На виконання вимог Закону України «Про звернення громадян», Указу Президента України від 7 лютого 2008 року № 109/2008 «Про першочергові заходи щодо реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування» (далі – Указ) Донецькою обласною державною адміністрацією, обласною військовою адміністрацією (далі – облдержадміністрація) постійно проводиться системна робота щодо розгляду звернень громадян, вирішення порушених у зверненнях питань. За підсумками дев’яти місяців 2023 року відбулось зменшення надходження звернень громадян до облдержадміністрації на 47,5% (1573 звернення за дев’ять місяців 2023 року проти 2997 звернень за аналогічний період минулого року), що пояснюється евакуацією переважної кількості мешканців Донецької області за її межі. Безпосередньо до голови облдержадміністрації, начальника обласної військової адміністрації протягом дев’яти місяців 2023 року надійшло 1115 звернень громадян, що на 1561 звернення або на 58,3% менше ніж за дев’ять місяців 2022 року (2676 звернень). Водночас, за підсумками ІІІ кварталу 2023 року, навпаки, відбулось збільшення надходження звернень громадян до облдержадміністрації на 4,1% (629 звернень за ІІІ квартал 2023 року проти 604 звернень за аналогічний період 2022 року).
СТРУКТУРА
звернень громадян, що надійшли до Донецької облдержадміністрації, обласної військової адміністрації, її структурних підрозділів за дев’ять місяців 2023 року
Згідно з динамікою надходження звернень громадян найбільше звернень надійшло від мешканців міст Дружківка (101 звернення), Костянтинівка (211), Краматорськ (141), Мирноград (88) та Слов’янськ (108).
Засобами електронного зв’язку за дев’ять місяців 2023 року до облдержадміністрації надійшло 475 звернень або 30,2% від їх загальної кількості. З них: з офіційного вебсайту облдержадміністрації надійшло 70 звернень або 14,7%, на офіційну електронну пошту облдержадміністрації надійшло 405 звернень, або 85,3% від загальної кількості електронних звернень громадян.
За дев’ять місяців 2023 року у порівнянні з аналогічним періодом минулого року відбулось зростання надходження звернень громадян через органи влади вищого рівня на 21,1% (за дев’ять місяців 2023 року надійшло 218 звернень, за аналогічний період минулого року – 180 звернень) за рахунок збільшення надходження звернень громадян через Кабінет Міністрів України на 37,7% (146 звернень проти 106 звернень) та Офіс Президента України (68 звернень проти 66 звернень). Через Апарат Верховної Ради України, навпаки, зменшилось надходження звернень громадян на 50,0% (4 звернення проти 8 звернень).
СТРУКТУРА
звернень громадян, що надійшли до Донецької облдержадміністрації, обласної військової адміністрації через органи влади вищого рівня за дев’ять місяців 2023 року
Згідно з помісячною динамікою надходження звернень громадян до облдержадміністрації через органи влади вищого рівня зафіксовано приблизно рівномірне надходження у січні та лютому з подальшим ростом у березні 2023 року. Більшість звернень у цей період було направлено через міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, розвитку громад, територій та інфраструктури України. З квітня відбулось повернення до показників, близьких до рівня на початок поточного року, з різким зростанням надходження звернень у липні через Офіс Президента України та у серпні – Секретаріату Кабінету Міністрів України та Міністерства соціальної політики України.
ДИНАМІКА
надходження звернень громадян до Донецької облдержадміністрації, обласної військової адміністрації через органи влади вищого рівня за дев’ять місяців 2023 року
Керівництвом облдержадміністрації контролювалось 1281 звернення громадян (81,4% від загальної кількості звернень). З них: позитивно вирішено 477 звернень або 37,2%, надані роз’яснення на 779 звернень або 60,8%, відмовлено у задоволенні з належним обґрунтуванням по 1 зверненню або 0,1%, у стадії розгляду залишено 24 звернення або 1,9% від контрольних звернень громадян. Рівень виконавської дисципліни склав 100%, порушень термінів розгляду звернень громадян не припущено.
На розгляд за належністю до територіальних органів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, райдержадміністрацій, районних військових адміністрацій, військових адміністрацій населених пунктів, виконавчих органів рад територіальних громад відповідно до повноважень направлено 163 звернення або 10,4%, не підлягало розгляду 2 звернення або 0,1% від загальної кількості звернень громадян. Повернуто авторам без розгляду та з відповідними роз’ясненнями 127 електронних звернень (8,1%), 126 з яких – мешканці Сполучених Штатів Америки з питань, вирішення яких знаходилось поза межами повноважень органів влади України.
