному учбовому закладу виділяються гроші на підготовку операторів комп’ютерного набору. І це в той час, коли в офіційних документах не фігурувала інформація про потребу в подібних спеціалітах. Ми порушили питання щодо ефективності витрачання на цей напрям бюджетних грошей і воно було зупинено. Напевне, при скануванні місцевих бюджетів в Луганській та Донецькій областях, будуть подібні випадки”, - підкреслює Богда Малиняк.
Цей захід проводиться в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст заходу є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів і не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID ) або уряду США.