Нормування питомих витрат паливно-енергетичних ресурсів (далі-ПЕР) у суспільному виробництві здійснюється відповідно до:
закону України від 01 липня 1994 року № 74/94-ВР "Про енергозбереження";
постанови Кабінету Міністрів України від 15 липня 1997 року № 786 "Про порядок нормування питомих витрат паливно-енергетичних ресурсів в суспільному виробництві" (з наступними змінами) (далі-Порядок);
наказу Державного комітету України з енергозбереження № 112 від 22 жовтня 2002 року "Про затвердження Основних положень з нормування питомих витрат паливно-енергетичних ресурсів у суспільному виробництві";
типових міжгалузевих, галузевих методичних рекомендацій.
Згідно із пунктами 2 та 17 Порядку, норми питомих витрат ПЕР - це показник використання ПЕР на одиницю виробленої продукції, виконаних робіт або наданих послуг встановленої якості, орієнтований на прогресивне виробництво, що затверджується (погоджується) уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади. Основним завданням нормування є встановлення об'єктивних планових показників енергоємності продукції, посилення збалансованості та достовірності прогнозів, а також виявлення резервів та стимулювання ефективного використання енергоресурсів у суспільному виробництві.
Норми питомих витрат встановлюються на всі види ПЕР, незалежно від джерел постачання та характеру споживання, підлягають систематичному перегляду з урахуванням змін у технології виробництва. Відповідальність за розроблення, недотримання вимог щодо встановлення (або перевищення) норм питомих витрат ПЕР здійснюється згідно з чинним законодавством.
Встановлення відповідності показників, які характеризують використання ПЕР, вимогам нормативно – правових актів та нормативно – технічних документів у сфері енергозбереження (далі - державна експертиза норм питомих витрат ПЕР), є обов’язковим в процесі діяльності, пов’язаної з видобуванням, переробкою, транспортуванням, зберіганням, виробництвом та споживанням ПЕР.
Центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері енергозбереження, ефективного використання ПЕР, відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2014 року № 676, є Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження України (далі-Держенергоефективності).
Так, відповідно до Закону України від 01 липня 1994 року № 74/94-ВР «Про енергозбереження», постанови Кабінету Міністрів України від 15 липня 1998 року №1094 «Про державну експертизу з енергозбереження», наказу Держкоменергозбереження України від 09 березня 1999 року № 15 «Про затвердження Інструкції про порядок передачі документації та здійснення державної експертизи з енергозбереження на виконання п.4 постанови Кабінету Міністрів від 15 липня 1998 р. № 1094», виключно Держенергоефективності здійснює державну експертизу норм питомих витрат ПЕР.
Згідно з пп.11 п.18 Закону України від 16 жовтня 2012 року № 5463-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності Міністерства фінансів України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, інших центральних органів виконавчої влади, діяльність яких спрямовується та координується через відповідних міністрів», з Закону України «Про енергозбереження» вилучено розділ V «Контроль у сфері енергозбереження та відповідальність за порушення цього Закону».
Таким чином, Держенергоефективності проводить державну експертизу планових загальновиробничих норм питомих витрат ПЕР на відповідність вимогам нормативно-правових актів у сфері енергозбереження за зверненням замовника.
Державна експертиза норм питомих витрат ПЕР у суспільному виробництві здійснюється на платній основі (розмір плати встановлюється відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06 березня 2003 року № 230 «Про затвердження розміру плати за проведення державної експертиз з енергозбереження»).
З метою попередження можливих порушень у сфері енергозбереження з питань нормування питомих витрат ПЕР, звертаємо увагу керівників підприємств, установ та організацій Донецької області на необхідність розробки норм питомих витрат ПЕР та рекомендуємо проводити експертизу відповідно до вимог чинного законодавства.