Закріпились минулорічні тенденції зменшення надходження колективних звернень громадян до облдержадміністрації. Так, за дев’ять місяців 2023 року цей показник склав 27 звернень або 1,7% від загальної кількості звернень громадян, що на 40,0% менше показника за дев’ять місяців 2022 року (45 звернень). З урахуванням колективних та масових (акційних) звернень, з пропозиціями, заявами та скаргами звернулось 3800 громадян. За територіальною належністю найбільша кількість колективних звернень до облдержадміністрації надійшла від мешканців деокупованих міст Лиман, Святогірськ з питань відновлення електропостачання, яке було відсутнє через пошкодження енергетичної інфраструктури, внаслідок проведення активних бойових дій; міста Дружківка щодо відновлення багатоквартирного будинку після ракетного обстрілу країною-агресором, а також відсутності сімейного лікаря; міста Селидове стосовно запобігання демонтажу будівлі Цукуринської філії Селидівської загальноосвітньої школи № 6, пошкодженої внаслідок обстрілів та сприяння у виплаті заборгованості за оренду землі.
За дев’ять місяців 2023 року надійшло 71 масове (акційне) звернення громадян. З метою вирішення порушених в них питань, облдержадміністрацією вживались відповідні заходи. Так, питання надходження масових звернень від мешканців міста Мирноград стосовно відсутності водопостачання внаслідок надзвичайної ситуації воєнного характеру та руйнування дамби Карлівського водосховища розглянуто 25 травня 2023 року на засіданні постійно діючої комісії з питань розгляду звернень громадян під головуванням голови облдержадміністрації, начальника обласної військової адміністрації (далі – комісія). За результатами прийнято протокольне рішення ПР-2 стосовно проведення широкої інформаційно-роз’яснювальної кампанії серед населення Покровського району про вжиті заходи щодо облаштування свердловин, організації підвозу і місць розливу технічної води, а також наявних альтернативних джерел питної води.
На масові звернення членів територіальних громад населених пунктів області про проведення обстеження житла та виплати грошової компенсації заявникам роз’яснено Порядок надання компенсації для відновлення окремих категорій об’єктів нерухомого майна, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації, з використанням електронної публічної послуги «єВідновлення», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 квітня 2023 року № 381.
Тенденція надходження повторних звернень, навпаки, змінилась у бік збільшення. Так, за дев’ять місяців 2023 року до облдержадміністрації надійшло 61 повторне звернення або 3,9% від загальної кількості звернень громадян, при тому, що за аналогічний період минулого року надійшло 14 повторних звернень або 0,5% від загальної кількості звернень громадян. Інформацію про стан розгляду в облдержадміністрації повторних звернень громадян також розглянуто на засіданні комісії 29 червня 2023 року. Проведений аналіз засвідчив, що основною причиною надходження повторних звернень громадян стала незгода заявників з нормами чинного законодавства, якими регулюється вирішення порушених ними питань та несприйняття змін, обумовлених введенням воєнного стану в Україні. За територіальною належністю найбільша кількість повторних звернень до облдержадміністрації надійшла від мешканців міст Курахове, Костянтинівка, Краматорськ, Миколаївка, Мирноград, Слов’янськ.
З 1660 питань, порушених у зверненнях громадян, що надійшли до облдержадміністрації за дев’ять місяців 2023 року, 315 питань або 19,0% стосувались комунального господарства, 268 питань або 16,1% зі сфери соціального захисту населення, 243 питання або 14,6% щодо забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації, 158 питань (9,5%) про житлову політику, 129 питань (7,8%) з приводу діяльності органів місцевого самоврядування.
СТРУКТУРА
питань, порушених у зверненнях громадян до Донецької облдержадміністрації, обласної військової адміністрації за дев’ять місяців 2023 року
Розвиток доступних форм спілкування з громадянами протягом дев’яти місяців 2023 року залишався одним із пріоритетних напрямків роботи. Як у мирний час, так і у період дії воєнного стану, відповідно до Закону України «Про звернення громадян» громадянам забезпечувалась можливість звертатись до облдержадміністрації засобами електронного зв’язку і телекомунікації. Так, з метою оперативного реагування на гострі проблеми членів територіальних громад населених пунктів області, невідкладного вжиття заходів щодо припинення неправомірних дій, поновлення прав і свобод громадян, порушених внаслідок недодержання вимог чинного законодавства, забезпечено функціонування «Гарячої лінії» телефонного зв’язку з населенням з питань, що належать до компетенції облдержадміністрації за безкоштовним для населення номером: 0800 507 506.
Згідно з Графіком особистих прийомів громадян та осіб, які потребують безоплатної первинної правової допомоги, телефонного зв’язку з населенням «Гаряча лінія» головою облдержадміністрації, начальником обласної військової адміністрації та відповідальними працівниками облдержадміністрації на 2023 рік, затвердженим розпорядженням голови облдержадміністрації, начальника обласної військової адміністрації від 28 грудня 2022 року № 601/5-22, протягом дев’яти місяців 2023 року прийнято та забезпечено оперативний розгляд 640 усних звернень громадян, що надійшли за допомогою засобів телефонного зв’язку, а це на 66,7% менше їх надходження за дев’ять місяців 2022 року (1921 звернення за телефоном).
