портал в режимі тестування та наповнення
0-800-507-506
Гаряча лінія
  • A-
    A+
Пошук
Шукати на порталі
або
серед нормативних актів

Житлові субсидії: особливості призначення

Опубліковано 06 жовтня 2020 року, 13:18 , Департамент соціального захисту населення облдержадміністрації

Головним механізмом забезпечення соціального захисту населення при оплаті житлово-комунальних послуг є програма житлових субсидій, яка діє в Україні вже майже 25 років.

Програма житлових субсидій допомогає громадянам сплачувати за житлово-комунальні послуги, а розмір державної допомоги залежить від розміру сукупного доходу домогосподарства.

Відповідно до норм Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. № 848 «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива» (зі змінами) (далі – Положення), житлова субсидія призначається за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги та/або скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індівідуальними договорами, внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, внеску/платежу об'єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла, соціальних нормативів житлово-комунальних послуг, скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, витрат на управління багатоквартиним будинком   і розміром обов’язкового відсотка платежу, установленого  відповідно до постанови Кабінету Міністрів України.

Пунктом 9 Положення передбачено, що призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі – структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).

Для призначення житлової субсидії особа подає до органу соціального захисту населення заяву про призначення та надання житлової субсидії у грошовій формі та декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за встановленими формами.

Заява та декларація можуть бути подані органу соціального захисту населення особисто, або надіслані поштою чи в електронній формі через офіційний вебсайт Міністерства соціальної політики України.

Відповідно до підпункту 5 пункту 14 Положення, житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо структурними підрозділами з  питань соціального захисту населення отримано інформацію про наявність простроченої понад три місяці (на дату надання такої інформації підприємствами-надавачами житлово-комунальних послуг) заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, строк позовної давності якої не минув і загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день звернення за призначенням житлової субсидії.

До суми такої заборгованості за послугу з постачання та розподілу природного газу не включається заборгованість, що нарахована виконавцем комунальної послуги з посиланням на рішення суду щодо норм споживання природного газу побутовими споживачами у разі відсутності лічильників газу та у зв’язку з приведенням об’єму використаного побутовими споживачами природного газу у відповідність до стандартних умов при здійсненні відповідних комерційних розрахунків, а також заборгованість, що виникла у зв’язку з тим, що управитель багатоквартирного будинку, об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, виконавець комунальних послуг не уклали договору з АТ “Ощадбанк” (його установами) для перерахування сум житлових субсидій у грошовій безготівковій формі.

Разом з тим, за наявності заборгованості житлову субсидію може бути призначено на наступний період за рішенням відповідних комісій,  утворених районними держадміністраціями, виконавчими органами міських рад, на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства, з урахуванням обставин, що склалися. Таким чином, найбільш вразливі категорії населення забезпечуються державною підтримкою.

Крім того, існує механізм реструктуризації заборгованості споживачів з оплати житлово-комунальних послуг на підставі укладеного договору з надавачами цих послуг.

Також  постановою  Кабінету  Міністрів  України  від 25.03.2020 № 247 «Про особливості надання житлових субсидій» передбачено на період карантину додаткові заходи щодо соціального захисту осіб, яких звільнено з роботи у зв’язку з карантином (врахування до їхнього доходу під час призначення житлової субсидії розміру допомоги по безробіттю замість заробітної плати, яку вони отримували за попереднім місцем роботи).