Порядок надання при народженні дитини одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка» затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 25.11.2020 № 1180 «Деякі питання надання при народженні дитини одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка».
«Пакунок малюка» є безповоротною адресною соціальною допомогою сім’ям, у яких народилася живонароджена дитина, у разі відсутності обох батьків - родичам, які в установленому порядку забирають дитину з пологового будинку або з іншого закладу охорони здоров’я, усиновлювачам, опікунам, прийомним батькам, батькам-вихователям або патронатним вихователям новонародженої дитини.
Право на отримання «пакунка малюка» мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які в установленому законодавством чи міжнародними договорами України порядку в’їхали в Україну та постійно/тимчасово проживають на її території або тимчасово перебувають в Україні, а також особи, яких визнано в Україні біженцями або особами, які потребують додаткового захисту, що народили живонароджену дитину.
«Пакунок малюка» надається на кожну новонароджену дитину.
Отримувач може відмовитися від отримання «пакунка малюка» на підставі заяви, поданої керівнику закладу охорони здоров’я у паперовій або електронній формі.
«Пакунок малюка» може видаватися отримувачу:
1) закладом охорони здоров’я при народженні дитини;
2) структурним підрозділом з питань соціального захисту населення районної, районної у м. Києві держадміністрації, виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її утворення) ради (далі - місцевий структурний підрозділ з питань соціального захисту населення) за місцем проживання/перебування отримувача у разі:
відсутності «пакунка малюка» в закладі охорони здоров’я;
народження дитини за межами України;
народження дитини поза межами закладу охорони здоров’я.
Закладом охорони здоров’я видається отримувачу:
довідка про те, що «пакунок малюка» в закладі охорони здоров’я не видано (у разі відсутності «пакунка малюка» в такому закладі). Довідка видається в паперовій формі до запровадження електронної інформаційної взаємодії та передачі відомостей про надання «пакунка малюка» в електронній формі в закладах охорони здоров’я, але не пізніше 1 березня 2021 р.;
документ, що підтверджує факт народження дитини поза межами закладу охорони здоров’я.
Якщо заклад охорони здоров’я не проводив огляд матері та дитини, документ, що підтверджує факт народження дитини поза межами закладу охорони здоров’я, видається медичною консультативною комісією відповідно до законодавства.
Місцевим структурним підрозділом з питань соціального захисту населення «пакунок малюка» видається на підставі заяви отримувача, поданої у паперовій або електронній формі, в якій зазначається спосіб інформування отримувача про прийняте рішення щодо видачі «пакунка малюка». До заяви додається довідка про те, що «пакунок малюка» в закладі охорони здоров’я не видано (до запровадження електронної інформаційної взаємодії та передачі відомостей про надання «пакунка малюка» в електронній формі в закладах охорони здоров’я, але не пізніше 1 березня 2021 року).
Заява отримувачем подається місцевому структурному підрозділу з питань соціального захисту населення не пізніше ніж через 30 календарних днів з дня народження дитини.
У разі народження дитини поза межами закладу охорони здоров’я отримувач має право звернутися за отриманням «пакунка малюка» до місцевого структурного підрозділу з питань соціального захисту населення за місцем його проживання або перебування протягом року з дня народження дитини.
До заяви про надання «пакунка малюка», поданої у паперовій або електронній формі, отримувачем додається:
копія свідоцтва про народження дитини;
документ, що підтверджує факт народження дитини поза межами закладу охорони здоров’я, який видає заклад охорони здоров’я, який проводив огляд матері та дитини, або медична консультативна комісія, якщо заклад охорони здоров’я не проводив огляд матері та дитини відповідно до законодавства;
довідка про те, що «пакунок малюка» в закладі охорони здоров’я не видано.
У разі народження дитини за межами України «пакунок малюка» видається місцевим структурним підрозділом з питань соціального захисту населення на підставі заяви отримувача, поданої у паперовій або електронній формі, копії свідоцтва про народження дитини, виданого органами державної реєстрації актів цивільного стану України, а в разі його відсутності - копії виданого компетентним органом країни перебування та легалізованого в установленому порядку документа про народження дитини, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, з перекладом на українську мову. Вірність перекладу або справжність підпису перекладача засвідчується нотаріально.
У разі неотримання «пакунка малюка» протягом 30 днів з дня народження дитини з незалежних від отримувача причин (зокрема, народження дитини до 37-го повного тижня вагітності (154-259 діб), народження дитини за кордоном, обсервація, карантин, самоізоляція, відсутність «пакунка малюка» в закладі охорони здоров’я, структурному підрозділі з питань соціального захисту населення за місцем проживання/перебування новонародженої дитини) отримувач має право на отримання грошової компенсації відповідно до Порядку та умов реалізації пілотного проєкту «Монетизація одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка» у 2020-2021 роках, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29 липня 2020 р. № 744 «Деякі питання реалізації пілотного проєкту з монетизації одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка».
Виплата грошової компенсації вартості одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка» на дітей, народжених починаючи з 1 липня 2021 р., проводиться за бажанням отримувача замість одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка».
Особи, в тому числі внутрішньо переміщені, з метою перевірки права на отримання одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка» або виплати грошової компенсації вартості одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка» можуть звертатися до місцевих структурних підрозділів з питань соціального захисту населення за місцем мешкання.
Одночасно зазначаємо, що відповідно до Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.
Особам, які переміщені на територію, підконтрольну українській владі, видається довідка відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 року № 509 (зі змінами та доповненнями).
Довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи видається органами соціального захисту населення на підставі особистої заяви про взяття на облік, форму якої затверджує Міністерство соціальної політики України, та яка містить необхідну інформацію про заявника.