Крім того, населення області активно користувалось послугами урядової «гарячої лінії» за єдиним телефонним номером: 1545. Впродовж дев’яти місяців 2023 року на розгляд до облдержадміністрації через державну установу «Урядовий контактний центр» надійшло 9076 звернень, що на 10542 звернення, або на 53,7 % менше їх надходження за аналогічний період минулого року (19618 звернень). Дані звернення контролювались керівництвом облдержадміністрації, відповіді заявникам надавались вчасно.
Фахівцями юридичного управління облдержадміністрації протягом дев’яти місяців 2023 року надано за телефоном безоплатну первинну правову допомогу 82 особам. Послугами інтерактивного консультаційно-інформаційного сервісу «Е-ДОВІДКА», розміщеного на офіційному вебсайті облдержадміністрації, скористалось 359 відвідувачів. З 663 типових роз’яснень норм законодавства, база яких постійно оновлювалась, найбільше відвідувачів цікавили питання промислової політики (81 питання або 22,6 %), соціального захисту населення (64 питання або 17,8 %), охорони здоров’я (35 питань або 9,7 % від загальної кількості порушених питань).
З метою виконання вимог Указу забезпечено звітування з питань роботи зі зверненнями громадян 21 керівника структурних підрозділів облдержадміністрації та 5 голів райдержадміністрацій, начальників районних військових адміністрацій перед головою облдержадміністрації, начальником обласної військової адміністрації.
У зв’язку з кадровими змінами в облдержадміністрації, протягом дев’яти місяців 2023 року проведено 7 засідань комісії, на яких розглянуто 186 звернень громадян та 7 «Днів контролю» результатів розгляду 14 звернень громадян. Вжиті заходи, спрямовані на створення умов для участі заявників у перевірці поданих ними заяв та скарг. Здійснено перегляд стану виконання доручень керівництва облдержадміністрації за зверненнями громадян та достовірності наданої інформації, шляхом проведення зворотного зв’язку з заявниками.
Згідно з Графіком проведення перевірок додержання законодавства про звернення громадян на 2023 рік, у червні 2023 року здійснено моніторинг виконання райдержадміністраціями, районними військовими адміністраціями завдань, визначених в Указі.
Підсумки роботи із зверненнями громадян в місцевих органах виконавчої влади та органах місцевого самоврядування області за 2022 рік розглянуті на засіданні комісії. За результатами прийнято протокольне рішення від 26 січня 2023 року ПР-3 щодо забезпечення керівниками структурних підрозділів облдержадміністрації, головами райдержадміністрацій, начальниками районних військових адміністрацій, військових адміністрацій населених пунктів, міськими, селищними, сільськими головами прийому усних та електронних звернень громадян, належному та вчасному їх опрацюванні, наданні громадянам відповідей та дієвої допомоги усіма можливими засобами, а також проведенні зворотного зв’язку з громадянами.
З проблемних питань застосування законодавства про звернення громадян, у тому числі під час дії правового режиму воєнного стану в країні, керівними працівниками управління з питань звернень громадян та доступу до публічної інформації облдержадміністрації 11 травня та 7 вересня 2023 року проведено два вебінари зі 101 представником військових адміністрацій населених пунктів області на теми: «Забезпечення конституційних прав громадян на звернення та доступ до публічної інформації»; «Про практичні аспекти реалізації законів України «Про звернення громадян», «Про доступ до публічної інформації».
На офіційному вебсайті, вебсторінках облдержадміністрації у найбільш популярних соціальних мережах постійно розміщувалась інформація щодо проведення «Гарячих ліній», а також «Прямих ефірів» голови облдержадміністрації, начальника обласної військової адміністрації у телемарафоні «Єдині новини» (#UAразом), телевізійному проєкті «FREEДОМ», на Радіо Свобода та в інших вітчизняних та іноземних телерадіомовниках.
Враховуючи, що на території області складною залишається безпекова ситуація, обумовлена війною з країною-агресором, продовжуються обстріли населених пунктів та об’єктів інфраструктури області, фіксується поступове ускладнення гуманітарної ситуації в регіоні. З метою збереження життя і здоров’я людей, голова облдержадміністрації, начальник обласної військової адміністрації, начальники військових адміністрацій населених пунктів області постійно закликають місцеве населення евакуюватися.
З метою додержання гарантованих статтями 40, 64 Конституції України прав громадян особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, залучення громадян на усіх рівнях публічного життя, покращення прозорості демократичних процесів прийняття рішень та зворотної реакції на звернення громадян, у подальшому основні зусилля планується спрямувати на розвиток інструментів е-демократії, що дозволить найбільш ефективно забезпечувати дотримання та повагу прав і основоположних свобод громадян в умовах воєнного стану та у підсумку подолати негативні наслідки війни.