Профтехосвіта Донеччини: незламність і віра в майбутнє
06 вересня 2022 року у змішаному форматі на базі Донецького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти відбулась регіональна науково-практична конференція з міжнародною участю «Освіта Донеччини: історія, сьогодення та майбутнє». Захід проведено з метою об’єднати зусилля науковців, практиків, державних і громадських діячів щодо характеристики здобутків і перспектив розвитку освіти регіону та з нагоди 90-ї річниці заснування Донецької області. До роботи пленарного засідання та секцій долучилося понад 300 учасників і учасниць: науково-педагогічні, педагогічні працівники, представники громадськості всіх ланок освіти, повідомляє Департамент освіти та науки облдержадміністрації.
З вітальним словом до учасників звернувся Антон Новиков, помічник заступника міністра з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України − уповноважений з питань внутрішньо переміщених осіб, наголосивши на роботі міністерства щодо створення передумов для комфортної інтеграції молоді з тимчасового окупованих територій України та територій, де ведуться бойові дії, в українське суспільство, а також фінансовій та інформаційній підтримці громадян.
Микола Кириченко, ректор ДЗВО «Університет менеджменту освіти» Національної академії педагогічних наук України, член-кореспондент Національної академії наук вищої освіти України, доктор філософії, професор кафедри філософії і освіти дорослих, акцентував на передових позиціях Донеччини у впровадженні інновацій у різних сферах, на згуртованості освітян у боротьбі за територіальну єдність, а також вагомих внесках на науково-освітньому фронті.
Також вітали учасників й інші партнери, наголошуючи на здобутках співпраці з освітянами Донеччини, а також виокремлюючи подальші напрями роботи.
Під час пленарного засідання Йоланта Маркевичене, менеджер освітніх проєктів Столичного дитячо-юнацького центру – громадської установи муніципалітету Вільнюса, універсального багатофункціонального центру неформальної освіти дітей/дорослих Литовської Республіки, висвітлила досвід упровадження проєкту Update 2021, зокрема питання розвитку системи дистанційного підвищення кваліфікації вчителів. Наголошено на змісті навчальних модулів задля покращення якості дистанційної освіти, презентовано блог зі статтями на актуальні теми, запрошено освітян до співпраці у зазначеному напрямі.
Тему «Психосоціальна допомога населенню, яке постраждало в результаті конфлікту в Україні на прикладі застосування підходу інтервенції низької інтенсивності «Управління проблемами плюс (УП+)» висвітлила Анастасія Зікас, технічний експерт із програм психічного здоров’я Філії Асоціації «Medicos del Mundo» в Україні, міжнародна організація «Лікарі світу». Акцентовано на підготовці фахівців у сфері психічного здоров’я.
Ганна Байкєніч, завідувач сектору методичної роботи Українського інституту національної пам’яті, кандидат педагогічних наук, виступила з доповіддю «Політика відновлення національної пам’яті: форми співпраці із закладами освіти Донеччини». Презентовано низку заходів та різноманітного контенту щодо популяризації історії України XX−XXI століття. Наголошено на актуальній тематиці, формах роботи, освітніх і виставкових проєктах.
Про меморіально-монументальний простір Донеччини говорила Надія Темірова, професор кафедри історії України та спеціальних галузей історичної науки Донецького національного університету імені Василя Стуса (м. Вінниця), доктор історичних наук, представивши етапи формування Донецької області та наголосивши, що пам’ятники несуть у собі певну інформацію, тож можуть впливати на формування певної свідомості. Проаналізовано кількість пам’ятників історії та культури у м. Донецьк та Вінниця за часом спорудження.
Розглянуті питання шкільної освіти на Донеччині від кінця ХІХ ст. до 1980-х рр., а також тенденції та перспективи розвитку ЗМІ Донеччини в умовах війни. Презентовано книгу «Позашкілля Донеччини: 90 років історії, здобутків та перспектив».
Відеозапис пленарного засідання: https://www.youtube.com/watch?v=E6U5sb5d7M8
Подальша робота конференції продовжилася за тематичними секціями. Обговорювались актуальні питання безперервної освіти та освіти дорослих в історичному ракурсі. Наголошено, що від якісної цифрової освіти педагога залежить результативна дистанційна освіта учнів. Розглянуто питання успішної євроінтеграційної спрямованості освіти Донеччини, яка принесла неабиякі результати на всеукраїнському та міжнародному рівнях. Окремо висвітлено головні шляхи розвитку освіти для сталого розвитку. Проаналізовані виклики і реалії психологічної підтримки і відновлення освіти сьогодення та майбутнього, обговорені питання психологічного супроводу різних категорій населення в умовах воєнного стану. Також у фокусі уваги − ключові напрями розвитку культурно-духовної освіти Донеччини та питання компетентнісного підходу у військово-патріотичному вихованні старшокласників, формування свідомого ставлення дітей дошкільного віку до національно-патріотичних цінностей.
За матерілами Департаменту освіти та науки облдержадміністрації